България е единствената държава в ЕС, която все още не разполага с нито един медицински хеликоптер.

Първият хеликоптер за оказване на спешна медицинска помощ ще се достави до 15 декември, а останалите пет - до 2025 г. Това обеща наскоро министърът на здравеопазването Асен Меджидиев.

В средата на седмицата служебният кабинет реши да закрие държавното дружество "България Хели Мед сървисиз", което беше създадено от правителството на Кирил Петков с цел осигуряване на медицински хеликоптери за спасяване по въздух. Това звено оглавяваше Георги Гвоздейков, който е гост в студиото на „120 минути“.

„Дружеството беше закрито дни преди да подпишем договора за доставки на хеликоптера. Имаше две оферти. Бяхме в последната фаза на отхвърляне на жалба. Фирмата, обжалвала, е с 200 лева капитал и се занимава с аудиовизуална техника“, коментира Гвоздейков.

Снимка: Редакторски екип

„Нямаше мотиви за закриване на фирмата. Целта беше тя да стане авиационен оператор. Осигурихме най-сложното – екип, който да извършва дейността“, добави той.

„Бяхме саботирани във всички процеси от администрацията на Министерството на транспорта. Най-реалистичният срок беше да подпише договора на 1 март. България щеше да има хеликоптер и екипаж от април. Сега всичко трябва да се започне отначало“, посочи Георги Гвоздейков.

„Още след трагедията в моето семейство започнах да следя. За 3 години има четири обществени поръчки, които не са факт. Всяка година има срокове. Сега има нови срокове. Не мога да повярвам, че ще се случи. Нещо, което беше готово, изчезва и сега трябва да се прави ново. Губи се време, губят се животи“.

Снимка: Редакторски екип

Това обясни в „120 минути“ Даниела Петкова, чийто син загина след инцидент в планината през лятото на 2019 година, след 10-часово търсене на адекватна медицинска помощ.