Едва 250 хиляди автомобила от социализма все още се движат по българските пътища. Емблематичните лади, москвичи и трабанти масово са били предадени за вторични суровини и са излезли от употреба през последните 10 години.

Носталгията по „соца” на пътя вече е история. Ако преди 7-8 години ладите, жигулите, москвичите и трабантите са били около 1 000 000, то днес са 4 пъти по-малко. Ценители обаче не липсват - Христо Николов има няколко трабанта. Някои от тях поддържа в безупречно състояние и продава за 600 лева.

"За София е идеален, защото не се притесняваш какво ще се случи с него, никой няма да го вземе”, казва Николов, а в това време се появява и кандидат-купувач, който иска колата, за да ходи на риба с нея.

19-годишният Венцислав Иванов не само не иска да продава, а дори смята да кара поне още 10 години своята стара лада, наследена от баща му. "За млад човек не е много обикновено да има такава кола, обаче пък можеш да се научиш да караш, както трябва", споделя той.

Статистика е ясна - в момента у нас в движение има около 180 000 лади и жигули, 35 000 москвичи и 10 000 трабанти. Повечето обаче са пред спиране.

"Над 20 години са около 150 000 от тях, които в близките години също ще бъдат прекратени, защото автомобил над 20 години вече е достатъчно амортизиран и все повече ще се предават за разкомплектоване такива автомобили", смята Бойко Рановски, "Пътна полиция" към ГД "Охраничетлан полиция".

Въпреки това, ако старата ви кола е добре поддържана, минала е технически преглед и има нужните застраховки, няма закон, който да ви спре да я карате още колкото години пожелаете.