Доц. Кирил Карталов е първият преподавател в Католическия университет в Милано, а философът Тони Николов е специализирал в Папския институт за Изтока.
Двамата обясниха в предаването „120” смисъла, символиката и посланията в Светата литургия, която папа Франциск отслужи на пл. „Княз Александър I”.
Когато папата и кардиналите сложат своя палиум, това е знак, че литургията ще започне.Тясната бяла лента, която се носи на врата, е символ на абсолютната власт на Негово Светейшество.
Традицията повелява тя да е от вълна, защото историческият произход на палиума е свързан със символа на заблуденaта овца.
По време на службата в центъра на София папа Франциск сложи омофор, подарък от премиера Бойко Борисов. На везаната със злато лента са образите на Св. Св. Кирил и Методий.
Експертите обясниха, католическата служба е доста по-кратка от православната.
„Вторият Ватикански съвет опростява литургията, прави я по-близо до вярващите и създава идея за съпричастност, а не само да присъстваш на служението. Задължително се чете от Апостолата, след това са четенията от евангелията – при нас се нарича литургията на верните, а при католиците – на словото”, обясни доц. Карталов.
В литургията на папа Франциск стана дума за мир, прошка, бедност и нуждата от обединение. Тони Николов обърна внимание, че първото четене е било изпълнено от жена, а символиката е, че Католическата църква определя важна роля на нежния пол, докато в Православната църква мъжете четат.
По време на Светата литургия важно място зае и иконата на Света Богородица от Несебър, която е била любима на папа Йоан XXIII – Българския папа.
„Не всичко е канони, не всичко са теологически спорове. Това поклонение пред православната икона е изключителна чест. Папа Франциск дойде с отворено сърце в тази държава, в този важен момент за нашето православие, за да подаде сигнал, че нещата не трябва да вървят в досегашната си посока, а да се превъзмогне отчуждението”, заяви доц. Карталов.
Папа Франциск акцентира три пъти върху Икуменическото движение за сливане на всички християнски църкви. Негово Светейшество дава пример пред българския патриарх Неофит със светите братя Кирил и Методий.
„Съвместна комисия от католици и православни представители е стигнала до заключението, че всички възможни различия от първите 1000 години са заличени. Проблемът е във вторите 1000 години”, коментира Николов.
В католическата служба има причестяване само с хостия – тялото Господне, докато при православаните е с кръвта и тялото.
Католиците, които взимат причастие застават под чадърите, а хостията се раздава не само от папата, но и от неговите епископи.
Повече за разликите между православната литургия и католическата – вижте във видеото.