Уроци извън рамката, „за да използват знанията си практически, стига с тази теория, теория, теория“. Училища от ново поколение, защото „образованието създава бъдещето на всички нас!“.
Как се променя училищната среда у нас? bTV Репортерите поглеждат към различните училища и учители. Там, където робот те посреща на входа, където редиш 3D пъзел в коридора, срещи с преподаватели, чиито часове със сигурност се помнят. И където се учат уроци от бъдещето.
Песните на Стиви Уондър дават начало на часа по музика в Основно училище "Св. Патриарх Евтимий" във Велико Търново. А причината е рожденият ден на певеца.
Музикален календар, благотворителни каузи и дори лицеви опори. Това е част от арсенала на учителя Добрин Пелтеков, с който той привлича вниманието на учениците си.
„Това беше първата ми година като учител, когато с тогавашния седми клас: "Добре, какво да направя, за да започнете да учите", вече бях в „Инстаграм“, опитвам се да вляза в телефоните им, даже ги карам да търсят. Та един седмокласник каза: "Ми лицеви опори" – "Добре, ако ги направя, ще почнете ли?"- "Да, добре". Имаше повишение на интереса към материала“, разказва преподавателят.
В един от проектите децата създават нови инструменти.
„Единият беше саксобонго – защото е създаден от саксия и бонго, другият беше байре – комбинация от барабан и дайре“, разказва Добрин.
Определя се като "Даскала по музика" – именно така кръщава и блога си, където публикува уроци, тестове и разсъждения. А според учениците му усилията му дават резултат.
„В час по музика аз се чувствам по-свободно, приятно и различно“, споделя петокласникът Данаил Голишев.
„Пуска по някоя смешна шега, която не можем да забравим за дни и преподава добре уроците с шега и се запомнят лесно по този начин“, допълва съученичката му Мина Чемширова.
„Имам чувството, че за изкуството се сещаме, когато имаме празници – когато имаме музика, песни, танци, една масовост – тогава се сещаме за изкуството“, споделя пък учителят по музика.
Мнозина, гледали филма "Рок училище", може би си спомнят за учителя, който прави своя група с учениците си. Е, случва се и у нас. Преди две години Добрин събира деца и създават групата "Хаштаг".
„В час по музика учим знаци за алтерация – диез, бемол, питам ги какво е това, те казват: "Еее, господине, как – това е хаштаг, разбира се" и оттам тръгна“, обяснява Добрин.
„Избрах музиката, защото за мен тя е път към нещо прекрасно и е изход от самота“, казва негова ученичка.
Нейният съученик Давид Балъков споделя: „При мен винаги музиката е на първо място, после е ученето - мама ми се кара, че имам лоши оценки, понякога изиграва лоша шега, но не съжалявам“.
Всеки член на бандата сам си е купил инструментите, а читалището предоставя помещението.
Учителят мечтае да види възпитаниците си как свирят на стадион някой ден със свои собствени парчета. Убеден е, че първото от тях ще е за рок, любов и красота.
„Правя го, за да ги възпитам в доброта, чрез музика, когато човек свири, става добър човек“, смята Добрин.
И докато с музиката си той пренася учениците по целия свят, друг преподавател кани света в класната стая в училището ѝ в Пловдив.
Калинка Русалова се стреми не само да образова, а да изгради добродетелите у децата. Насърчава приятелството между връстниците, независимо от кой град, държава или континент са. Затова организира виртуална среща между България и Тунис.
„Всичко е въпрос на усещане, учителят трябва да тупти заедно със своите ученици, да чувства кога да разкаже виц, кога да ги провокира с въпрос. Трябва да вдъхновява своите ученици, те имат нужда да чувстват, че са обичани, той трябва да им казва, че вярва в техните успехи“, казва Калинка.
Независимо къде са, децата се вълнуват от едни и същи въпроси: Как се забавляват там? На какво играят? Каква е страната им?
„На мен ми е интересно какво правят през свободното си време и защо толкова си обичат - те не губят време, докато гледат телефоните, а играят и си изживяват детството“, казва Стела Желева, ученичка.
През 2019 г. Русалова е сред победителите в конкурса на екипа „Тийчинг Алфа“, който поощрява нововъведенията в образователния процес от учители в държавните училища в България и разпространява техните идеи и истории. Любима за възпитаниците й става седмичната игра "Таен агент", в която учениците се наблюдават един друг и отбелязват добрите си постъпки. В края на седмицата разказват пред целия клас за това, което им е направило впечатление.
„Държи ме искрата, това да провокирам учениците, жаждата им за знания, защото те го заслужават“, разкрива учителката и допълва, че иска след 10 години, когато се засече на улицата със своите ученици „само да ме прегърнат, да кажат: „Госпожо, благодаря ви, още си спомням вашите въпроси".
Прекосяваме границите на България и поглеждаме на север. Виолета Тодорова преподава музика в Швеция. В училището няма звънец, няма учебници, а кабинетът й е пълен с инструменти.
„Първото ми влизане в час по музика беше страхотен шок за мен, защото имаше 20 китари, 10 кийборда и това е общообразователно училище. Стана ми адски мъчно за децата в България, защото не могат да се докоснат. И не казвам, че всички трябва да са музиканти, но музиката ще направи живота им по-лесен и по-квалитетен“, споделя Виолета.
Учениците участват в избора на програма. Тези дни, например, обсъждали „Евровизия“ и песните в конкурса.
„Например 4-5 седмици ще работим с ансамбъл, тоест ще се разучи една песен на различни инструменти, после ще се сглоби и така 4-5 ще работим с инструментрознание. Преподавателят има свобода. Ако ученик получи най-ниската оценка, той не се интересува от музика, а от нещо друго. Това натоварване най-висока оценка по всичко го няма“, разказва учителката.
Тодорова е и класен ръководител. Задължително е два пъти в срока да се среща очи в очи с ученика и родителите му, за да се обсъди всичко - кой от какво не е доволен, как може да се наваксат пропуските.
За пълноценното образование на децата е важно не само кой, а и къде го преподава. Затова отиваме в Бургас. В бившия дом за деца, лишени от родителски грижи, който днес е превърнат в по-различно училище.
Учители и ученици заедно създават двуезичен аудиогид за Атанасовското езеро, който запознава жителите и гостите на Бургас с природните богатства на солената лагуна. И интелигентната оранжерия, която измерва температура и влажност и сигнализира при необходимост от поливане. Хранилка за домашни любимци, която се активира с мобилно приложение.
От две години учениците работят и по друг проект - количка, която докато бутаме, може да зареждаме телефона си.
„Идеята ни хрумна случайно, един ден, докато бях в магазина, спешно трябваше да се обадя по телефона, но той нямаше батерия и много се ядосах. На следващия ден с Руми карахме колелета и забелязах, че фарът на велосипеда свети, докато колелото се върти и се замислихме дали това не може да се приложи при пазарски колички“, разказва Антония Митева, която стои зад изобретението.
„Остатъчната енергия се съхранява в по-голяма станция, която може да помага за различни нужди на магазина като осветление и отваряне на вратите“, допълва нейната партньорка в проекта Румяна Иванова
Това обаче не е единственият иновационен проект. В Бургас са създали и „соларен дестилатор, с който успяхме да обезсолим морска вода с помощта на дестилатор за 5-6 часа и да получим чиста дестилирана вода. Получената вода тествахме в лабораторията на ВиК Бургас и установихме, че е чиста, без соли, нитрити и фосфати“, разказва Андреа.
И ако си мислите, че след изписването, една тетрадка не може да се използва отново, Ния Обретенова ще Ви опровергае: „От нея приготвяме хартия, която се използва за рисуване, писане, картички, в които слагаме семена и после да подарите на любим човек и да поникне красиво цвете“.
ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията" получава 300 000 лв. за създаване на STEM център за модерно оборудване. Така децата вече имат предмет "Космически изследвания". С уроците дори им помагат от Европейското бюро за космически образователни ресурси на Обединеното кралство.
„Ние не искаме да сме различни само, за да бъдем оригинални. За мен образованието не на бъдещето, а на настоящето трябва да решава проблеми, пред които ще се изправим в бъдеще. За да може това да се случва, е необходимо не просто да подпомагаме децата да попиват информация, а да развиват реални умения. Имаме постоянно прилагане на наученото“, казва директорът на училището Михаил Ненов.
Проектът е част от Националната програма за изграждане на СТЕМ среда в училищата у нас. Място за обучение чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката. Пространство, пригодено за учене чрез преживяване, създаване и експериментиране.
Училищата могат да кандидатстват за големи проекти на стойност до 300 000 лева, ако имат над 300 ученици, имат придобит акт за въвеждане в експлоатация след 15 септември 2015 г. Така ще могат да изградят Център за млади изследователи, например.
Малките проекти, на стойност до 50 000 лева, ще трансформират и оборудват по-малки по мащаб физически пространства – една или две класни стаи или кътове в съществуващи пространства.
По данни на образователното министерство през 2020 година са финансирани 263 училища, от които с до 300 000 лв. – 120 училища, а с до 50 000 лв. – 143 .
Своге. Близо 500 ученици от ПГ "Велизар Пеев" тази пролет си имат куп новости за системата на образованието у нас. Холограмни изображения на триизмерни обекти се движат на една от стените. В съседна стая момчета се упражняват на компютърни симулатори за леки и тежкотоварни автомобили. А звукозаписното студио приема талантливите изпълнители.
„Това беше голяма възможност за мен, много години чаках и когато мечтата ти се сбъдне е невероятно“, споделя дванадесетокласничката Габриела.
Училището разполага с цяла стая с принтери. Има и 3D скенер и принтер. Промените са след спечелен проект на МОН за СТЕМ център. Използвали ги предимно за техниката, в строителните дейности участвали служителите на училището, разказва директорът му. Сега над 20 деца пътуват от София до Своге, за да учат там.
„Много често чувам, че това поколение няма интереси, не е така, може процентът да не е много голям, но си заслужава за тези, които наистина имат възможности, които сме нямали ние. Много от тях имат сериозни интереси и си заслужава, защото те ще дърпат развитието на обществото“, казва училищният директор Станчо Атанасов.
Интерактивен под следи нашите движения. Програмиран е от ученици и техните учители.
„Излизайки от училище, те ще имат самочувствието за една добра реализация, отивайки в съответните фирми. Има го и този момент, но знаете, че ние говорим за електронна среда – всички учебници са на електронни носители… Колкото и да има критики, че те по-малко четат, аз смятам, че е така, но не в толкова голяма степен, защото това нещо, което те правят и получават огромна информация, могат да са много по-добре информирани от нашето поколение“, допълва Атанасов.
В залата за обучение има 3D очила. Учителят задава тема и учениците виртуално се пренасят на неподозирани места на планетата, попадат в джунглата, разглеждат непознати градове и забележителности.
Глобалните промени в икономиката, свързаността, технологиите, дигитализацията, демографските процеси поставят своите изисквания пред системите на образованието.
Нужно е формиране на "нови" и надграждане на съществуващи знания и умения, сочат от института за изследвания в образованието.
Съвременните будители имат важната роля да градят основите на знанието, а с него и морала, ценностите, добродетелите у учениците си.
Във времена на телефони и социални мрежи децата да бъдат не потребители, а създатели на съдържание.
И с подходящите методи и условия заедно да погледнат към бъдещето.