Усмихнат и позитивен, роден откривател, който винаги избира калкулирания риск – Момчил Кюркчиев. Той е един от най-успешните българи в Силициевата долина.
През 2012 г. Момчил и Андрю Фърст основават „Leanplum”. Продуктът, който компанията предлага – маркетинг платформа за мобилни приложения. „Leanplum” обслужва международните пазари на няколко континента с офиси в Сан Франциско, Ню Йорк, Сингапур и София.
Най-ценния съвет Момчил е получил от майка си, която му е казвала, докато ходи на уроци по пиано, че „Който се мъчи, той ще се пъчи”.
„Това ми се е забило в главата и за мен това е много важно, защото в един стартъп, когато стартираш, има много мъчене, защото почти нищо, което правиш, не се случва от първия път, понякога и от стотния – било то набиране на финансиране. Никой не иска да инвестира в рискови компании, никой не иска да ти е първият клиент, защото нямаш предишни. И това усещане сега прилича на това, което научих в България в ранните си години”, сподели младият предприемач.
Той обясни, че като лидер е научил, че управляваш чрез хората, с които работиш.
„Едно от основните качества е да намериш и да подбереш добър екип”, каза Момчил.
Мисля, че имаме огромен пазар пред нас, а сме малка компания, която още да израстваме, добави той.
Ежедневно "Leanplum” улавя над 25 милиарда мобилни действия, за да могат световни брандове като „Тиндър” , телевизията „Ен Би Си” и платформата „Тед” да създават пълноценни взаимоотношения със своите клиенти.
Той каза, че риск има, но е и калкулиран. Харесва му рискът на откривателството.
При стартъпите има постоянно падение и възход, в рамките на няколко часа, дори, споделя младият предприемач.
„Това кара хората да се чувстват по-живи и да усетят как се развиват", смята той.
Роден е в София, израства в Русе с родители музиканти, от ранна възраст Момчил свири на пиано. В 4. клас неочаквано, или съвсем закономерно, избира математиката. Заляга над задачите по 20 часа седмично.
Казва, че математиката и пианото имат нещо общо. Разказва, че е има възможност да избира – не му е било лесно да го направи, но пианото не е било винаги по негово желание.
Родителите му дават възможност да избере това, което му харесва - математиката.
През 2003 г. пристига в Америка с два куфара, в които е събран целият му живот.
Знаел е, че иска да е в Силициевата долина, защото е искал да се занимава с компютри.
Не му е било лесно, защото освен стипендия е трябвало и да доплаща, с което му помагали родителите. Има три бакалавърски степени. На 23 започва работа в "Гугъл", най-стресиращата. Той е един от 20-те души, които отговарят за работата на търсачката.
„Имах пейджър, който ако звънне, значи, че търсачката се е "счупила", което беше доста интересна първа работа, понеже е високоадреналинова", сподели Момчил.
Това изисква той да реагира веднага и да отстрани проблема. Понякога остава да работи до 4 сутринта.
После се е прехвърлил в "Ютюб", отговарял е за увеличението на гледаемостта на ново съдържание като пълнометражни филми. Трябвало е да намира правилните хора, които да ги гледат.
Кандидатства магистратура в университета „Карнеги Мелан”, където записва и курс по предприемачество. Така си припомня, че иска да стартира собствена компания.
Единствената компания, в която съм работил, а не стартирал и която е толкова интересна – е "Гугъл", казва Момчил.
„Там много се грижат за служителите си и със сигурност сме го взели и в нашата култура на работа, като разликата при нас е, че ние наистина се фокусираме върху хората в работната среда, да изграждат по-силни взаимоотношения един с друг, приятелски дори, не само да са колеги. Това ни помага да изградим силна култура”, обясни младият предприемач.
Изградената от екипа на Момчил и „Leanplum” корпоративна култура подрежда компанията сред най-добрите работодатели за 2018 г. според „Форчън” и „Сан Франциско бизнес таймс”.
„Много се радвам от това, което виждам в България, през последните 10 години се създаде едно ядро и ние сме една малка частица от него, като имаме офис в София и успяваме да подпомагаме. С инициативите около българският хъб и иновации, които се създават в Силициевата долина, се изгражда един вид мост, който помага на предприемачите в София да стъпят на пазарите в Америка. За мен това е важно, защото в икономиката ръстът идва от хора, които решават да предприемат нещо. Да създадат нещо, което да е с добавена стойност, а не да правят нещо, което е съществувало. За мен това ще даде възможност на България да се възроди с години и десетилетия напред от икономическа гледна точка”, каза Момчил.
Според него най-важното е да се говори с много клиенти и да се разбере какви са им нуждите, за да предложиш решение.
Младите трябва да се настроят, че това е влакче, което се движи нагоре –надолу. И усещането за успехите, и за провалите е част от тази работата и не бива да се отказват, посъветва Момчил.
Като отрицателно той намери у нас песимизма и циничното мислене.
Гордее се с това, че българите сме предприемчиви хора, например народните приказки описват как винаги се преборваме и как правим от нищо нещо в средата ни, коментира той.
Гордее се с образованието си.
Системата на образованието през 90-те е уникална и много хора са се доказали по света благодарение на нея, каза той.
Любимият му предприемач е Илон Мъск. Това, което му харесва, е, че е доста находчив, винаги се случват при него нещата, въпреки проблемите, той не се отказва и се опитва да се индентифицирам с него, за да не се отказвам по трудния път на израстването на една компания, заяви още Момчил.