„Не изключвам „Хизбула“ да търси кой е посредник, но самото лепване на етикета, че България има участие, е риск за националната ни сигурност.“ Това коментира бившият заместник-министър на отбраната и експерт по национална сигурност Йордан Божилов.
Той смята, че твърдението на Унгария, че дружество, което е базирано в София, е закупило и продало избухналите пейджъри в Ливан на бойци от „Хизбула“, е опит да се отблъсне фокуса от тях и да се прехвърли на някой друг.
„Те много добре знаят какъв риск крие една потенциална връзка на тяхна фирма с Израел или с който и да стои зад тези атаки, защото ние не знаем всичко това, което става сега в Ливан с пейджърите и разбираме, че води до ескалация, до безразборно убиване на хора. Това беше отчетено вчера от Борел. Много бързо нашите служби и представител на правителството трябваше да заявят категорично че България не се занимава с такива неща няма отношение към подобен случай и естествено не го подкрепя“, заяви Божилов.
Най малко 20 души загинаха при втората вълна от експлозии на безжични комуникационни устройства в Ливан. Ранени са над 450 души. Това се случва при вчерашната втора вълна от експлозии - ден след серията смъртоносни взривове на пейджъри на членове на „Хизбула“.
Броят на загиналите при експлозиите на пейджъри нарасна, вючително две деца. Ранените са близо 3000.
Уоки-токита, използвани от членове на въоръжената групировка, се взривиха в южните предградия на столицата Бейрут, долината Бекаа и Южен Ливан - райони, смятани за нейни крепости.
Божилов коментира и случая с падналия самолет край „Граф Игнатиево“.
Вече се съмнявам, че за този случай може да се говори без гняв и пристрастие, защото много се натрупа. Има проблем, миналата година е имало 33 инцидента, от които 5 тежки. В сравнение с 2022 г. са се увеличили със 7. Ясно е, че проблемите са тежки и ние трябва да ги решаваме. Предстои да приемем нови самолети, нова система с нови способности и ние трябва да си направим изводите, за да не повтаряме тези грешки с новата техника. Ние много ясно трябва да имаме представа, че F-16, въпреки че донякъде е сходен с МиГ-29, той е много по-модерен. Ще може да поразява цели на над 100 км. Самолетите ще пристигнат в началото на 2025 г., първите, до края на годината ще имаме 8”, каза още Божилов.
Според него ако продължим да даваме средства прекалено дълго за МиГ-29, ще лишим нашите пилоти от възможности да навлязат на новия самолет.
“Със сигурност ще има период, в който ще летят заедно, но той не трябва да е прекалено дълъг. Максимално бързо трябва да вдигнем нивото на пилотите и наземния състав, добави той.