Да търсиш удоволствие в опасностите? Тази страст живее у повечето от нас и е стара като света. Вижте една история, изпълнена с любов към силни усещания в дивите гори на Родопите – историята на няколко души, блокирани в хижа сред планини от сняг. Необичайно този път краят е щастлив. Какво струва обаче ентусиазмът на туристите и спасителите им и колко сме отговорни към живота и реда в снежните приключения?
Ден първи – 6 януари
Град Перущица след големия снеговалеж. В общината постъпва сигнал за туристи в хижа Връховръх, блокирани в снежен капан. Местността е на 20 километра от Перущица. Две семейства и едно бебе са останали вътре сред метър и половина сняг.
На триста метра от тях, изолиран в преспите е хотел Родопи с още няколко души. Затрупани са и селата Скобелево и Чурен. Блокирани от хотела изпращат видеоклип до медиите.
Ситуацията в Родопите е изключително тежка. За по-малко от 24 ч. Имаме вече метър и половина сняг... снегът е страшно много и не сме спрели 24 часа да ринем.
Имаме едно малко семейство с деца, всички са безпроблемни – храна, вода, всичко има... Държим радиовръзка с тях, всички са безпроблемни – храна, вода, осветление има. Имаме едно семейство с деца – едното е на 8 месеца.
Снегопочистваща фирма на договор към община Перущица опитва да изрие 20 километра път до Върховръх. По телефона от кметството уверяват, че работят усилено.
„Техниката се е счупила, снегът е мокър, изключително тежък. Половината успяхме да почистим, другата – не, правим всичко възможно за момента. Хората са добре“, каза тогава по телефона Костадин Тонов, зам.-кмет на Перущица.
В снегопочистването се включва и съседната община Родопи. Тамошната фирма неволно се превръща в спасителна служба за над 15 любители на приключения, излезли с коли в преспите.
„Ентусиастите, като повечето тук, през цялото време нагоре – с летни гуми, дрифтове, спиране, теглим ги, 4 часа сме теглили един, който човекът решил да си прави густо в 10 часа Аз като спра да го вадя него, 4 часа напред – назад, въжета, копаем го с лопати, докато се кача до Върховръх, вече новият сняг е 50 сантиметра... От 36 часа работа, 15 часа ние имаме вадене на ентусиасти, копане с лопати“, обясни Христо Терзиев, от снегопочистващата фирма към община Родопи.
Ден втори – 7 януари.
Снегорините на фирмите към двете общини спират дейност – въпреки огромните гуми, машините са безсилни да се движат в дълбокия сняг.
Фадромата на община Перущица е спряна. Успяла е да почисти само 5 км от общо 20 по пътя до Върховръх.
Двете фирми уреждат докарването на верижен булдозер от района на Панагюрище, който се бави заради инцидент с камиона, който го транспортира в снеговете.
„И нашата, и тяхната фирма работиха 24 часа, ние, те 30 часа, работихме нон стоп до момента, до който снегът стана толкова голям, над метър, че почнаха да падат дървета по пътя и засега това ни пречи най-много“, разказа Димитър Кръстилов, от снегопочистващата фирма към община Перущица.
„Иска се верижна машина, да. От свечеряване съм работил и съм изчистил около 6-7 км нагоре по пътя. Чакаме верижната техника“, заяви Бойко Бойков, снегопочистваща фирма към община Перущица.
Блокираните на Върховръх продължават опитите да освободят пространство около хижата и хотела.
„Определено ще стигнем по-бързо до цивилизацията, отколкото да я чакаме да ни спасят вече втори ден. Да не могат да направят организация“, заяви Тодор Христов.
Хората от хотела проправят с лопати път към хижата със семействата и бебето.
Селата в съседство – Скобелево и Чурен, остават в дълбоките преспи.
Докато в Перущица чакат верижната техника от Панагюрище, двама мъже тръгват към блокираните пеш със снегоходки, за да им занесат провизии.
Приятели на блокираните тръгват на поход със снегоходки, за да занесат провизиии и памперси на семейството с бебето.
„Понеже сме израснали тук, знаем какво ги чака горе, затова сме решили да им помогнем с провизии. Проблемът им ще бъде, ако токът им спре горе, защото, ако няма ток, помпите щe спрат, няма да има циркулация на вода. Всичко се прави за едно детенце горе, носим памперси, семейството се нуждае, иначе хората са способни да издържат и много време“, обясни Димитър Дардов.
„Ще ни отнеме да ходим поне до 8-9 ч, не е лесен преходът. Ще остана там, понеже синът ми е в село Чурен и е сам там в момента, няма никой друг, чух го, взех му най-необходимото от което има нужда“, каза Нелко Маринов.
Само три часа по-късно мъжете със снегоходките успяват да стигнат до Върховръх.
Междувременно ранния следобед дългоочакваният верижен булдозер е докаран в Перущица. Верижната машина започва да рие снега, за да освободи 20 километровата отсечка за автомобили.
До малко преди полунощ на втория ден от снежната блокада булдозерът ще измине 6-7 километра в дълбокия сняг по пътя Перушица – Върховръх. До блокираното в снега село Скобелево ще му остават 6 километра, а до хижата и хотела – цели 11 километра.
Ден трети – 08 февруари.
На път към стартиралата наново верижна машина, екипът ни се натъква на странно превозно средство в преспите – бронетранспортьор МТЛБ. Оказва се частна собственост на Венелин – приятел на блокираните семейства.
– Тази машина откъде я взехте?
– Купихме си я. Сериозна машина. Сериозна е, мен ми харесва, купил съм си я за хоби. Борислав се казва този колега, който от няколко дни ми звъни и вика, може да идваш, може да идваш – днеска вика, направо тръгвай, че им нямам вяра вече.
Каза, не им вярвам, трети ден ни лъжат, още до Скобелево нямат път, кога ще дойдат до нас? Снощи беше оптимист, че са дошли с друга машина вече, но сутринта беше много отчаян.
Аз съм се подготвил, имам си въжета, мога да изтегля много машини едновременно и по-големи от автомобил“, разказа Венелин.
Преди да стигне до неизринатия път обаче, бронетранспортьорът минава по участъка, изчистен от булдозера на снегопочистващите фирми. Разширява го и насипва върху него натрупаните от двете страни преспи. Посипаният наново дълбок сняг става причина автомобилът на bTV да закъса на пътя. Налага се танковата бригада да ни извади от снежния капан.
В това време верижният булдозер на снегопочистващите фирми стига до първата цел – свързва със света потъналото в преспите село Скобелево, обитавано от 40 души.
Няколко мъже от Перущица и района им доставят хляб.
Час по-късно бронетранспортьорът стига до Върховръх, а след него в снеговете проправя път и верижният булдозер, договорен от фирмите към Родопи и Перущица.
Частната танкова бригада изпреварва наетите от общината фирми и успява да изтегли двете коли на блокираните на Върховръх семейства и бебето. Издърпва ги едновременно до Скобелево.
Семейството с 8-месечното бебе бърза да се прибере вкъщи.
„Операцията приключи успешно, детето е добре, всички сме добре. Всичко беше наред, но до днес можеше да издържим, повече не – добре, че дойдоха хората да ни спасят. Краен срок, да. Добре, че беше тоя човек, да е жив и здрав, единственото спасение“, заяви Румяна Стамболийска.
След успешния край на това приключение между наетите от общината почистващи фирми с булдозера и кръга около блокираните туристи възниква спор. Служител на една от фирмите упреква бригадата с танка, че на места са разбили асфалта. Бригадата отвръща:
„За един ден щях да оправя нещата тук, срамота бе, срамота! Аз съм дошъл сутринта, качил съм се и съм се върнал, а ти още не можеш да се качиш, цървулко! Казах му от понеделник да не се качват негови приятели, защото ще вали много сняг! Отиваме, няма сняг, лягаме, спим, снегът дотук – айде кажи какво да направим? Това не е ли бедствие?“, каза Венелин.
„Като закъса една кола, ние се бавим, както сега с колегите... Там се губи време, а снегът продължава да вали – и като минем нагоре, преспите ги видяхте какви са... – Да, те са над мен... а така... И ние с това гребло не можем“.
Разходите на снегопочистващите фирми към двете общини на пътя за Върховръх е общо между 7000 и 8000 лв.
В тях влизат 800 литра дизел за ангажирания булдозер, около 600 литра за снегорините и още поне толкова за верижен багер, който се наложило да вади от снега булдозера.
За труда на фирмите общините плащат средно по 50 лв. на изчистен километър, което за пътя прави общо 2200 лв. Пътят вече е изчистен – до следващия снеговалеж и появата на нови търсачи на приключения.