Алтернативните технологии на двигателя с вътрешно горене претърпяват сериозно развитие в последните години. И макар че цената на петрола в момента да прави ситуацията някак по-безгрижна за ежедневието на шофьорите, бъдещето е ясно – световните регулации ще наложат нови строги норми за изгорели газове, с които ще трябва да се съобразят всички прозиводители.

Toyota ще започне продажбите на изцяло новия си водороден автомобил FCV от април 2015 първо в Япония. Цената ще бъде около 50 хиляди евро, като по-късно през годината FCV ще влезе в продажби в САЩ и Европа. FCV е съкращение от Fuel Cell Vehicle – автомобил с горивна клетка. Технологията, при която сгъстен водород произвежда електрическа енергия при синтеза си с кислород е считана за най-екологична, тъй като от ауспуха на автомобила излиза... вода.

Предизикателствата пред този метод на задвижване са свърани най-вече с резервоарите за съхранение на сгъстения водород под високо налягане. Pри хибридните автомобили Toyota е пионер в областта, след като преди 17 години показа първия Prius. С навлизането си в областта на автомобилтие с водородно задвижване японският гигант се надява да поеме световното лидерство. На външен вид, FCV прилича на едноименния прототип, показани преди около година на изложението в Токио. Така Toyota следват актуалната мода прототипите да се превръщат директно в серийни автомобили, стига с това да помагат на клиентите да демонстрират своята иновативност и решение да притежават нещо от следващо поколение.

В областта на горивната клетка Toyota си партнира с BMW. FCV е оборудван с два водородни резервоара и горивна клетка. Изходящата мощност на системата е 136 конски сили, а пробегът с един заряд на водород – 700 км. С тези показатели Toyota е в унисон с конкурентните предложения на пазара. От 2013 година Hyundai предлага в отделни пазари своя водороден SUV iX35 Fuel Cell, който достига максимална скорост от 160 км/ч и има пробег от 600 км. При този модел обаче продажбите са ограничени до 1000 бройки, като произовдството му ще бъде спряно през 2015 година за сметка на следваща генерация автомобил. По подобен начин се развиха нещата и при BMW, които имаха пилотна серия от автомобили, базирани на 7-ма серия. Mercedes отложиха своя водороден проект за 2017 година.

Амбицията на Toyota e, че от 2015 година ще може да отговори на търсенето на потребителите с произвеждан в серийни условия автомобил с водородно задвижване. Наред с технологичните предизвикателства пред производството на горивните клетки и резервоарите за водород в автомобила, друго голямо предизвикателство, което трябва да бъде преодоляно през следващите години, е липсата на водородни станции. В цял свят има едва 186 водородни “бензиностанции”, като в Германия те са 26, в Калифорния – 6, а в Япония – 19. Така се получава ситуация “кокошката или яйцето” – няма гориво, но има автомобил.

През следващите години се очакват сериозни инвестиции в тази посока от сферата на индустрията за производство на горива. Остава да видим дали ще достигнем до следващото ниво, в което ще се движим с бързи, екологично чисти и емитиращи нулеви емисии автомобили.