Гроздан Караджов: До 2029 г. планираме да завършим всички ремонти по железопътната мрежа

Министър Караджов обясни и как точно ще се движат новите влакове по старите релси в страната

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  18:08 ч. 27.04.2025 г.

След като се завърна от Ватикана, където беше с българската делегация за траурната церемония по погребението на папа Франциск, вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обяви най-голямата сделка за модернизация на влаковете у нас.

„Нашата амбиция е всичките пари за тези влакове да дойдат от европейски източници. Европейската комисия се съгласи една трета от парите - 353 милиона, да бъдат изцяло платени от нея. А за останалите влакове през 2027 г. ще търсим финансиране или по европейския Социален фонд за климата, или по Програма „Транспортна свързаност“, каза той в предаването „120 минути“ по bTV.

Министърът обясни, че стремежът и за останалите две трети от сумите е да бъдат платени с евросредства, но изрази готовност, ако това не се случи, да бъдат покрити от наша страна.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

И припомни как се е стигнало дотук:

„Когато за първи път преди 3 месеца се запознах с тази инвестиция тя беше направо загубена, защото последния ден, в който с пари на ПВУ можете да закупите нещо, е ако сделката приключи и бъде изпълнена – тоест физически строителните дейности са изпълнени и приети. Тогава беше абсолютно ясно, че това за 28 месеца – за колкото е направена тази поръчка, няма как да се случи. Беше ясно, че ПВУ няма да ги приеме с една година закъснение. Тогава тръгнахме по един много тежък път – който изглеждаше абсолютно безнадежден – първо, да убедим комисията, че ние ще си изпълним всички реформи така, както сме ги записали, второ, че ако комисията подкрепи тази инвестиция и прояви малко гъвкавост, то онова количество влакове, в случая 12 броя, които изпълнителят може да извърши в срока 30 август следващата година, да бъдат изцяло поети от ЕК. А правилото е поне половината от нас и половината от тях“.

Министър Караджов обясни и как точно ще се движат новите влакове по старите релси:

„Старите релси са наистина сериозен проблем и се налага да направя лека ретроспекция. България от 20 години насам реабилитира своята мрежа за проектни скорости от 160 км/ч. До края на 2029 г. нашата амбиция е да довършим в момента всички ремонти, които вървят по линията София-Пловдив и след това Пловдив-Бургас, а от Карнобат през Синдел влиза и във Варна. Това всичкото е в срок до края на 2029 г., което е крайният допустим срок за плащания по програма Транспортна свързаност 2021-2027 година.“

А дотогава в обновените линии влаковете ще могат да се движат със скорост до 160 км/ч, а необновените - до 120 км/ч. 

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK