Красивата гола женска фигура е в центъра на фотографския проект „В триъгълника“ на Кирил Христов. 16 модела и 20 пози, запечатани в кадри, които предизвикват стотици емоционални състояния и хиляди асоциации.
Всяка снимка е като малък черно-бял етюд, разигран първо във въображението на автора, който след това щедро го предава на зрителя. Тези фотокартини са на пръв поглед еднакви, а всъщност съвършено различни и съвършени като самите модели. В тях има всичко, което може да те пренесе в света на нежния пол – от божествената красота, през дивашката страст до скандално развинтената фантазия.
„В триъгълника“ прилича и на романтичен опит на един мъж за обяснение в любов към жената, която постоянно го изненадва с ново лице и поставя ново начало в отношенията помежду им. А уловеният от фотоапарата миг е своеобразно доказателство за химията между Нея и Него.
Кирил Христов за проекта си:
Преди 4 години реших да осъществя своя поглед към една снимка и останах много удовлетворен от резултата. После я снимах отново и отново, с различни модели. След това реших да заменя пропорциите и правоъгълната й форма с квадратна. Сравнявайки фотографиите, разбрах, че, макар и на пръв поглед еднакви, те са напълно различни и всяка от тях всъщност представлява нова творба. Анализирайки това, открих символиката в геометричните форми, вписването им една в друга и разликите в детайлите.
Квадратът символизира биологичната рамка, зададена от природата – женския пол. Избраната от мен поза, оформяща триъгълник, символизира рамката, в която обществото поставя жената. Всичко, което се намира в този триъгълник, показва, че въпреки условните рамки всяка жена е уникална със своите форми, извивки и излъчване.
Кураторът на проекта д-р Александър Нишков:
Древните египтяни вярвали, че правоъгълният триъгълник изобразява тяхната форма на Троицата, където хипотенузата е богът-дете Хор, горната страна е свещената женска богиня Изида, а основата е мъжкият бог Озирис. Израилтяните приемат звездата на Давид, съставена от два вплетени триъгълника, за свой основен символ – насоченият нагоре олицетворява „към Бога“, а този надолу – „от Бога“. В астрологията триъгълникът/тригонът като водещ и най-хармоничен от всички аспекти, дефинира вродена лекота на взаимодействие между дадени планети. Тригоните се отнасят към подкрепа и приемане, защото се сключват между обекти, които стоят в една и съща стихия. И тази подкрепа помежду им е напълно естествена и неосъзната, тя става абсолютно инстинктивно и автоматично. Запознавайки се с мистицизма, Питагор въвежда тази символика в своите училища на мистерия.
Във философската система на Питагор гръцката буква „делта“ се смята за символ на създаването на космоса поради своята триъгълна форма, определена по-късно от Платон, който го определя като божествен, като твърди, че независимо от неговата посока, въплъщава свещената хармония.
Християнството запазва традицията триъгълникът да е сред знаковите символи – на богословски език възгледът, че Бог е Св. Троица, е тринитарианството. Според тринитарианството Бог е едно същество, което съществува едновременно и вечно като три личности (или ипостаси) (Бог Отец, Бог Слово, Логосът, въплътил се в Иисус Христос, и Бог Свети Дух), които заедно са Светата Троица. Според една от легендите, рицарите възприели обърнатия триъгълник като символ на Св. Граал - утробата на Мария Магдалина, жената, продължила Божествения род...
Изложбата на Кирил Христов – „В триъгълника“, продължава до 14 април в столичната галерия „Контраст".