Стара кола. Цигарен дим. Арогантно поведение. На всеки се е случвало да изживее някое от горните явления, когато се е качил на такси в България. И макар и през последните години прогресът да е безспорен, все още черните овце в стадото на превозвачите са тези, които предизвикват разговори по темата. В обществото също така има очаквания цената на превозите да не става по-висока,  достъпността на автомобилите да е по-добра и не на последно място – колите да пристигат на посочен адрес, без за целта да използваме атлас или  военна карта с инструкция към диспечера на телефона.

Uber революция 

От началото на седмицата в София функционира мрежата за транспорт и превоз на пътници Uber. Това е американско софтуерно приложение за смартфон или таблет, което позволява на хората да използват и – не на последно място – предлагат транспортни услуги. Uber идва в България четири години след старта си в САЩ, където е хит – обещанието на компанията е, че колите на непрофесионалните шофьори ще са по-бързи, по-комфортни и по-изгодни. В България Uber стартира с 20 коли, по думите на самите водачи на Uber (официална статистика все още няма). Тарифата за превоз е 0,40 лева на километър, минута возене на борда струва 0,20 лева, а минималният курс е 3 лева (т.е. курс за 2,36 лева е равен също на 3 лева).

Минутата за тарифиране на престоя на борда на колите на Uber е всъщност главната разлика с конвенционалните таксита.  Тя е и причината първоначално всички да решат, че Uber  ще предложи два пъти по-нисък курс на превоз. Всъщност, нашите експерименти показаха, че в общия случай Uber е съвсем малко по-изгоден в градска среда – обичаен курс от 4,80 струва 4,08 лева в един случай, но 4,46 лева в друг, например. Така де факто Uber не предлага радикално по-изгодна услуга, но печели с друго.

На първо място, стартът на бизнеса на компанията в България започва с много агресивна промоция, при която всеки може да въведе  код в приложението на смартфона си и да консумира кредит от 2х15 лева – своеобразен “тестов” бонус за задоволство на клиентите. След това, Uber предлага неочакваното удобство да платите пътуването си в колата с банкова карта (нещо, което в САЩ и западна Европа не е толкова необичайно и за обикновените таксита). Противно на разпространения мит, можете да регистрирате всяка банкова карта с достатъчно парична наличност на нея, не ви трябва кредитна карта. И на трето място, можете да се возите на нов Mercedes  или BMW.

Mercedes E350 4Matic  на Евтим е друг тип изживяване. Евтим видимо има друго занятие през деня, но вечер предлага услугите на своя луксозен автомобил за целите на бързото придвижване из града. Удобството на кожените седалки на лимузината е безспорно, като все пак трябва да имате предвид, че Евтим понякога може да се забави, тъй като липсата на професионален опит в малките улички на града го обърква. Тук е мястото да кажем, че имате постоянна връзка с шофьора – Евтим ще ви се обади, ако не знае къде сте.

Основна роля  в използването на Uber играе рейтингът. Той е както за водачите, така и за пътниците. Ако сте симпатични, ведри и учтиви, вие също получавате от една до пет звездички. В ерата на споделената икономика, в която всеки ресурс е както инвестиция, така и печалба, това е важен детайл за удовлетвореност – а също така, белег дали колите ще достига до вас (ако много се карате с шофьорите) или дали шофьорите ще взимат поръчките по-бързо (ако много се бавят, колите им са мръсни или те са неучтиви).

Всеки може да стане шофьор с Uber,  стига да има автомобил на възраст до 10 години, чисто криминално досие, редовни документи на колата си и валидна шофьорска книжка. Също така, като Uber-шофьорът може и да не карате през целия ден, а само когато желаете – така Николай с неговото Peugeot 307 всъщност е шофьор на  училищен автобус и Uber e чудесен начин да уплътни часовете между сутрешната и следобедната смяна.

Общото впечатление от услугите на Uber е за лекота, но не и за бързина. Услугата е все още млада, затова и колите или много бързо са заети, или пък са твърде далече и трябва да почакате, понякога и 30-40 минути. Това прави Uber  не особено надежден, ако се нуждаете от бърз превоз по работа. Липсата на сериозна разлика в цената също е фактор, който рано или късно ще  повлияе на ентусиазма на пътуващите. Не на последно място, възникват спорове за легалността и сигурността на услугата.

Според експерти Uber оперира в една сива към тъмна зона, що се отнася до законността на извършваните плащания. Макар че между водача и пътника няма размяна на пари, а само валидация на цената на извършеното пътуване, плащане все пак има и то се инициира през самото приложение. Извлечението от банковата ни карта показа, че преводът се извършва към регистрирано в Холадния дружество на Uber.

Спорен е въпросът дали не трябва да се издава фискален бон, спрямо изискванията на Наредба 18 на МС. Причината за това е, че според дефинициите на Закона за ДДС, доставката е на територията на България, а автомобилът дефакто е търговския обект. Въпросната наредба не прави изключение за издавана на фискален бон при плащане чрез виртуален POS терминал в търговски обект.

Засега обществената дискусия около Uber върви повече в посока сигурността на самия превоз – особено след като преди около седмица стана ясно, че Uber временно са преустановили работа в Индия заради изнасилване на борда на регистрирана кола на компанията.

 

TaxiMe e българският отговор

 

И докато  Uber е услуга, която тепърва навлиза на българския пазар, тук от около две години е активно софтуерно приложение за смартфон, разработено от българи и предлагащи почти същия комфорт на услугата. Само че с конвенционални таксита. TaxiMe  e платформа за поръчка на таксита без намесата на диспечер. Посочвате адреса си, заявявате дестинация и получавате известие до колко минути водачът ще бъде при вас, колко ориентировъчно ще струва поръчката ви, както и възможността да се обадите на шофьора, ако имате съмнение дали ще се намерите лесно. “Подбран от TaxiMe професионален таксиметров шофьор приема поръчката и тръгва към клиента средно 31 секунди след пускане на поръчката в TaxiMe приложението. Колата пристига на адреса средно на 4-тата минута”, разказва Христо Чернев, създател на приложението. Единственото, което технически различава TaxiMe от Uber, е липсата на възможност за безкасово плащане.

Чернев разказва, че TaxiMe има вече над 50 хиляди инсталации в София.  Приложението работи на Android и iOS. Шофьорите на TaxiMe  казват, че са вече над 1000. Чернев отказа да коментира това число. През TaxiMe таксиметровата услуга се извършва от автомобили на практически всички такси компании, които са активни на пазара в София. “Шофьорите, с които TaxiMe работи, са лицензирани и отговарят на всички законови изисквания за извършване на таксиметрова услуга. Ние допълнително подбираме най-надеждните от тях чрез интервю, проверка на документите, оглед на колата. Обучаваме шофьорите как да работят с клиентите и постоянно им даваме обратна връзка за надеждността и качеството им на работа”, разказва още Чернев.

TaxiMe е безплатно за потребителите, както и Uber. Шофьорите заплащат такса за всеки успешно изпълнен курс, който са получили през софтуерната платформа. Те също подлежат на рейтинг, коментари и препоръки от потребителите. В Uber шофьорите разказват, че договорката е за подялба на приходите в пропорция 80:20 в полза на шофьорите.

Наличието на нови и лесни начини за използване на такси в София е страхотна новина за всички потребители. При наличие на 6000 регистрирани таксита в града, по данни на ДАИ, конкуренцията е огромна. В такава ситуация ще спечелят онези, които се адаптират най-бързо и адекватно към потребностите и нуждите на шофьорите и пътниците.

И да, в Uber можете да оставите бакшиш – това е настройка на потребителския ви профил. Стандартната настройка е 20%.