Случвало ли ви се е да не натискате педала на съединителя докрай, когато сменяте скорости? А да се движите на полусъединител? Превключвали ли сте от пета направо на трета скорост? Ако отговорът е „да“ дори на един от въпросите, бъдете сигурни, че скъсявате живота на трансмисията на вашия автомобил. Какви грешки трябва е добре да избягвате, за да не се стигне до скъпи ремонти и какво да включите в профилактиката на ръчната скоростна кутия? Ето няколко съвета от нас.
Кои са най-честите причини за повреда?
Най-краткият път към сигурната повреда е да не натискате докрай съединителя, когато сменяте скорост, да се движите на полусъединител или на червен светофар да държите съединителя и спирачката едновременно. Към това можем да включим и рядката смяна на маслото на скоростната кутия, както и тръгването на път, преди двигателят да е загрял.
Ръчната скоростна кутия е един от най-важните и най-скъпи компоненти на автомобила. Има какво да направите, за да избегнете ремонтите и да я поддържате здрава.
Съединителят трябва да е натиснат докрай
Най-важното правило за безпроблемната работа на ръчната скоростна кутия е правилното използване на съединителя. Дори автомобилът ви да позволява да превключвате предавките си и с не напълно натиснат съединител – не го правете. Това скъсява неговия живот.
Избягвайте шофиране на полусъединител
Полусъединителят, макар и удобен в някои моменти, допринася за износването на дисковете. Ако сте под наклон и искате да се спуснете бавно по него, по-добре превключете на неутрална и поддържайте колата със спирачката, а не със съединителя.
Не дръжте крака си върху съединителя, докато шофирате.
От лявата страна на съединителя си ще видите специално място, на което да си поставите крака. Голяма част от водачите не го използват, а отпускат крака си на педала. Това трябва да се избягва, тъй като дори минимално налягане причинява сериозно триене и износване на компонентите.
На същия принцип е и скоростният лост. Избягвайте да отпускате ръката си върху него.
Не дръжте съединителя в спряло положение
Шофирането в задръствания означава, че постоянно ще тръгвате и ще спирате. Поддържането на празен ход на съединителя води до по-бързото износване на освобождаващия лагер. Добре е да сте на неутрална скорост и да натиснете съединителя едва след като светне жълтата светлина на светофара.
Винаги превключвайте с една предавка разлика
Популярната в последните години моторна спирачка представлява постепенно намаляване на скоростта и смяна на предавките, докато автомобилът спре напълно. Тази техника има някои предимства – по-нисък разход на гориво, както и по-добър контрол над автомобила, особено при мокра настилка.
Това обаче изисква от вас да спазвате много важно правило – превключването на скоростите трябва да е с една предавка разлика. Т.е. от пета на четвърта, от четвърта на трета, от трета на втора, но никога да не превключвате на първа. Смяната от пета на втора, например, ще натовари сериозно скоростната кутия.
Какво включва профилактиката и защо е важна?
Профилактиката на скоростната кутия е от основно значение за ефективността и комфорта на автомобила, както и за удължаването на нейния живот.
Ето и какво включва профилактиката:
- Редовно смяна на маслото в скоростната кутия – спазвайте нивото на смазване да е съобразено с препоръките на производителя. Можете да ги видите в инструкциите към автомобила;
- Обслужване на скоростната кутия – добре е това да се случва на около 100 000 км.
- Пазете се от често правените грешки, които споделихме и по-горе – натискайте съединителя до долу при смяна на скоростите и не потегляйте на студен двигател;
Стилът и навиците на шофиране оказват огромно влияние върху здравето на трансмисията, без значение дали тя е ръчна или автоматична.
Ако все пак се стигне до повреда на скоростната ви кутия, ще се наложи да я замените. Добрата новина е, че не е нужно да инвестирате в чисто нова. Можете да се доверите на доказал се магазин за авточасти втора употреба. Той ще ви съдейства с намирането на оригинална скоростна кутия, която е с гаранция за произход и качество.