В една и съща секунда. Хиляди пейджъри избухват. 12 души, сред които две деца, умират. Хиляди са ранени.
17 септември. 15 часа и 30 минути местно време. Мястото – Ливан и части на Сирия.
Избухналите пейджъри, са използвани от членовете нa „Хизбула“ главно, защото не могат да бъдат проследени.
Как се стига до взривовете?
Основното предположение е, че пейджърите избухват секунди след като получават съобщение. Целта – собствениците им да ги вземат в ръка или да ги приближат до лицата си, за да видят какво пише.
Но как могат да се задейства взривовете и колко време човек може да носи цъкаща бомба в джоба си, без да разбере.
„Всички пейджъри работят на една и съща честота… И връзката е едностранна. Радиостанцията майка предава до всеки абонат съобщение по тази честота“, обяснява бившия зам.-ректор на академията на МВР Милен Иванов.
По думите му, ако пейджърът е модифициран успоредно с тази информация, може да задейства и взривно устройство
„Има няколко варианта. Най-простият е да въведете код, който да активира някакво устройство. Няма ограничения откъде може да се задейства. Но ако се направи одит на компютърната система, могат да се открият следи за модифициране на софтуера“, уточнява експертът.
Дни след взривовете, позовавайки се на ливански източници, световните медии съобщиха, че в батериите на пейджърите е поставено малко количество мощен експлозив. Изключително труден за намиране.
„Взривното вещество е с много дълго име, но по същество то е пента. Това е иницииращо взривно вещество, използва се за детонатори. Детонатор представлява казано просто два кабела на известно разстояние един от други, които са свързани с една капка от пентата. Особеното на това взривно устройство е, че то е батерия. То си работи като батерия“, допълни Милен Иванов.
Според него е намален капацитетът на батерията, за да има място за самото устройство.
„Пейджърът не излъчва. Само приема. При него батерията не изисква зареждане с месеци, т.е сега е трудно да се прецени колко назад във времето са създадени тези батерии.
Пейджърите може да са произведени и преди 30 години и да стоят в някой склад. Няма как обаче и с батериите да е така. Батерията е произведена сравнително скоро и някъде по веригата за доставка са сменени заводските батерии с такива, които са модифицирани. Но това може да стане и в кораб контейнер, в камион в кола дори“, казва Иванов.
Българската следа във взривовете