Навършват се четири десетилетия от построяването на кораба „Калиакра“ – ветроходната „красавица“ на страната ни. През последните години обаче съдбата на баркентината е тъжна – ветрилата ѝ са свити, а тя не помръдва от варненския пристан.

Този факт повдигна въпроса: „Идва ли краят на гордостта на морска България?“.

Учебно ветроходният кораб „Калиакра“ е построен в корабостроителницата в Гданск, Полша. Българският флаг е тържествено издигнат на 29 юни 1984 г. Години наред на борда се обучават моряци, както за търговския, така и за военния флот.

„Повече от 3000 човека са минали през кораба, като само през тези първи 5-6 години, в които бях аз, имам точна бройка и тя е повече от 600 души. Хора, които са на командни позиции във Военноморския флот. Хора, които вече дори са пред пенсия в търговския флот“, разказва к.д.п. Тома Томов, първи капитан на „Калиакра“.

Заедно с това баркентината носи слава на морска България, постигайки успехи в най-големите международни регати. Така например по време на състезанието Columbus през 1992 г., по повод 500-годишнина от откриването на Америка, „Калиакра“ преплава два пъти Атлантическия океан и финишира трета в конкуренцията на 143 ветрохода от целия свят.

„Не случайно казват, че е гордост на българското морско съсловие и на цяла България. Гордост е не за друго, а защото тя като кораб ни подреди сред големите морски държави“, пояснява к.д.п. Тома Томов.

От 2008 г. насам корабът е зачислен към Българският морски квалификационен център, чиято основна дейност е следдипломна морска квалификация за специалисти от водния транспорт. И за жалост няма достатъчно финансова мощ.

Снимка: bTV

За 16 години „Калиакра“ е струвала на центъра близо 6 млн. лева, но въпреки това постепенно губи блясъка и функциите си.

Последното голямо плаване на баркентината „Калиакра“, ветроходната красавица на Варна, е през 2016 г. на регатата „Тол Шипс“. Оттогава насам ветрилата на баркентината, с обща площ над декар, не са разпъвани.

„Калиакра“ не е изоставена. Миналата година със сили и средства на група ентусиасти, работили на кораба, палубата беше боядисана. Там няма една ръждичка“, категоричен е к.д.п. Денчо Добрев, изпълнителен директор на БМКЦ.

Снимка: bTV

Сега от БМКЦ са осигурили 200 000 лева за класов ремонт на „Калиакра“, с който ще бъдат подновени документите ѝ за плаване. И обещават, че за 40-годишнината си баркентината отново ще разпъне ветрила.
„Лятото ще бъде видима за варненци, евентуално и за Бургас, защото и те имат желание да бъде няколко седмици на юг“, твърди к.д.п. Денчо Добрев.

Големият въпрос оттук-насетне е да се намери работещ вариант, чрез който корабът да се самоиздържа

„Въпросът е да направим калкулацията. Ние нямаме нужда да печелим, просто да се платят разходите на кораба, които са за лятото, да могат да се научат бъдещите морски лица на България в морското дело. Ще предлагаме „Калиакра“ най-вече – тя е учебно-ветроходен кораб, за практики на стажанти и студенти. Има желаещи от една пловдивска гимназия, те да се качат, просто заради емоцията, като съответно това ще е срещу някакво заплащане. И по този начин да намалим разходите по поддръжката на „Калиакра“, обяснява още к.д.п. Денчо Добрев.

Едно е сигурно – наличието на „Калиакра“ е престиж за морска България, а подготовката, която младите моряци получават на борда ѝ е безценна. Именно заради това баркентината не трябва да бъде погубвана. Пред нея би могъл да има още много живот, ако съдим по това, че по света има ветроходи на над 100 години, намиращи се в отлично състояние.