Близо 80 процента от присъдите за трафик на незаконни мигранти у нас са условни. Това установи допитване на bTV до няколко съдилища в страната от райони с голям брой задържани превозвачи на чужденци без документи.

Материалът е продължение на този отпреди месец, в който видяхме десетки клипове на каналджии в социалните мрежи да предлагат превозване през границите ни. Tози, който предложи да прекара незаконно до Германия екип на bTV още не е задържан, тъй като се оказва, че работел извън страната ни, казаха от МВР. 

Февруари 2021-ва. Джип обикаля околностите на Ново село край Свиленград. Шофьорът се оглежда за чакащи чужденци без документи, преминали през границата от Турция. Очаква над 20 души. Вместо да натовари клиентите, обаче е задържан от полицията.

Денис Андонов е осъден за участие в опит за трафик на 24-ма нелегални мигранти. Прави самопризнания и от преди месец е с условна присъда.

Сам ли е трябвало да ги превозиш тези мигранти?

Не сам, с още един човек. Две коли, той е от София. Третият човек е този, който ни каза кой, къде е що е, който дава парите, нали. И откъде да ги вземем и къде да ги закараме. От него взимаме поръчката, от него взимаме и парите. Условията са да ги закараме и на следващия ден да ни се плати по 300 евро на човек.

За колко човека?

Ами колкото успея да натоваря

Каква вместимост имаше? Колко места?

Ако се натъпчат 10 15 мога и да вкарам.

По 300 евро на човек се получава една сума.

Добра е, всеки може да я сметне. За два дни изкарани пари са добри.

Това интервю е продължение на историята ни с клиповете на каналджии в социалните мрежи, които ви показахме преди месец. Там видяхме как превозвачи от близкия изток и Турция масово и открито рекламират услугите си. А на оставен български телефонен номер в една от обявите наше подставено лице получи оферта за трафик  към Германия

Денис е един от многото условно осъдени за превоз на незаконни мигранти. „Задържаха ме за два дни, от там нататък вече адвокати, разпити, едно – друго, пуснаха ме и вече 2 г. и половина 3 ме разкарват по разпити и накрая ме осъдиха. 3 години условна присъда и 5 000 лв. глоба“, каза Денис.

По закон условната присъда е вид отложено наказание, което става реално след задържане за ново престъпление в посочен от съдията изпитателен срок. Т.е., ако сега бъде хванат с ново провинение, Денис ще започне да лежи зад решетките за 3-те години, определени от съдията. Ако не наруши закона той си остава свобода.

С условна присъда, обаче са и останалите двама подсъдими по делото на Денис в Свиленградския районен съд  – другият шофьор и човекът, който им е поръчал превоза на мигрантите. Денис се разкайва за престъплението и казва, че няма да го извърши отново, но други като него не се спират пред условното наказание. 

Такъв пример е Мохамед Арабие, сириец, който живее в София и също е осъден условно -  за логистика, помощ и настаняване на 68 мигранти на адрес в София. 

„Ето твоите пътници, Абу Али! От София отиваме към Белград. Не сме спрели за секунда. Как е пътят момчета Препоръчваме, който иска да излезе от София, да се свърже с Абу Аднан и Абу Али?“, се чува в един от клиповете, който той сам публикува в социалните мрежи.

Условната присъда на сириеца е от година и половина. Тя обаче не го спира и той скоро е заловен отново да участва в трафик. Така получава втора присъда. Тя вече е затвор, а Арабие ще излежи и първата - зад решетките ще бъде общо  2 години, съобщиха от прокуратурата. А малко преди да влезе там Арабие е задържан трети път да помага на мигранти, става ясно от МВР.

„Задържан е в момента и му е взета постоянна мярка задържане под стража. 0424 Лице, което е с 5 заявителски материала и три досъдебни производства“, каза старши комисар Петър Джигов, заместник директор на ГДГП.

През последните 2 години Мохамед Арабие е задържан пет пъти. Причината - Наемал е жилища на свое име, в които е настанявал нелегални мигранти. Например, тази къща в Драгалевци, където според източници на БТВ, са били настанени 53-ма чужденци без документи. И още 3 апартамента в столичния Студентски град. Арабие отказва на поканата ни за интервю от затвора.

Примерът с него обаче показва колко неефективна може да бъде една условната присъда.

„За съжаление, действително огромен процент имаме условно осъдени лица, над 80 процента, което пак е в рамките на закона, но там вече се нарушава, как да кажа усещането за справедливост на наказанието , ефективността му е леко нарушена“, каза Евгени Узунов, председател на Районен съд – Бургас.

От общо 97 дела за трафик на мигранти там за последната година, едва 11 са завършили с ефективно наказание затвор. Тези с условни присъди са 81  - най- често след самопризнания и споразумения на подсъдимите с прокуратурата.

Подобна е картината и в друг съд от район с концентрация на трафик през границата – Свиленградския. За една година там са приключили 53 дела по два текста от наказателния кодекс за трафик на мигранти. Едва петима от виновните са влезли в затвора. Други 71 са осъдени условно. Подобни са наказанията из цяла България. И навсякъде споразуменията преобладават.

„Според мен дори структурата на този вид престъпност е насочена към такива лица + защото се подбират млади хора или непълнолетни, ниско образовани, хора, които не са трудово ангажирани, с нисък социален статус, задължения, включая с кредити, и неосъждани, с чисто съдебно минало“, каза Евгени Узунов.

Превозвачът е най-лесната за залавяне фигура в каналите за трафик на мигранти, но той често не знае подробности за организацията в схемите. Денис е такъв пример.

Сред малкото осъдени на затвор за каналджийство в Бургас и Свиленград има с наказание за по 5 месеца, други - година, а по-рядко 3 или 5 години. Независимо дали става дума за едри или дребни играчи всички присъди са придружени с глоби -  от 2 000  до над 20 000 лв. Повечето тези пари са несъбираеми, отчита съдия Узунов. Защото над 60 процента от наказаните са чужденци.

„Те са в арестите наши и са тука, докато влезе решението  в сила, присъдата. И когато постановим присъда и към нея обикновено има и глоба, той с покойно си напуска страната и дотам. Нямаме механизъм за събираемост“, посочи Узунов.

Събирането на глобите от българи също е трудно. Условно осъденият Денис тепърва ще внася своите 5 000 лв. Но най-вече съжалява за колата, с която е трябвало да натовари мигрантите. Тя е конфискувана в полза на държавата.

„Тя може би е на границата, където е задържана или вече е пусната на търг и е продадена. И аз следя от много време да хвана да си я купя отново. В сайта на НАП + Или някой граничар с връзки ако се е уредил да си я вземе, щото все пак е хубава кола“, каза Денис.

Успешните конфискации и някои ефективни присъди са изключения сред условни наказания и несъбрани глоби, твърдят юристи. А чувството за безнаказаност прави каналджиите по-смели.

„Според мен по-висока ефективност бихме постигнали не с увеличаване размерите на наказанията, а с ефективност на другите мерки. 1028 Да можем да заменяме глобата с обществено полезен труд, с лишаване от свобода в хипотези, които биха могли да заложат законодателите. Апелирам и към законодателите, когато се правят такива промени в нормите, нека да поканят и професионалистите, като да дадем експертно становище за това къде и какво бихме могли да промени за по-добра ефективност“, подчерта Евгени Узунов.

Потокът от незаконни мигранти към границата ни не спира да расте. Само в последната полицейска операция от последните дни има задържани 9 лица с повдигнати обвинения и 72 часа задържане. 

Заместник- директорът на гранична полиция старши комисар Джигов отчита, че броят на недопуснатите у нас незаконни мигранти за година е нараснал с над 50 процента. Задържаните при опит да напуснат българско-сръбската граница пък са намалели повече от два пъти за годината.

„Това показва, че са взети мерки за вторичното движение на мигранти, което е много важно с оглед условията за предстоящото ни присъединяване в шенгенското пространство“, заяви Петър Джигов.

Дали обаче ще намалее броят на стотиците кандидати да припечелят от един курс с колата си? Дали законите ни достатъчно респектират дребните риби в схемите на трафик, които са най-видими и многобройни? Да не говорим за по-едрите. Организаторите на каналите.