От 2020 година до юли месец тази година в България са станали 22 141 тежки транспортни произшествия. Загинали са 1 836 души, а 117 от тях са деца.
За съдебните битки и очакването за справедливост - разказва днешното издание на bTV Репортерите - „Нито едно дете повече“.
На 2 септември тази година 15-годишният Филип бе пометен докато пресича на пешеходна пътека от пиян шофьор. Прокуратурата му повдигна обвинение за престъпление при евентуален умисъл.
„Водачът е управлявал моторното превозно средство по начин, по който неминуемо би довел до такива общественоопасни последици. Първоначалните данни са, че се е движил с много висока скорост – около 80 км/ч, няма никакъв спирачен път, на оживено кръстовище, където има и заведения, буквално кръстовищата там са едно след друго. Самата пътна обстановка не предполага движение с висока скорост. И не на последно място – след употреба на алкохол“, обясни зам.-градският прокурор на София Иво Илиев.
На 8 май, 2023 г. шофьор блъска на пешеходна пътека Ани и Явор. В края на август 19-годишният Адриян Антонов, причинил катастрофата, е пуснат с мярка "подписка".
Тестовете показаха той не е бил под въздействие на алкохол и наркотици, но е карал с превишена скорост - вместо разрешението 50 км/ч. е шофирал със 100 км/ч.
"В четвъртък трябваше да му е бала. Три живота просто се съсипват", каза Марио Антонов, бащата на шофьора Адриян.
"Казват, че са погубени 3 живота. Да, има само два ковчега", посочи Марина Малчева, сестра на загиналата Ани.
14 май тази година около 8:30 часа сутринта. В лек автомобил пътуват трима души. Движат се в посока Перник. На автомагистралата колата им самокатастрофира.
Зад волана е 33-годишна жена. Загива един – Стефан. Дейвид е собственик на траурна агенция. Организира погребението на собствения си брат.
„За мен не е нормално три месеца след като ти си убил човек да спиш вкъщи да гледаш филми, телевизия, да слушаш музика докато едно почернено семейство като моето не знае как да свърже двата края в тая ситуация, защото наистина е изключително тежко“, каза Дейвид Идакиев, брат на Стефан.
„4 месеца вече не се е извинила, не се е поинтересувала и после ще дойде в съда, защото така е посъветвана ще се извини, ще съжалява много и съдът ще и намали 1/3 - това е безумие“, коментира майката Галя.
18 ноември 2020 година. Около 20 часа. В автомобил пътуват 5 млади момчета. Посоката им е към Етрополе. На един от завоите ги връхлита лек автомобил. При сблъсъка загива 22-годишният Васил. Други двама губят живота си няколко дни по-късно в болницата.
Връхлитащият автомобил се е движел с над 110 километра в час при ограничени от 50 км/час. На първа инстанция шофьорът получава 12 години лишаване от свобода, а с редуцирането присъдата му е 8 години. На втора инстанция Апелативният съд във Велико Търново му дава четири години и една трета редуциране, защото се признава за виновен, обясни Петя Иванова, близка на загинал при катастрофа.
„Наркотиците се разделят на две групи. Опиатите – хероин, метадон и фентанил са такива, които абсолютно забавят реакциите. Другите са възбуждащите – амфетамин и метамфетамин“, посочи доц. Д-р Маргарита Гешева, началник на Клиниката по токсикология в „Пирогов“.
В случаите, в които е установен водач, който управлява след употреба на алкохол или наркотични вещества, съдът отнема автомобилът, послужил за престъплението в полза на държавата, коментира главен инспектор Мария Ботева от отдел „Пътна полиция“.
Статистиката за миналата 2022 година показва, че България е на второ място сред 27-те държави членки на Европейския съюз по брой на загинали в пътни катастрофи.
Броят им у нас е почти два пъти по-голям от средното ниво за ЕС и цели 4 пъти по-голям от този в скандинавските страни, в които шофьорите стриктно спазват правилата за движение по пътищата.
„В момента е прекалено ограничен броят на нарушенията, за които автоматично се отнема шофьорска книжка. Комисията настоява тази мярка да се прилага много по-често“, коментира Алберт Янц, говорител на Европейската комисия.
„Предложението ни за нови правила за шофьорските книжки е законодателно. Ако Европейският парламент и държавите членки го приемат, то ще се стане закон, който ще се прилага в целия ЕС“, добави той.
Европейската комисия предлага новите шофьори, които току що са получили книжки, да преминават през пробен период от 2 години, в който да има нулева толерантност за алкохол.
2 юни, 2014 година. Около 19 часа. 4-годишният Паоло и семейството му се разхождат в пешеходната зона в Стара Загора. Тогава обаче шофьор на джип решава да маневрира именно там и блъска фатално 4-годишното момче.
„Видях, че мъжът ми се държи за главата. Разбрах, че нещо може би с нашето дете. Аз си спомням как само си извадих телефона и не можех да набера. нямах сили и не знаех какво да натисна за да си отключа телефона. Когато дойдоха от Бързата помощ, вече ми казаха, че няма какво да се направи“, каза Красимира Иванова, майка на 4-годишния Паоло.
Шофьорът удря момчето на преден ход на автомобила, но не разбира. Първоначалната му присъда е 3 години. След обжалване тя е увеличена на 9 години.
„След 6 години излезе. След това веднага кандидатства за изчистване на досието“, добави Красимира.
bTV Репортерите: Нито едно дете повече
Автор: Владислава Тричкова
Оператор: Огнян Кръстев
Монтаж: Калояна Климентова
Продуцент: Веселина Петракиева
Графики: Витали Варадинов