В учебника по биология за 9 клас няма пропагандиране на джендър идеология, категоричен е министърът на образованието Красимир Вълчев. Той коментира темата в предаването „Лице в лице”, след като днес от ВМРО изпратиха официално запитване към него, свързано с „джендър текстове” в учебниците.

Конкретно депутатите от ВМРО визират текст в раздел „Психо-сексуално развитие – зряла възраст“ от учебника по на издателство „Анубис”. В него пишело, че 9 клас е моментът, когато човек съзрява биологично и социално, и можел да бъде хетеросексуален, но и хомосексуален.

„Част от предмета „Биология” е сексуалното и здравното образование. Там говорим за психо-социални характеристики. Дискусионен е въпросът, но според мен няма никаква джендър идеология. Ако имаше такава, веднага бих направил препоръка този текст да се промени”, коментира Вълчев.

Той обясни, че в момента комисия към министерството преглежда съдържанието на всички учебници. Призова и родители да изпращат своите предложения и забележки.

Бюджетът за образование

От 1 януари 2019 г. учителските заплати ще скочат с 20%, обясни още министърът. Минималната заплата за начинаещите преподаватели ще се вдигне на 920 лева.

„Увеличението е заложено в средносрочната бюджетна прогноза за следващите три години и в бюджета за следващата година. Още миналата година - в началото на мандата, ние поехме ангажимент за двойно увеличение на възнагражденията. Казахме, че учителите са най-важни и ще инвестираме приоритетно в тях”, поясни Вълчев.

По думите му средната брутна заплата в сектора ще нарасне до около 1300 лева: „От следващата година за пръв път учителската заплата ще бъде средна за страната”.

Създаване на учители „по бързата писта”

За да бъдат привлечени нови кадри, в системата на образованието вече ще могат да работят хора, които нямат педагогическа правоспособност, но са завършили висше образование. Вчера от СО „Подкрепа” изразиха опасения, че ефектът от т. нар. „бързата писта” може да излезе скъпо на държавата.

Същевременно проблемът с недостига на учители ще се задълбочава все повече в бъдеще, посочи министърът. Причината се крие най-вече в нарастващата възраст на кадрите в момента, на които им предстои пенсиониране. Недостиг на преподаватели има и в конкретни райони, както и по някои предмети.

„Ние не можем да останем без учители. Трябва да направим всичко възможно. Учител „по бързата писта” означава специалист с висше образование, който например има добри математически компетентности, да може да преподава математика в училище. Но няма педагогическа правоспособност”, поясни министърът.