Как се облича рокля с дълъг цип на гърба, с помощта на вилица? Във филма „Тони Ердман” на германската режисьорка Марен Аде има всичко, дори и това.
Има любов, смърт, раздяла, лъжа, чест, има голо парти, абсурдни ситуации и дори български кукер, който гони лошите сили. Не си мислете обаче, че крайният резултат е миш-маш. Точно обратното – получил се e един дълбок, многопластов филмов сюжет, който държи зрителя усмихнат, и то в продължение на близо три часа.
Три часа, които минават неусетно, но наред със смешното, раздвижват най-тънките струни в човешката душа, когато става въпрос за семейството и отношенията между роднини. „Тони Ердман” е семеен филм, въпреки някои критици, които го определят като феминистки, заради главната героиня – юпи в кожата на млада дама, яхнала собствените си амбиции в търсене на успешна кариера. Образът е поверен на талантливата Сандра Хюлер.
„Не съм имала намерение да правя феминистки филм, но и нямам проблем с това определение, обяснява Марен Аде. Може би хората го „разчитат“ по този начин, защото аз самата съм жена, но не е като да съм целяла стартиране на революция. Целият основен конфликт е между баща и дъщеря, мъж и жена. Бащата никога нямаше да отиде при сина си и да го пита „Щастлив ли си?“. Така че тук той по-скоро се държи консервативно и не е прав. От друга страна обаче, става дума за това да бъдеш човек, което може да се отнася както за една жена, така и за един мъж“.
В „Тони Ердман” има много човешки мини историйки, най-силната от които е уличната прегръдка между дъщерята, избягала от собственото си голо и парти, и бащата, надянал огромна кукерска маска. Тази сцена е използвана и за плакат на филма.
За премиерата по време „София филм фест” у нас бе и изпълнителят на главната мъжка роля Петер Симонишек, който след прожекцията бе изпратен с наистина бурни аплодисменти от зрителите в зала 1 на НДК.
За филма
Уинфрид и дъщеря му Инес не се виждат особено често. Той е учител по музика, но след като става ясно, че вече няма на кого да преподава, а и старото му куче умира, решава да изненада дъщеря си с посещение. Това решение обаче се оказва рисковано – дъщеря му живее в Букурещ и се занимава с важни корпоративни стратегии.
Фактът, че географски баща и дъщеря се доближават, никак не им помага да се виждат по-често. Освен това, Уинфрид е шегаджия и непрекъснато дразни Инес с дребните си смешки, които ѝ пречат във всекидневието и в работните ѝ срещи.
Двамата ,в крайна сметка, се скарват и Уинфрид заминава обратно за Германия. Всъщност, Инес само така си мисли, защото на негово място идва бляскавият Тони Ердман – алтер егото на баща ѝ. Облечен в костюм, носещ странна перука и ужасни изкуствени зъби, Тони рязко влиза в живота на Инес, представяйки се за житейския учител на нейния изпълнителен директор. В ролята на Тони, Уинфрид е много по-смел и успешно се противопоставя на Инес. Ддвамата неусетно се сближават...
Автор: Даниел Димитров