Екипажите на общо 13 патрулни кораба, разпределени в 3 групи, се грижат за охраната в Черно море. Базата в Созопол е дом на флагмана „Балчик“. Със старта на дежурството му идва сигнал.
Лодка не се идентифицира и не отговаря. Граничните полицаи се подготвят за проверка. За минути корабът напуска пристанището.
Установяване на контрол над плавателния съд – това е първата и основна задача за проверяващата групата. Прави се повторен опит за връзка с яхтата – ветроходна яхта „Албена“. Установява се връзка: Яхта „Албена“, пригответе се задгранична проверка и за посрещане на бордовата група.
Пуска се лодка във водата. Втората част на групата е от водолази, те трябва да обследват корпуса на яхтата. Щателно се преглежда всеки сантиметър от нея.
Проверката приключва с прибирането на цялата група успешно на граничен кораб „Балчик“.
„Това, което се прави при такива ситуация, е стандартна процедура, при която се търсят тайници по дъното на плавателното средство, а също може и нещо да е пуснато на въже от борда на кораба или закачено отдолу. Прави се подводен оглед и на дъното около самото плавателно средство, т.е. един периметър около плавателното средство да няма евентуално нещо хвърлено“, коментира гл. инспектор Евгени Димитров, началник сектор „Специални тактически действия“.
Най-голям риск поема първият, който стъпва на проверяваните плавателни съдове.
„Абсолютно е важно да се случи бързо, но и да има анализ на риска. Моята задача е да се прехвърля първи, за да осигуря екипа. Останалите колеги. След прекачване осигуряваме помещенията, лицата, проверяваме за незаконни вещи, ако има такива. Незаконни лица“, казва младши инспектор Тихомир Николов.
„Не се знае какво ще има проверявания съд – може да са оръжия, може да са наркотици. Самите лица на плавателния съд може да не са добронамерено настроени и рискът винаги остава. Намирали сме емигранти на борда, наркотици, оръжия. Всичко, което е незаконно“, допълва младши инспектор Димо Петров.
Освен в родни води, „Балчик“ пази и европейските граници в различни мисии на Фронтекс.
„Това е последен писък на модата. Ултрамодерен съвременен патрулен кораб. Има два радара, картографи два броя, ултрамодерно навигационно оборудване, комуникационно – в зависимост от района на плаване. Бързата реакция и времето е много важно. Много е важно за нашите. Нашата работа. Основно патрулираме в района на Резово, където спираме 100% от плавателните съдове за проверка“, обяснява командирът на гранично-полицейски кораб Янчо Стамов.
„Имаме гранични полицейски управления разположени по целия бряг и съответно корабите патрулират в морската ни територия. Задължително имаме наряди в южна и северния район, който пазят пространството. Особено сега – знаете от години има натиск и бежански и абсолютно всяко превозно средство, което отива на север от Турция към България се проверява от нашите плавателни средства - и за мигранти, и за наркотици“, допълва директорът на Гранична полиция главен комисар Антон Златанов.
На 400 километра от базата в Созопол в столицата ни също има граница. 6 млн. души – толкова пътници преминават през Летище София. Това прави граничната служба там една от най-натоварените в страната.
През ръцете на граничните полицаи минават между 700-800 паспорта на ден.
„Още със вървенето на пътника към нашето гише ние започваме да го профилираме. Забелязваме как се движи, какво е поведението му. Това е първата проверка, която извършваме. След това – проверка на документите дали са истински. Лицето дали съответства на това, което е пред нас дали съответства на снимката. След това вече започват и проверките в системите“, казва Ралица Карталова.
„Последният ми случай беше преди около месец-два. На гишето на влизане в страната се появи руски гражданин с неистински, подправен чешки паспорт. Персонализираната страница – снимката на лицето и данните му бяха подправени. Трябва да сме достатъчно спокойни, за да приемем каквото и да било отсреща – независимо дали е нагрубяване, дали ще е усмивка... каквото и да е“, разказва Беатрис Боянова, младши инспектор в „Гранична полиция“.
Служебното куче Айк и неговият водач проверяват цялото летище по няколко пъти всеки ден. То е специално обучено да открива взривни вещества, оръжия и боеприпаси. Работи основно по рисковите полети – от Израел например, когато мерките за сигурност са засилени. Тогава кучето проверява всеки един пътник, МПС-та и въздухоплавателно средство.
Служебните кучета минават на всеки 3 месеца изпити. Граничните полицаи ги отглеждат като домашни любимци, те стават членове на семействата им.
„Взел съм го от съвсем малко. Обучението му започва в съвсем ранна възраст. Стартира от отделянето от майката, поетапно започва социализация, свикване на различни обстановки, терени и съответно запознаване с миризмите. Обучението трае около 2 години“, обяснява Веселин Маламов, водач на служебно куче.
Връщаме се на зелената граница. Освен със стационарни термокамери. Южната ни граница се наблюдава и по въздух. В база „Безмер“ е разквартирован част от авио отряда на „Гранична полиция“.
„Постоянно – 365 дни в годината, 24/7. Ние сме очите на гранична полиция. За нас не остава нищо скрито. Разполагаме с термовизионна камера, инфрачервена камера дори когато ние не виждаме, оператора отзад той вижда всичко. Нищо не остава скрито от него“, казва Тенчо Димитров, инспектор в „Гранична полиция“.
За залавянето на една група мигранти екипите по земя и въздух работят в пълна координация.
Мигрантският натиск се засилва през лятото. Премиващите нелегално границата дори се опитват да надхитрят техниката.
При нужда или извънредна ситуация екипът има постоянна готовност да излети. 15 минути са нужни за достигане на границата с Турция. Оборудването е едно от най-модерните.
Летище „Враждебна“ е домът на другата част от авиоотряда. Той охранява западната граница и браздата с Гърция.
„Основната задача на отряда е наблюдение на държавната сграда, разбира се, има и различни допълнителни задачи, свързани с подпомагане дейността на ГД „Гранична полиция“, като издирване на лица и предмети в граничната ивица и граничната зона“, уточнява Любен Николов, началник на специализиран отряд „Въздушно наблюдение“ в „Гранична полиция“.
Освен с охрана на границата, авиоотрядът локализира и незаконни полета с канабис. Обикновено за целта се ползват горите и пресечените местности около Петрич. Около насажденията дори изграждат цели микроязовири.
2245 километра държавна граница и 7000 души, които са на своя пост ден и нощ.
Гледайте целия филм във видеото!