Европейският парламент забрани "профилирането" в интернет. Европейската директива за личното пространство в интернет забранява действието на така наречените „бисквитки”. Това са програми, които контактуват с вашия браузър и се ползват от корпоративните сайтове, за да профилират вашето поведение, интереси и предпочитания в интернет – най-често с рекламна цел.
Промяната обхваща пазар с близо 500 милиона население, от което 315 милиона ползва интернет по данни на евростат. Вече ще можете да отказвате събирането на данни за вас като онлайн потребител.
Това е промяна с голям мащаб. „Примерно, ако в стандартен психотест ви профилират по 65 до 80 показателя, „Фейсбук” събира за вас 2800 параметъра и вероятно знае повече за личността ви от вас самите”, посочва експертът по киберсигурност Красимир Коев.
Загриженост за големите компании
Според част от евродепутатите, участвали в обсъжданията на новата регулация ограничението ще навреди на предприемачеството и възможностите за реклама онлайн.
„Меко казано прекалено е допълнителната регулация, която да забравяна тази инициативност в интернет. Докладът в нашата комисия беше променен към големи ограничения. Ние сме против, защото това ограничава възможностите за конкуренция и реклама”, смята националистът Ангел Джамбазки.
На подобно мнение е и Ева Майдел (ЕНП/ГЕРБ): „С гласувания текст се опасявам, че ще се стигне до една цялостна промяна на този интернет, в който оперираме в момента”.
Плюсът за потребителите не е голям минус за бинзеса
С директивата се забранява и използването на така наречените cookie walls или стени от „бисквитки”, които са бариера между вас и пълното съдържание на сайта.
Красимир Коев обяснява: „Ти трябва да се съгласиш задължително да приемеш, за да влезеш в един сайт или портал. Това вече е забранено и също е голям плюс за потребителите”.
Новата регулация дава повече свобода за потребителите, но означава, че бизнесът, който използваше „бисквитките” за маркетингови цели и за реклама, ще трябва да пренапише политиките за сигурност и да пренапишат алгоритмите на сайтовете си.
Експертите по киберсигурност са убедени, че големите компании и онлайн платформи ще намерят друг начин да таргетират своите потребители и да сканират поведението на човека.