В новата ера на ритейла вече никой не гледа на пазаруването като на проста размяна на пари срещу придобиване на стоки и услуги. Преходът от купуване към преживяване в пазаруването се появи като концепция в онлайн търговията, но вече се налага все по-активно и във физическите магазини. В основата на тази промяна стои потребителската нужда от бързо, лесно и вълнуващо пазаруване, в процеса на което купувачът трябва да получи добавена стойност. А подпомагането на този сложен процес вече се случва с помощта и инструментариума на модерни методологии като Design Thinking и UX (User experience) design.

Всичко това оформя цяла нова парадигма в ритейла. Нейната ключова роля за успеха на бизнеса ще бъде централна тема на конференцията The Future of Retail на вестник „Капитал“. Събитието ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center и ще срещне експерти, търговски вериги, производители, дистрибутори и представители на свързаните с ритейла индустрии от България и света. За своето 14-годишно съществуване форумът се наложи като най-голямата платформа, която подкрепя индустрията в страната.

За него в България пристига един от най-актуалните в глобален план експерти по дизайн на потребителското преживяване - Андреа Пики. Той е познат от работата си за компании като Google, Apple, Samsung, eBay и Ryanair. Пики има над 20-годишен опит в областта на дизайна, а в последните 10 години ръководи екипи и допринася за създаването на продукти и услуги, използвани от милиони потребители по света. Фокус на неговата работа са взаимодействията между психологическите импулси и поведение при пазаруване и решаването на проблемите, които възникват в дигитална и физическа среда, за да бъдат удовлетворени тези нужди. Андреа Пики има образование в сферата на когнитивната психология и компютърните науки. Учил е Design Thinking & Innovation в MIT Sloan School of Management и Human Computer Interaction в Stanford University.

Той смята, че решаването на проблеми е дълбоко вкоренено в човешката природа, и казва са себе си, че работата му е точно в това - да използва данните в един ориентиран към човека подход, който дава решения на смислени проблеми, кръстосвайки нуждите на хората и бизнеса и развитието на технологиите. Вижте какво още сподели Пики за „Капитал“ седмици преди конференцията The Future of Retail, а още за предизвикателствата, тенденциите и технологиите, които ще движат сектора в следващите пет години, чуйте на форума.

 

Q&A Андреа Пики

Бихте ли описали накратко какво се крие зад израза „потребителското преживяване“?

Преживяването идва от процесите, които се случват в човешкия мозък, от това как човек възприема света. Преживяването е когнитивният процес, който човекът използва, за да разбере заобикалящия го свят. В нашия случай в дигиталното пространство това се случва, когато потребителят трябва да разбере продукт или услуга и се опитва да научи как да я използва. За мен това е психологически движен процес. Дизайнерите не могат да контролират преживяването, което създават, защото не могат да манипулират човешкия ум, но могат да го задействат и провокират с добър дизайн и добри преживявания.

Кои са най-важните и големи трендове в ритейла?

На хоризонта има много вълнуващи събития, но несъмнено използването на AI и големите масиви данни (Big Data) е най-ключовото. На полето на меркетплейса, където персонализацията се превърна в изискване за устойчивост на бизнеса, възможността за извличане на значение и полза от големия набор от данни е изключително важна. 

Кои ще са следващите важни трендове по отношение на потребителското преживяване? Как ще се отрази това на бъдещето на индустрията?

Дизайнът на преживяването (Experience Design) играе първостепенна роля в съвременния ритейл бизнес. Пазарът се променя от място за продажба на продукти и услуги към сцена на преживяванията и място за установяване на отношения.

Способността да се създават връзки и отношения, отговарящи както на човешките, така и на бизнес нуждите, скоро ще бъде жизненоважно условие.

Какво всъщност продават брандовете?

В днешната икономика марките продават смислено преживяване, целящо да установи ценни взаимоотношения. В бъдеще на пазара няма да има място за онези компании, които не са напълно отдадени на тази нова парадигма.