Коронавирус пандемията е събитие, което неминуемо беляза както живота ни, така и развитието на бизнеса в световен мащаб. Време на несигурност, породено от множество рестрикции, здравна и икономическа криза, чиито последствия продължаваме да наблюдаваме и днес. От друга страна, един бързоразвиващ се сектор достигна своя разцвет в пандемичните времена. В последното десетилетие сегментът онлайн търговия бележеше възход, а кризата буквално успя да го изстреля на върха. Коронавирус пандемията ускори в пъти дигитализацията на бизнеса в България. Ето защо, отвъд нейните негативи, можем да погледнем на пандемията и като на възможност.
Интернет потребителите промениха поведението си
Интересът към електронната търговия и утвърждаването ѝ като предпочитан канал за продажби в периоди на няколко затваряния е съвсем логичен. Хората си останаха вкъщи, а онлайн пазаруването се превърна в единствената им алтернатива да продължават да купуват разнообразни стоки, както преди.
Миграцията на бизнесите към онлайн пространството бе и единственият начин те да останат близки до своите клиенти и да продължат да съществуват. Типът продукти, които предлагат търговците, се оказа водещ фактор за техния успех.
Така например ръст се забелязва в търсенето на лаптопи, таблети и широка гама от компютърна периферия и аксесоари в помощ на хоум офис работния модел. Спортните и детски артикули и категории продукти за занимания през свободното време у дома, както и такива с фокус върху грижата за здравето, също бележат повишение в покупките, отчитат още от Българска Е-комерс асоциация. Интересна е тенденцията, че освен по принцип купуваните продукти в категория мода (съставляващи 75% от онлайн продажбите, по данни на НСИ), значително се е повишил интересът към покупката на хранителни и домакински стоки онлайн.
Ключовите предимства на онлайн търговията
Утвърждаването на електронната търговия е свързано преди всичко с редица ключови предимства и със значително по-малки недостатъци, в сравнение с традиционния модел. Оптимизирането на работния персонал например води до намаляване на разходите за сметка на автоматизираните процеси в над 90% от дейностите, свързани с осъществяването на продажби. При развитие на физически магазин това е невъзможно, тъй като само една малка част от процесите там могат да бъдат автоматизирани.
Е-магазините предоставят по-голямо удобство за клиентите, а и за търговците. С влиянието на ковид пандемията този факт само се затвърди. Без пространствено-времеви ограничения, само с едно условие - достъп до интернет, всеки би могъл да реализира покупка. Онлайн търговията предоставя по-широк обхват на продажбите и повече възможности за маркетинг. Дигиталният маркетинг се развива с бързи темпове и е със значителен процент на възвръщаемост на инвестицията спрямо маркетинга, осъществяван в традиционната търговия.
Значително по-лесното управление на един онлайн магазин, в сравнение с физически такъв, също е ключово предимство. Причината е, че тук имаме по-висок процент на автоматизации, както по отношение на реализацията на продажби, така и за последваща отчетност, мониторинг и т.н.
Границата между онлайн и офлайн търговия става все по-тънка
Пандемията е основният двигател за силното развитие на електронната търговия. Тя доведе до
практическото сливане между електронното и физическо пазаруване. Прогнозите са тази тенденция да остане непроменена в близките няколко години.
Онлайн търговията B2C (бизнес към клиент) у нас надхвърля 1,9 млрд. лв. през 2020 г., става ясно от годишния доклад на E-commerce Europe. Коронавирус кризата предложи редица възможности и предизвикателства пред представителите на бизнеса.
Първото предизвикателство бе необходимостта от бързи промени, които в несигурни времена на криза могат да бъдат особено рискови. Бързата миграция от физически към онлайн магазини, която претърпя търговията у нас, би могла да бъде определена като изключително успешен ход за търговците на дребно. Особено за тези, предлагащи най-търсените стоки във време на локдаун.
Платформите за е-търговия дадоха шанс на широк кръг бизнеси да продават онлайн
Лесното и бързо създаване на електронен магазин, в комбинация с получаваната 24/7 поддръжка, изведе на преден план услугите на т.нар екомерс платформи или платформи за електронна търговия. С нарастванетото на негативното влияние върху икономиката след поредицата затваряния по време на пандемията, интересът към този тип платформи се повиши.
Практически, онлайн бизнес с тях може да стартира всеки, разполагащ с минимални познания за работа с компютър. Те предлагат интуитивен, функционален и достъпен интерфейс, който прави работата особено удобна. Освен старт “от нулата”, ако може така да се нарече, те предлагат и възможност за миграция от една екомерс платформа към друга за тези търговци, които не са удовлетворени от работата си с един или друг доставчик.
Мобилната е-търговия ще бележи възход и предприемчивите собственици на платформи за електронна търговия знаят това. Маркетинг интеграциите в екомерс платформите идват в отговор на интернет потребителското търсене, което изисква от бизнеса да е навсякъде, по всяко време, достъпен чрез множество комуникационни канали.
В заключение бихме могли да кажем, че екомерс платформите ще продължават да бъдат предпочитан инструмент за търговия на дребно. Те изиграха ключова роля в дигитализацията на бизнеса по време на коронавирус кризата. С оглед на тенденциите и прогнозите, които споделя целият свят по отношение на търговията и развитието на бизнеса като цяло, интересът към тях няма индикации да намалява.