Уроци извън рамката, „за да използват знанията си практически, стига с тази теория, теория, теория“. Училища от ново поколение, защото „образованието създава бъдещето на всички нас!“.

Как се променя училищната среда у нас? bTV Репортерите поглеждат към различните училища и учители. Там, където робот те посреща на входа, където редиш 3D пъзел в коридора, срещи с преподаватели, чиито часове със сигурност се помнят. И където се учат уроци от бъдещето.

Песните на Стиви Уондър дават начало на часа по музика в Основно училище "Св. Патриарх Евтимий" във Велико Търново. А причината е рожденият ден на певеца.

Музикален календар, благотворителни каузи и дори лицеви опори. Това е част от арсенала на учителя Добрин Пелтеков, с който той привлича вниманието на учениците си.

Снимка: btvnovinite.bg

„Това беше първата ми година като учител, когато с тогавашния седми клас: "Добре, какво да направя, за да започнете да учите", вече бях в „Инстаграм“, опитвам се да вляза в телефоните им, даже ги карам да търсят. Та един седмокласник каза: "Ми лицеви опори" –  "Добре, ако ги направя, ще почнете ли?"- "Да, добре". Имаше повишение на интереса към материала“, разказва преподавателят.

В един от  проектите децата създават нови инструменти.

„Единият беше саксобонго – защото е създаден от саксия и бонго,  другият беше байре – комбинация от барабан и дайре“, разказва Добрин.

Снимка: btvnovinite.bg

Определя се като "Даскала по музика" – именно така кръщава и блога си, където публикува уроци, тестове и разсъждения. А според учениците му усилията му дават резултат.

„В час по музика аз се чувствам по-свободно, приятно и различно“, споделя петокласникът Данаил Голишев.

„Пуска по някоя смешна шега, която не можем да забравим за дни и преподава добре уроците с шега и се запомнят лесно по този начин“, допълва съученичката му Мина Чемширова.

„Имам чувството, че за изкуството се сещаме, когато имаме празници – когато имаме музика, песни, танци, една масовост – тогава се сещаме за изкуството“, споделя пък учителят по музика.

Мнозина, гледали филма "Рок училище", може би си спомнят за учителя, който прави своя група с учениците си. Е, случва се и у нас. Преди две години Добрин събира деца и създават групата "Хаштаг".

„В час по музика учим знаци за алтерация – диез, бемол, питам ги какво е това, те казват: "Еее, господине, как – това е хаштаг, разбира се" и оттам тръгна“, обяснява Добрин.

„Избрах музиката, защото за мен тя е път към нещо прекрасно и е изход от самота“, казва негова ученичка.

Нейният съученик Давид Балъков споделя: „При мен винаги музиката е на първо място, после е ученето - мама ми се кара, че имам лоши оценки, понякога изиграва лоша шега, но не съжалявам“.

Снимка: btvnovinite.bg

Всеки член на бандата сам си е купил инструментите, а читалището предоставя помещението.

Учителят мечтае да види възпитаниците си как свирят на стадион някой ден със свои собствени парчета. Убеден е, че първото от тях ще е за рок, любов и красота.

„Правя го, за да ги възпитам в доброта, чрез музика, когато човек свири, става добър човек“, смята Добрин.

И докато с музиката си той пренася учениците по целия свят, друг преподавател кани света в класната стая в училището ѝ в Пловдив.

Калинка Русалова се стреми не само да образова, а да изгради добродетелите у децата. Насърчава приятелството между връстниците, независимо от кой град, държава или континент са. Затова организира виртуална среща между България и Тунис.

Снимка: btvnovinite.bg

„Всичко е въпрос на усещане, учителят трябва да тупти заедно със своите ученици, да чувства кога да разкаже виц, кога да ги провокира с въпрос. Трябва да вдъхновява своите ученици, те имат нужда да чувстват, че са обичани, той трябва да им казва, че вярва в техните успехи“, казва Калинка.

Независимо къде са, децата се вълнуват от едни и същи въпроси: Как се забавляват там? На какво играят? Каква е страната им? 

„На мен ми е интересно какво правят през свободното си време и защо толкова си обичат - те не губят време, докато гледат телефоните, а играят и си изживяват детството“, казва Стела Желева, ученичка.

През 2019 г. Русалова е сред победителите в конкурса на екипа „Тийчинг Алфа“, който поощрява нововъведенията в образователния процес от учители в държавните училища в България и разпространява техните идеи и истории.  Любима за възпитаниците й става седмичната игра "Таен агент", в която учениците се наблюдават един друг и отбелязват добрите си постъпки. В края на седмицата разказват пред целия клас за това, което им е направило впечатление.

„Държи ме искрата, това да провокирам учениците, жаждата им за знания, защото те го заслужават“, разкрива учителката и допълва, че иска след 10 години, когато се засече на улицата със своите ученици „само да ме прегърнат, да кажат: „Госпожо, благодаря ви, още си спомням вашите въпроси".

Прекосяваме границите на България и поглеждаме на север. Виолета Тодорова преподава музика в Швеция. В училището няма звънец, няма учебници, а кабинетът й е пълен с инструменти.

Снимка: btvnovinite.bg

„Първото ми влизане в час по музика беше страхотен шок за мен, защото имаше 20 китари, 10 кийборда и това е общообразователно училище. Стана ми адски мъчно за децата в България, защото не могат да се докоснат. И не казвам, че всички трябва да са музиканти, но музиката ще направи живота им по-лесен и по-квалитетен“, споделя Виолета.

Учениците участват в избора на програма. Тези дни, например, обсъждали „Евровизия“ и песните в конкурса.

„Например 4-5 седмици ще работим с ансамбъл, тоест ще се разучи една песен на различни инструменти, после ще се сглоби и така 4-5 ще работим с инструментрознание. Преподавателят има свобода. Ако ученик получи най-ниската оценка, той не се интересува от музика, а от нещо друго. Това натоварване най-висока оценка по всичко го няма“, разказва учителката.

Тодорова е и класен ръководител. Задължително е два пъти в срока да се среща очи в очи с ученика и родителите му, за да се  обсъди всичко - кой от какво не е доволен, как може да се наваксат пропуските.

За пълноценното образование на децата е важно не само кой, а и къде го преподава. Затова отиваме в Бургас. В бившия дом за деца, лишени от родителски грижи, който днес е превърнат в по-различно училище.

Учители и ученици заедно създават двуезичен аудиогид за Атанасовското езеро, който запознава жителите и гостите на Бургас с природните богатства на солената лагуна. И интелигентната оранжерия, която измерва температура и влажност и сигнализира при необходимост от поливане. Хранилка за домашни любимци, която се активира с мобилно приложение.

От две години учениците работят и по друг проект - количка, която докато бутаме, може да зареждаме телефона си.

Снимка: btvnovinite.bg

„Идеята ни хрумна случайно, един ден, докато бях в магазина, спешно трябваше да се обадя по телефона, но той нямаше батерия и много се ядосах. На следващия ден с Руми карахме колелета и забелязах, че фарът на велосипеда свети, докато колелото се върти и се замислихме дали това не може да се приложи при пазарски колички“, разказва Антония Митева, която стои зад изобретението.

 „Остатъчната енергия се съхранява в по-голяма станция, която може да помага за различни нужди на магазина като осветление и отваряне на вратите“, допълва нейната партньорка в проекта Румяна Иванова

Снимка: btvnovinite.bg

Това обаче не е единственият иновационен проект. В Бургас са създали и „соларен дестилатор, с който успяхме да обезсолим морска вода с помощта на дестилатор за 5-6 часа и да получим чиста дестилирана вода. Получената вода тествахме в лабораторията на ВиК Бургас и установихме, че е чиста, без соли, нитрити и фосфати“, разказва Андреа.

Снимка: btvnovinite.bg

И ако си мислите, че след изписването, една тетрадка не може да се използва отново, Ния Обретенова ще Ви опровергае: „От нея приготвяме хартия, която се използва за рисуване, писане, картички, в които слагаме семена и после да подарите на любим човек и да поникне красиво цвете“.

ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" получава 300 000 лв. за създаване на STEM център за модерно оборудване. Така децата вече имат предмет "Космически изследвания". С уроците дори им помагат от Европейското бюро за космически образователни ресурси на Обединеното кралство.

Снимка: btvnovinite.bg

„Ние не искаме да сме различни само, за да бъдем оригинални. За мен образованието не на бъдещето, а на настоящето трябва да решава проблеми, пред които ще се изправим в бъдеще. За да може това да се случва, е необходимо не просто да подпомагаме децата да попиват информация, а да развиват реални умения. Имаме постоянно прилагане на наученото“, казва директорът на училището Михаил Ненов. 

Проектът е част от Националната програма за изграждане на СТЕМ среда в училищата у нас. Място за обучение чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката. Пространство, пригодено за учене чрез преживяване, създаване и експериментиране.

Снимка: btvnovinite.bg

Училищата могат да кандидатстват за големи проекти на стойност до 300 000 лева, ако имат над 300 ученици, имат придобит акт за въвеждане в експлоатация след 15 септември 2015 г. Така ще могат да изградят Център за млади изследователи, например.

Малките проекти, на стойност до 50 000 лева, ще трансформират и оборудват по-малки по мащаб физически пространства – една или две класни стаи или кътове в съществуващи пространства.

По данни на образователното министерство през 2020 година са финансирани 263 училища, от които с до 300 000 лв. – 120 училища,  а с до 50 000 лв. – 143 .

Своге. Близо 500 ученици от ПГ "Велизар Пеев" тази пролет си имат куп новости за системата на образованието у нас.  Холограмни изображения на триизмерни обекти се движат на една от стените. В съседна стая момчета се упражняват на компютърни симулатори за леки и тежкотоварни автомобили. А звукозаписното студио приема талантливите изпълнители.

„Това беше голяма възможност за мен, много години чаках и когато мечтата ти се сбъдне е невероятно“, споделя дванадесетокласничката Габриела.

Училището разполага с цяла стая с принтери. Има и 3D скенер и принтер. Промените са след спечелен проект на МОН за СТЕМ център. Използвали ги предимно за техниката, в строителните дейности участвали служителите на училището, разказва директорът му. Сега над 20 деца пътуват от София до Своге, за да учат там.

Снимка: btvnovinite.bg

„Много често чувам, че това поколение няма интереси, не е така, може процентът да не е много голям, но си заслужава за тези, които наистина имат възможности, които сме нямали ние. Много от тях имат сериозни интереси и си заслужава, защото те ще дърпат развитието на обществото“, казва училищният директор Станчо Атанасов.

Интерактивен под следи нашите движения. Програмиран е от ученици и техните учители.

„Излизайки от училище, те ще имат самочувствието за една добра реализация, отивайки в съответните фирми. Има го и този момент, но знаете, че ние говорим за електронна среда – всички учебници са на електронни носители… Колкото и да има критики, че те по-малко четат, аз смятам, че е така, но не в толкова голяма степен, защото това нещо, което те правят и получават огромна информация, могат да са много по-добре информирани от нашето поколение“, допълва Атанасов.

В залата за обучение има 3D очила. Учителят задава тема и учениците виртуално се пренасят на неподозирани места на планетата, попадат в джунглата, разглеждат непознати градове и забележителности.

Глобалните промени в икономиката, свързаността, технологиите, дигитализацията, демографските процеси поставят своите изисквания пред системите на образованието.

Нужно е  формиране на "нови" и надграждане на съществуващи знания и умения, сочат от  института за изследвания в образованието. 

Съвременните будители имат важната роля да градят основите на знанието, а с него и морала, ценностите, добродетелите у учениците си.

Във времена на телефони и социални мрежи децата да бъдат не потребители, а създатели на съдържание.

И с подходящите методи и условия заедно да погледнат към бъдещето.