Последни новини

"Това дори не знам къде е": 5 години мъж не може да си издаде лична карта, защото общината заличава адресa

"Това дори не знам къде е": 5 години мъж не може да си издаде лична карта, защото общината заличава адресa

„Поход на джентълмените“: Започва най-големият мотопоход в света с кауза за мъжкото здраве

„Поход на джентълмените“: Започва най-големият мотопоход в света с кауза за мъжкото здраве

Специалист: Ако мога да сравня стреса с нещо - то е с радиацията

Нов трус с магнитуд 4,4 разлюля Гърция в района на Халкида

Интронизацията на папа Лъв XIV: България със специални представители на площад „Свети Петър“

"Започна да повръща": Левкемия връхлита изненадващо 2-годишния Боян, детето има нужда от помощ

Борис Бонев: Заплатите в градския транспорт не могат да се вдигнат нито с 400, нито с 300 лева на калпак

Под 50 души живеят в 1258 села, но обезлюдени места отново се пълнят с хора след COVID-19

Председателят на Българската стартъп асоциация: Бизнесът е абсолютно готов за въвеждане на еврото

В Европейската нощ на музеите работещите в тях поискаха увеличение на възнагражденията си

Гроздан Караджов: До 2029 г. планираме да завършим всички ремонти по железопътната мрежа

Министър Караджов обясни и как точно ще се движат новите влакове по старите релси в страната

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  18:08 ч. 27.04.2025 г.

След като се завърна от Ватикана, където беше с българската делегация за траурната церемония по погребението на папа Франциск, вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обяви най-голямата сделка за модернизация на влаковете у нас.

„Нашата амбиция е всичките пари за тези влакове да дойдат от европейски източници. Европейската комисия се съгласи една трета от парите - 353 милиона, да бъдат изцяло платени от нея. А за останалите влакове през 2027 г. ще търсим финансиране или по европейския Социален фонд за климата, или по Програма „Транспортна свързаност“, каза той в предаването „120 минути“ по bTV.

Министърът обясни, че стремежът и за останалите две трети от сумите е да бъдат платени с евросредства, но изрази готовност, ако това не се случи, да бъдат покрити от наша страна.

И припомни как се е стигнало дотук:

„Когато за първи път преди 3 месеца се запознах с тази инвестиция тя беше направо загубена, защото последния ден, в който с пари на ПВУ можете да закупите нещо, е ако сделката приключи и бъде изпълнена – тоест физически строителните дейности са изпълнени и приети. Тогава беше абсолютно ясно, че това за 28 месеца – за колкото е направена тази поръчка, няма как да се случи. Беше ясно, че ПВУ няма да ги приеме с една година закъснение. Тогава тръгнахме по един много тежък път – който изглеждаше абсолютно безнадежден – първо, да убедим комисията, че ние ще си изпълним всички реформи така, както сме ги записали, второ, че ако комисията подкрепи тази инвестиция и прояви малко гъвкавост, то онова количество влакове, в случая 12 броя, които изпълнителят може да извърши в срока 30 август следващата година, да бъдат изцяло поети от ЕК. А правилото е поне половината от нас и половината от тях“.

Министър Караджов обясни и как точно ще се движат новите влакове по старите релси:

„Старите релси са наистина сериозен проблем и се налага да направя лека ретроспекция. България от 20 години насам реабилитира своята мрежа за проектни скорости от 160 км/ч. До края на 2029 г. нашата амбиция е да довършим в момента всички ремонти, които вървят по линията София-Пловдив и след това Пловдив-Бургас, а от Карнобат през Синдел влиза и във Варна. Това всичкото е в срок до края на 2029 г., което е крайният допустим срок за плащания по програма Транспортна свързаност 2021-2027 година.“

А дотогава в обновените линии влаковете ще могат да се движат със скорост до 160 км/ч, а необновените - до 120 км/ч. 

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK

 

Най-четени
Най-нови