Онлайн събитията вече изкривяват нашата реалност по силата не на някакъв конкретен смисъл, колкото на своята масовост в световната мрежа. Harlem Shake, Gangnam Style и дори Джъстин Бийбър се появиха буквално от нищото, за да бъдат изстреляни в орбита на свръхпопулярност, благодарение на YouTube.
Harlem Shake е дело на петима австралийски тийнейджъри от Куинсленд, известни в интернет пространството като The Sunny Coast Skate. На тях им хрумва да заснемат последиците от изциклянето си и да им сложат парчето “Harlem Shake” на Baauer за фон.
Какво, по дяволите...
Изпълнението си има своите компоненти – един с каска куфее за няколко секунди, докато останалите се правят, че не го забелязват. В следващия кадър вече всички конвулсират в различни спазми на нещо като танц, облечени както им падне. На практика това е невъзможно да бъде описано, но в интернет е просто идеално. Harlem Shake е прост за изпълнение, достъпен за всички да го видят и достатъчно безсмислен, за да запълни всякакво работно време зад компютрите, че да превземе интернет на абордаж. По-късно идеята на танца е продължена от блогъра-комедиант Filthy Frank, а след него подражателските Harlem Shake-ове започват лавинообразно да се трупат в YouTube. Изведнъж се оказа, че хиляди потребители имат минималното въображение и технически познания, които Harlem Shake изисква.
Harlem Shake успя да стане толкова популярна интернет сензация, защото в него са заложени перфектните характеристики – видеото е кратко и много действено, със светкавична смяна на кадри, хипнотичен бийт и голямо разнообразие от образи. Много е лесно за зарибените потребители да си направят собствен такъв танц, а местата за това на практика са безброй. Бройката на участващите варира между двама и много хиляди, а крайният резултат на забавата може да бъде разбран навсякъде по света.
Епична, глобална мания
До 15 февруари над 40 хиляди различни по вид, националност и разнообразие Harlem Shake клипа са пуснати в YouTube, като те са гледани от общо 175 милиона души. На 22 февруари 70 хиляди души танцуват Harlem Shake на улицата в Тел Авив, а танцът толкова бързо се превръща в мода, че към изпълненията на танца се включват цели офиси, студенти, пожарникари. Властите дори се намесиха в манията и наскоро миньори от Австралия бяха уволнени, защото танцуват Harlem Shake в мината. Един български учител от Пловдив също отнесе уволнение, защото директорката и инспекторатът в града видяха в танца на неговите ученици секс, цигари и провокация към добрия вкус.
Различни известни личности, журналисти, както и съставите на Маями Хийт, Далас Маверикс, Манчестър Сити, Фулъм с Бербатов и Суонзи се включиха със своите интерпретации на танца в световната мрежа. Дори кечисти от световната федерация се кълчиха на ритъма. Да не говорим за семейство Симпсън, които конвулсираха във видеото "Homer Shake" на първи март. Щом и Хоумър Симпсън е танцувал на това, значи Harlem Shake е отишъл твърде далеч. По-далеч стигат само Coca-Cola с техните безалкохолни газирани напитки, които се тресат в ритъма на Bauuer. Нищо чудно,че след като екипът на сутрешния блок на една телевизия също излъчи в ефир тяхна версия на Harlem Shake, идеята на танца беше обявена от някои за мъртва, защото твърде много хора, по твърде различен начин интерпретират концепцията – или по-скоро тоталната липса на такава.
Музиката след Harlem Shake
Популярността на Harlem Shake даде и неочаквани странични резултати. Успехът на танца в YouTube даде рамо на Baauer и парчето му достигна до номер 1 в iTunes чарта на САЩ и номер 2 в iTunes във Великобритания на 15 февруари. На 21 февруари вече дебютира като номер 1 в Billboard Hot 100. Всичко това накара „Билборд” официално да започнат да проучват и следят влиянието на YouTube върху музикалните класации. Трябва да сме готови за новия хит харлем гангнам стайл от Джъстин Бийбър догодина. За 2013-та стига толкова.