Форсажът е извънреден режим, който е предназначен да осигури за кратко време повишена тяга, така че самолетът да може да извърши рязък маньовър във въздушен бой и да увеличи бързо скоростта си, за да набере височина.
„Още в първите метри на разбега превъзходно залепваш за седалката, ускорението те залепва и машината за 100-200 метра е във въздуха, чувството е превъзходно , което ми липсва днес много. Ако го сравним с колите – това е режим максимална газ”, обясни генерал Евгени Манев, бивш командир на 15 полк „Равнец” и 3 ИАБ „Граф Игнатиево”.
„С МиГ 29 блъскаш ръчката за управление на двигателите на пълен форсаж – притегляш лоста за управление в посоката, в която искаш да отидеш и вече си там”, казва Румен Радев, президент на България.
На 15 юни преди 30 години за първи път у нас каца МиГ 29. Това са изтребители четвърто поколение, които впоследствие стават гръбнакът на българската авиация. В България самолетът е от три десетилетия. Общо машините, купени от нашата страна са 22. Група избрани пилоти и инженери усвояват МиГ 29 още в Съветския съюз.
„Това беше 1988 г., септември месец заминахме за приучването и се върнахме на 8 декември. Групата изпълни плана на 100%, даже малко по-рано, защото бяха подбрани първи клас летци и инженери с висок практически опит”, спомня си Генерал Евгени Манев, пилот от първата група приучени на МиГ 29.
Новата за времето си технология променя коренно начина на подготовка на летците. През 1990 г. България получава партида от 10 едноместни и два двуместни самолета.
„Когато посрещахме първата партида бойни самолети от 15 до 20, от моята специалност само аз бях удостоен с честта да ги посрещна и след това две години му бях техник на борден номер 15. Винаги, независимо кой се качва на самолета ти – техника и специалистите от другите специалности удостоверяват с подписа си че, самолетът е изправен, както излети така и ще кацне“, посочи полк. Пламен Петков, началник щаб на авиобаза „Граф Игнатиево”.
Първият полет на МиГ 29 в Съветския съюз е на 6 октомври 1977 г. Новият изтребител четвърто поколение постъпва на въоръжение към края на 1983 г. По това време на изток от Желязната завеса успяват да опазят изтребители в пълна секретност.
„Видях за първи път снимка на истински МиГ 29 в един вестник и беше излязъл за първи път пред публика във Финландия. Тогава видях първата снимка и на живо го видях в „Равнец”, когато бях курсант последна година. Отидохме на тренажор в „Равнец” и там успях да пипна, да го видя на живо. Там вече бях абсолютно убеден, че това е моят самолет и връзката стана неразрушима –28 години оттогава”, заяви бриг. ген. Димитър Петров, командир на Трети ИАБ „Граф Игнатиево”.
Благодарение на аеродинамиката си, самолетът може да изпълнява фигурата от висшия пилотаж „камбана” и „кобра“ – във възможностите дотогава само на спортните самолети.
Самолетът има изключителна аеродинамика и експлоатационно претоварване плюс 9. Това означава , ако тежите 100 кг с оборудването, при това претоварване ставате 900 кг.
„Овладяването на големите ъгли на атака, след смяна на двигател, облитане на самолета – извършват се три изгасвания и запускания на двигателя. За пръв път съм го правил аз в България – всичко работи в машината така, както пише в документите – стига пилотът да е подготвен. Няма никакъв проблем с този самолет, ако грамотно се експлоатира и при необходима височина за фигурата. Няма проблеми от загуба на скорост, големи ъгли на атака – до 60 градуса по тангаж той стои на една и съща височина, вариометърът стои на нула, височината на нула – това е благодарение на мощните двигатели”, посочи майор Людмил Вълков, старши инженер по авиационно оборудване Трета ИАБ „Граф Игнатиево”.
И до момента президентът Радев, като бивш командващ на ВВС и пилот на МиГ 29, говори с вълнение за машината.
„За мен това е една огнена сплав от красота, свобода, предизвикателство и победа – елегантен на земята – грациозен във въздуха. Сякаш е създаден да се слива с човека в него и това е невероятно усещане и прекрасно изживяване”, каза Радев.
Първите демонстрационни полети датират като традиция от 1992 г. Създава се демонстративна група „Морски орли”. Тя е в състав от два изтребителя МиГ 29 – боен и спарка. През 1994 г. при тренировъчен полет се случва голяма трагедия.
„Най- тежкият момент беше катастрофата с полк. Даев пред очите на всички, които бяха на полети, на 500 метра от зоната, където бяха разположени самолетите”, каза ген. Петков.
Според командира на „Граф Игнатиево”, аварийните ситуации се случват или с неподготвен състав, който няма уменията и навиците, или с високоподготвените летци, които разчитайки на големия си опит – недооценяват детайли.
Пилотите помнят как на десетата година от придобиването на МиГ 29, самолетът е приземен след закриването на база „Равнец” и пребазирането на голяма част от машините става по земя . В края на 90-те изправните изтребители остават само два.
„Доста години бяха само два – впоследствие увеличихме бройката 2-3 пъти. На 15 август 2003 г. три от шестте ремонтирани самолета политат. Ремонтът се изпълнява от завод „Георги Бенковски” на „Терем”- Пловдив. Ремонтът включва и продължаване на експлоатационния ресурс от 20 на 40 години или 4000 часа”, заяви ген. Петков.
След 2005 г. в изтребителната база командването поема генерал Радев . Разказва, че тренировките с американските партньори проличало, че сме назад и встрани от съвременната тактика на въздушния бой. Затова ограниченията от времето на Варшавския договор са изхвърлени и въвежда нова методика на подготовка – с използването на пълните възможности на самолета.
„Това е самолет, който предизвиква до краен предел човешките възможности. Той може на практика да поддържа за неограничено време смазващи, нечовешки претоварвания при маневриране и едновременно и в максимална степен да предизвиква физиката, психиката и интелекта. Ако летецът е подготвен достатъчно и е мотивиран да работи на своя предел, самолетът му предоставя тази възможност и с това самата победа, заяви президентът Радев.
С приемането ни в НАТО от 29 април 2004 г., българските ВВС денонощно и непрекъснато носят дежурство по така наречения „Еър полисинг” или охрана на въздушното пространство на НАТО от самолети нарушители.
След събитията в Крим, руската военна активност над Черно море нараства и с това многократно зачестяват случаите на вдигане на дежурните изтребителите по тревога. Българските власти търсят начини да ограничат зависимостта от Русия при поддръжката на самолетите.
Беше търсено алтернативно решение с ремонт на самолетни двигатели в Полша. Впоследствие военното министерство сключи договор с доставчик на двигатели от Русия.
Пререканията с цивилното ръководство на Министерство на отбраната за това дали трябва да си плащаме други да пазят небето ни и как да бъде гарантирана летателната годност на самолетите, накара Радев да приключи внезапно военната си кариера, за да се впусне в кампания за президент и се раздели с бойната авиация без традиционния последен полет.
„Не искам да мисля за последния полет, но той е някъде в мен, аз съм убеден и сега да седна в самолета ще се пренеса в онзи свят , който е част от мен, затворя ли очи съм способен да покажа всеки уред, всеки ключ всичко е в мен. И в момента МиГ 29 е с Румен Радев, стои на специално място в кабинета му, като спомен от колегите”, заяви държавният глава.
Заради пределната натовареност и малкото летателни часове на 26 април 2012 г. настъпва сериозен инцидент. По време на българско-американското учение „Тракийска звезда 2012”, при излитане двигателите на учебно-бойния МиГ 29 Борд 11 се запалват. В задната кабина се намира кап. Петър Методиев, който изпълнява функциите на щурман.
„Трябваше да изберем безопасно направление да не падне самолетът върху някое населено място, завихме на север и майор Дойчинов каза: „Това е мястото, приготви се”. Докладвах му, че съм готов и помня, че фанара подскочи и изчезна, стана студено и бяхме на парашутите, височината беше 700-800 метра”, спомня си Майор Петър Методиев, зам.-командир на изтребителна ескадрила.
Машината се разбива между пловдивските села Голям Чардак и Царимир, на около 5 километра северозападно от прага на пистата в „Граф Игнатиево”.
„Бяхме в процес на учение и американските пилоти ни дадоха координати на катапултиралия самолет. Вертолетът дойде на десетата минута за търсене и спасяване и на 30-та минута от катапултирането, пилотите бяха в поделението”, заяви Веселин Милушев, служител в летищен център за обслужване на въздушното движение в „Граф Игнатиево”.
Според президента МиГ 29 остава в миналото, защото качествата му вече не са приоритет в съвременния бой, където информационното предимство е решаващо и затова ни трябва нов самолет . МиГ 29 обаче трябва да продължи да служи, за да има подготвени летци до идването на новия изтребител за ВВС.
„Нашето небе, в цялата наша история, винаги се е е пазело от български летци. Да, могат да дойдат отвън, нека заповядат нашите партньори, но всеки отвън охранява територия. Докато българският летец защитава родина. Трябва ясно да си даваме сметка – правим ли достатъчно за тези момчета, които са на дежурни машини да имат достатъчно нальот и да са сигурни, уверени в себе си и те, и техните семейства . Мисля, че трябва да правим повече и очаквам да правим повече”, заяви Румен Радев.
Сега инженерите от базата работят с пределна мобилизация, защото е ясно, че колкото по-малко самолети има, толкова повече работа трябва, за да има изправни машини.
„Хората тук ще видите нито работят за медали, за много пари и за похвала. Всеки работи, защото така трябва – за тях не е просто работа, а кауза и всички трудности, които се налага да преодоляваме, те сплотяват изключително много хората, те се полагат в името на кауза, която е обща за всички”, коментира Майор Людмил Вълков.