Марио Бакалов е български пилот, мотивационен лектор и инициатор на социални проекти. Роден е през май 1980 г. в Берлин. Завършва гимназия с усилено изучаване на физика и математика.
След това се дипломира в авиационната академия на Lufthansa. През първите години от кариерата си Марио Бакалов изпълнява полети основно из Европа и също така става един от най-младите преподаватели по авиация.
На 16 октомври 2016 той приземява за първи път най-големия пътнически самолет в света Airbus A-380 в София и така влиза в авиационната история на България.
Командир Марио Бакалов живее със семейството си във Франкфурт, Германия.
Продължава да има силна връзка с България, а като лектор вдъхновява с личния си пример как всеки може да постигне целите си с вяра, постоянство и издръжливост.
Животът от птичи поглед – командир Марио Бакалов в „120 минути“.
„И на земята, и във въздуха се чувствам добре. Има голяма разлика между пилотите, които летят в Европа и тези, които летят на дълги полети. При дългите полети има няколко почивни дни между двата полета. Аз летя в момента из Европа. Ние правим по 4-5 полета на ден подред. След това имаме между 2-3 дни, които са ни свободни“, посочи той.
Производителят на самолетите определя максималната височина на полета.
„Колкото е по-тежък, толкова по-ниско лети. Колкото по-лек е самолетът, толкова повече се покачва. Бизнес джетовете летят на 40-45 хиляди фута. В стратосферата температурата се понижава до една определена височина и оттам нататък е константна“, обясни Бакалов.
„Авиокомпаниите печелят пари, когато самолетът лети. Когато кацнем, трябва бързо да стигнем до терминала. Пътниците слизат, за да се качат нови, кетъринг, багаж и т. н. Това е стресово за нас. По време на полет най-голямата концентрация е при излитане и кацане. Вадят се карти, прави се брифинг, взимаме предвид метеорологичните условия“, каза още командир Марио Бакалов.
„Турбуленцията не е комфортна за пътниците, но тя не е опасна за структурата на самолета. Самолетът не се влияе от турбуленцията. Опитваме се да я избегнем за комфорта на пътниците. Тя може да е опасна за тях, ако не са със затегнати колани или летят предмети“, уточни командирът.
При първото му самостоятелно кацане инструкторът му е отива в кулата.
„Той ми даде разрешението за кацане. Винаги ми повтаряше – „Не забравяй да се усмихваш при кацане“. Усмивката успокоява. Затова винаги го правя. Доказано е, че се намаляват нивата на стрес, когато си отпуснем устата и се усмихнем. В един екипаж има 24 души. Никога не сме се виждали. Имаме броени минути да създадем екип с единна визия и цел – да се завърнем успешно“, каза още командир Марио Бакалов.