„Няма мек и твърд „локдаун“. Думата има определена семантична тежест. (…) Нито има „почти блокада“, нито има каквато и да е друга форма на ограничение, има мерки. Няма да бъде ограничавано движението, няма да има вечерен час, няма да има забрана за движение в паркове и градини, както беше през пролетта“, заяви транспортният министър Росен Желязков в „Лице в лице“.

 

„Тази сряда кабинетът ще гледа мерките. Ще чуем доклада на здравния министър. Лично за транспортният сектор не мисля, че ограниченията ще имат такъв ефект. Мерките трябва да бъдат социално поносими и социално защитими като компенсации, и симетрични. Това означава, че ако са насочени към превенция на натиска върху болничната система, те трябва да бъдат насочени в този фокус, в транспорта не мисля, че ограничението на движението на транспортните средства, железопътният и въздушният транспорт трябва да бъдат ограничавани“, допълни транспортният министър.

 

Работата на министерството на здравеопазването е да предлага мерките, а на другите министри да преценят как те ще се отразят на техните сектори, отбеляза Желязков.

Според него най-важно е „мерките да се спазват, защото обществената солидарност е не по-малко важна от самите мерки". Също така трябва паралелно с ограничаването на дадени дейности да се разгледат и компенсациите за ощетените.

В транспортният бранш изплащането на компенсации на превозвачите ще започне през декември, за което са предвидени 30 милиона лева.

Снимка: btvnovinite.bg

Желязков коментира и закона за изменение и допълнение на закона за железопътния транспорт, чрез който прави изменение в два други закона и главните секретари на трите власти ще могат да получават добри бонуси. Преди това беше отменена забраната за държавните чиновници да получават възнаграждения от участие в бордове. 

„Това не е вярно", заяви транспортният министър, който отбеляза, че предложението още не е гласувано и в момента се говори за "нероден Петко".

"Не става въпрос за възнаграждения. Става въпрос за участието на главните секретари в органите на държавни търговски дружества като форма на държавен контрол, а не като форма на икономически облаги. Ако държавата има търговски дружества, трябва да има контрол", заяви Желязков.

 

По неговите думи сега сме изправени пред ситуация, при която младшите експерти в държавните учреждения могат да управляват едно държавно предприятие, докато държавните служители с най-много опит нямат тази възможност.

"Моето мнение е, че главните секретари могат да участват в бордовете, но да не получават възнаграждение за това", каза транспортният министър, според когото държавата не трябва да има участия в дружества, ако сме пазарна икономика и така този проблем ще отпадне. 

Снимка: btvnovinite.bg

Що се отнася до планирания за тази сряда протест на автобусните превозвачи заради президентското вето срещу инкриминирането на нерегламентираните превози, което депутатите не отхвърлиха, Желязков изказа съмнение, че блокирането на градовете и страната са най-адекватния начин за изразяване на тяхното недоволство.

"Транспортно министерство подкрепя инкриминирането на нерегламентираните превози. В момента сивият сектор е около 30% от превоза на пътници. Той се извършва от нелицензирани водачи без застраховки. Нерегламентираният превоз обикновено се извършва от бусове, познати в населените места, като шофьорите извършват превоз срещу заплащане, а казват, че возят роднини и приятели, които не им заплащат нищо. Регламентирането на този превоз е много важно за сигурността на пътниците и за изсветляването на бранша. Затова тези мерки са необходими", заяви транспортният министър.

Доколкото той е запознат, президентът не е против закона "съдържателно", а срещу предвидените наказания по Наказателния кодекс, затова трябва да се предложа за гласуване нови законови текстове срещу нелегалните превози.

Вижте целия разговор във видеото.