Цената за строителството на автомагистрала "Хемус" скочи с над 55 милиона лева. Това се отнася само за първите 3 участъка от новото трасе на магистралата.
Поскъпване с още десетки милиони ще има и за другите 6 отсечки. Става дума за скандално известната поръчка за строежа на „Хемус“, възложена още преди 6 години за общо над 2 милиарда лева. Сега забавянето на старта ѝ, може да ни струва двойно на договорените държавни пари, прогнозират от служебното министерство на регионалното развитие и благоустройство.
Да поръчаш магистрала за над два милиарда лева на фирма без конкурс. Това в България е законно. Нарича се инхаус поръчка. С нея държавата не се бави да организира състезание между фирми за най-добра оферта.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Не губи време да избира и не рискува протакане, ако някой обжалва решението за победител. Държавата просто възлага строителството на своя, държавна фирма, която контролира. Бързина и силен контрол - това е смисълът според някои пътни строители. Как обаче работят у нас инхаус поръчките?
Екип на bTV отиде на бъдещия Лот 4 от автомагистрала "Хемус" - един от 9-те участъка от Ябланица до Шумен, чието изграждане държавата възложи с два инхаус договора от 2018 и 2019 г.
Близо 6 години по-късно, днес - януари 2025 г. се оказва рано да говорим за бързина и контрол. По лотовете първи, втори и трети строителството е почнало, но нито един от договорените 9 участъка на „Хемус“ не е приет като готов.
Поръчката е за над 2 милиарда и 700 милиона лева държавни пари. АПИ я възложи на "Автомагистрали" ЕАД, а оттам се договориха с частни фирми за наем на техника и доставка на материали, като им платиха стотици милиони в аванс.
Само за лотовете от първи до трети платените през 2019-та аванси са над 270 милиона лева. До 2020 г. са платени аванси и за другите 6 отсечки - над 550 милиона лева. Работата по тези 6 лота не е започнала и до днес. А държавата не се наема да каже кога ще почне строителството тук.
"За участъци от 4 до 9 строително-монтажните работи не са започнали. След стартирането им, сроковете за строителство по договор, са както следва: За участъци 4,5,7 и 8 – 36 месеца. За участък 6 – 42, а за участък 9 – 30 месеца“, посочват от МРРБ.
През 2022 фирми поискаха вдигане на цените по договорите за изграждане на пътища. Мотивът беше инфлацията. През март 2024 г. държавата одобри поскъпване и за "Хемус".
Едва тогава започна работата по първите 3 участъка, като лот 1 трябва да е готов до юни тази година. Сега обаче трите отсечки ще ни струват с повече от 55 милиона лв. по- скъпо от договореното, съобщиха за bTV от регионалното министерство.
Поскъпването засяга и незапочнатите 6 лота - поне с по 10 милиона за всеки, казва Николай Едрев, бивш служител на "Автомагистрали" ЕАД. Той е човекът, който през 2020 г. подаде първия сигнал за нередности в поръчката за ”Хемус”.
“За участъци от 4 до 9 аз не виждам по каква причина трябва да получат индексации строителите, които не са преместили едно камъче на магистралата или не са забили един пирон. В продължение на 5 години ползват обществен ресурс – безлихвен кредит, който те и към момента продължават да държат в себе си, без реално да бъде извършена никаква работа. Фирмите са имали достатъчно време да си набавят материалите и техниката, необходими за строителството. И то на старите цени. На цените към момента на получаване на авансa”, коментира Николай Едрев, бивш служител на „Автомагистрали“ ЕАД.
Николай Едрев е икономист. Бивш военен в специални части към армията ни. Постъпва в държавната "Автомагистрали" през 2021. Сменя четири длъжности, включително и член на съвета на директорите. Бил е и уволняван, но върнат на работа. Напуска през май миналата година, заради съкращение на звеното, което оглавява - служба по сигнали за нередности. Подал е първия си сигнал за „Хемус“ като гражданин, година преди да постъпи в държавната фирма.
„През 2020 година подадох сигнал до ВКП, със съмнение за нецелесъобразно изразходване на средства от републиканския бюджет. Междувременно беше поискано от Народното събрание да бъде изготвен одит от Сметната палата на дружеството „Автомагистрали“ във връзка с тези договори. Докладът на Сметната палата беше издаден на 3 юни 2021 година. Прокуратурата на Република България незабавно се самосезирал по този доклад - за безстопанственост“, посочва Николай Едрев.
Тогавашният председател на Сметната палата обяви, че при приемането на скъпата поръчка изпълнителят "Автомагистрали" е декларирал неверен факт - че има капацитет да строи "Хемус".
„Установено беше, че към датата на сключването на договора, а в последствие и при изпълнението на тези договори "Автомагистрали" ЕАД не е разполагало с необходимите ресурси като персонал и като техника“, казва Цветан Цветков.
Започва първото разследване по случая "Хемус" - за евентуална безстопанственост на длъжностни лица. Водено от Софийската градска прокуратура и националната следствена служба, то стои в начален етап срещу неизвестен извършител няколко години.
През 2023-та Едрев е попитал инспектората на Висшия съдебен съвет защо разследването се бави. От там са му отговорили, че то е мащабно и фактически сложно.
По него са приобщени голям брой документи, разгледани са и данни за незаконно строителство на пътни съоръжения по трасето.
Според Едрев разследващите трябва да проверят и дали "Автомагистрали" ЕАД не е само фиктивен изпълнител на поръчката за милиарди. И дали там не строят фирмите с авансите? В това през 2021-ва се усъмниха и тогавашните управляващи у нас.
„Формално "Автомагистрали" няма подизпълнители. Това са договори за доставка и наем. Тези договори са прикрити договори за СМР. „Автомагистрали“ няма капацитет. През 2019 са закупени около 20 самосвала. Както и няколко багера и челни товарачи, но всичко това е нищожна техника относно изискванията. И в момента продължава да е така”, посочва Николай Едрев.
По случая „Хемус“ тече и още едно прокурорско разследване - известно като "Хемусгейт" или "парите в чували". То също е по сигнал на Николай Едрев.
„За лот 5, да. Говорим точно за лот 5 - че част от средствата са отклонени в неизвестна посока. Основният проблем е къде са парите от аванса“, посочва той.
Става дума за 83 милиона лева аванс, платен от "Автомагистрали" ЕАД на една от наетите фирми за наем на техника и доставки - "Водно Строителство - Благоевград". Според разследващите, "Водно Строителство" е превела 53 милиона от тях към друга фирма, която пък ги прехвърлила по сметките на 4 кухи фирми, регистрирани на малоимотни граждани.
Те според МВР изтеглили сумите и ги дали на ръка на футболния съдия Борислав Колев - Боби. Пред bTV свидетел по делото вече призна публично, че една от четирите кухи фирми, „Виндор Монтана“, е на жена му.
„Боби ми предложи да ми прехвърлят фирмата и да работим в Мездра – Ботевградска магистрала. Жена ми да стане управител на тази фирма. Подписахме пълномощно на един човек, който не го познаваме. От ГДБОП научавам, че става въпрос за много пари, които са минали през фирмата, а фирмата е на жена ми на името, която въобще не знае за какво става въпрос", коментира Камен Иванов.
Разследването е за пране на пари. Проверяваше се и дали част от авансите за "Хемус" са отишли за покупката на хотел във Велинград. Привлечени бяха 9 обвиняеми – футболният съдия, шефовете на "Водно Строителство – Благоевград", "Грома Холд" и "Европейски пътища", както и на така наречената буферна фирма в схемата.
След запитване на bTV на какъв етап е разследването сега, от прокуратурата запазиха мълчание. Попитахме и обвинените бизнесмени. От "Водно Строителство- Благоевград", с настоящо име "Етерна Канстракшън" и Европейски пътища, излязоха с позиция.
"Остава непроменен фактът, че авансовите средства по договорите са финансово обезпечени и гарантирани. Отново декларираме пълната си готовност да работим и да изпълняваме ангажиментите си по тях", коментират от "Етерна Канстракшън“.
Цялата им позиция можете да видите в края на статията.
Директното договаряне на обществена поръчка е европейска практика, а така се впряга, цитирам "целия потенциал на сектора и се гарантира навременно и успешно изпълнение", пишат на свой ред от "Европейски пътища".
"В последните години многократно сме заявявали пред bTV и сега отново потвърждаваме, че авансовите средства по гореупоменатите договори към момента на получаването и до ден днешен са обезпечени и гарантирани", посочват от „Европейски пътища“.
Цялата писмена позиция на фирмата – вижте в края на статията.
Милиардната инхаус поръчка за строителството на "Хемус" и милионите левове аванси са дадени по време на третото правителство на ГЕРБ. Докладът за нередности на Сметната палата и стартът на разследванията "Хемусгейт" са от времето на служебното правителство на Стефан Янев с вътрешен министър Бойко Рашков.
Одобреното поскъпване на поръчката за "Хемус" става през 2024-та, с решение на министър Андрей Цеков от правителството на Николай Денков. Сега в отговор на наша покана за интервю, от служебното Министерство на регионалното развитие и "Автомагистрали" отговориха, че не виждат нередности по случая "Хемус".
Въпреки докладите на Сметната палата и последвалите го финансови инспекции от там твърдят, че подчинената им "Автомагистрали" има свой капацитет да строи "Хемус" и вече го прави. На фона на висящите прокурорски разследвания, от ведомството пишат, че поръчката е законна и, че "Автомагитрали" е превела аванси на фирмите, след като ги е избрала с вътрешен конкурс.
"Авансът е нормална търговска практика, която цели да обезпечи нормалното и непрекъсваемо изпълнение на строителните дейности като дава възможност на изпълнителя да осигури част от необходимите стоки, услуги, материали, техника... Предоставянето на аванс не е обвързано със старта на строителните дейности", посочват от МРРБ.
За закъснелия с 5 години старт по първите 3 отсечки на скоростния път министерството обвини администрацията си. За липсата на работа по другите 6 лота – също.
"Забавянето във физическото изпълнение на обектите и последвалото им чувствително оскъпяване е поради бездействието на отговорните звена в МРРБ, които не са придвижили своевременно нужната документация."… „С оглед на предстоящото изпълнение и на останалите участъци, вероятно ще е налице необходимост от последваща индексация по оставащите за изпълнение дейности. Което би могло като краен резултат да доведе до двойно оскъпяване на целия обект в сравнение със стойността, предвидена при сключването на договорите“, посочват още от МРРБ.
Цялата писмена позиция на досегашното служебно министерство на регионалното развитие и благоустройството по въпроси на bTV относно случая “Хемус” – вижте по-долу.
Кога ще е готова "Хемус" и колко още от джоба ни ще погълне? Въпросите остават отворени.
ПОЗИЦИЯ НА "ЕТЕРНА КАНСТРАКШЪН“:
ПОЗИЦИЯ НА "ЕТЕРНА КАНСТРАКШЪН“ by Джейн Димитрова on Scribd
ПОЗИЦИЯ НА "ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА":
Позиция на "Европейски пътища" by Джейн Димитрова on Scribd
ПИСМЕНА ПОЗИЦИЯ НА ДОСЕГАШНОТО СЛУЖЕБНО МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО ПО ВЪПРОСИ НА BTV:
ПОЗИЦИЯ НА МРРБ: by Джейн Димитрова on Scribd
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK