Един филм може да мине без думи, но без музика – не. За доказателства се обръщайте към всичко преди 1920 година, „Артистът” от 2011 и последните малословни залитания на Терънс Малик.
Затова и ние продължаваме да ви говорим за музика в дните преди най-важната вечер за киното. След дисекцията на категорията за "Най-добра оригинална музика”, наточваме скалпелите за категорията за "Най-добра песен”. Няма да боли... за някои.
"Before My Time" от "Chasing Ice"
Музика и текст: Дж. Ралф
Изпълнена от Скарлет Йохансон и Джошуа Бел
Тази песен е ледник – лъха на студ, променя се пренебрежимо малко и се придвижва към финала си бавно, все едно иска да удължи всяка секунда, защото с края всичко ще свърши... глобално.
"Before My Time" е в саундтрака на документалния филм "Chasing Ice". Във филма фотографът Джеймс Балог се наема да събере категорични доказателства за фаталните промени в климата, като върви по петите на ледовете и снима лебедовата им песен.
Ще кажете, че Before My Time е идеална за този филм и наистина е така. Извън него обаче въздействието се стопява в меланхолията й и това изпарява шансовете й за "Оскар”.
Вероятност за "Оскар":
"Everybody Needs a Best Friend” от "Приятелю, Тед"
Музика: Уолтър Мърфи
Текст: Сет Макфарлън
Изпълнена от Нора Джоунс
Когато перлите са се носели в косите, по дансингите са се сипели ресни (от роклите) и пушенето е било модерно – тогава "Everybody Needs a Best Friend" щеше да е модерна. т.е. преди 100 години. Тогава мелодиите са били игриви, а текстовете - наивни, защото изпълнителките са били кокетки със съмнителна репутация и никой не би им повярвал, ако пеят за "Коя съм аз и защо съм тук?”. "Оставете тази работа за Кърт Кобейн” – подшушнало им тогава провидението.
"Everybody Needs a Best Friend" е ретро и това не е проблемът. Песента е създадена за филм и няма никаква нужда да се съобразява с актуални музикални тенденции, но песента не се вписва в този филм. “Everybody Needs a Best Friend” звучи като Лас Вегас, като вечен купон и ергенски партита, което на пръв поглед е подходящо за филма, но песента звучи и елегантно, лъскаво, като лачени обувки, което няма нищо общо с откровените кретении в "Приятелю, Тед”. Но и това не е проблемът.
Всъщност проблем няма. Песента се слуша, дори мога да потанцувам и после да я забравя. Може би това е проблемът. Напълно ми е безразлична.
Вероятност за "Оскар":
"Pi’s Lullaby" от "Животът на Пи"
Музика: Майкъл Дана
Текст: Бомбей Джаяшри
Изпълнена от Бомбей Джаяшри
Тази песен щеше да бъде фаворитът в тази категория, ако Адел имаше милост. Всъщност, ако бях започнала този текст със "Skyfall” на Адел, щях да го приключа за три параграфа и под всяка друга номинация щеше да пише "Съжалявам”, но за това след малко.
3:42-те минути на "Pi’s Lullaby” са представителни за целия саундтрак на Майкъл Дана, когото вече провъзгласих за бъдещ носител на "Оскар” за оригинална музика. Ако я нямаше Адел...
Вероятност за Оскар:
"Suddenly" от "Клетниците"
Музика: Клод-Мишел Шьонберг
Текст: Хърбърт Крецмер и Ален Бублил
Изпълнена от Хю Джакамн
И да не знаете, бихте се досетили, че "Suddenly" е песен от мюзикъл – текстът е много и почти липсват повторения, защото той е част от сценария, а вокалът е на ръба на говоренето и пеенето, защото изпълнителят освен, че трябва да пее, трябва да и да играе. Тежка работа.
На Хю Джакман обаче не изглежда да му е било тежко и за пореден път се доказва като приличен певец. Въпреки тези прилични вокални постижения, изразителната клетница – цигулката, и драмата в текста , песента едва ли има повече от "почти никакъв” шанс да спечели.
Вероятност за "Оскар“:
"Skyfall" от "007 координати: Скайфол"
Музика и текст: Адел и Пол Епуърт
Изпълнена от Адел
Както вече стана дума, песента на Адел е с най-големи шансове за статуетката в тази категория. Причината обаче не е в спечеления "Златен глобус”, защото през годините "Глобусите” и "Оскарите” имат сериозни противоречия в тази категория и първите не са индикатор за вторите.
Песента на Адел обаче е фаворит на всички музикални критици - на запад и на изток... а и на Даниел Крейг.
"Skyfall" е една от най-величествените песни за Джеймс Бонд, която, заедно с "You Know My Name" на Крис Корнел, е в личния ми връх на всички времена. Признавам си всички пристрастия, но те не променят фактите. Пристраст(е)на съм и към Джак Уайт, но "Another Way To Die” ме убива.
Песента на Адел, според мен, е по-хубава от филма, за който е правена. На него заспах, а тази песен е като събуждане.
Вероятност за Оскар:
bTV Cinema ще излъчи на живо цялата церемония на тазгодишните награди "Оскар"!