Променя се начинът, по който Google изчислява въздействието на полетите върху климата. Изглежда, че полетите вече имат много по-малко влияние върху околната среда, отколкото преди.
Това е така, защото най-голямата търсачка в света е извадила ключов двигател за глобалното затопляне от своя онлайн калкулатор за въглеродни полети.
„Google е изтрил огромна част от климатичните въздействия на авиационната индустрия от своите страници“, казва д-р Дъг Пар, главен учен в „Грийнпийс“.
Имайки предвид, че всеки 9 от 10 онлайн търсения са в Google, това би имало широко отражение върху решенията за пътуване на хората. Компанията заяви, че е направила промяната след консултации със своите „индустриални партньори“.
Тя засяга въглеродния калкулатор, вграден в инструмента за търсене „Google полети“. Той се появява в горната част на резултатите от търсенето и позволява да прегледате мрежата за полети и цени. Също така позволява да изчислите емисиите, генерирани от вашето пътуване.
Google казва, че тази услуга е проектирана, за „да ви помага да вземете по-устойчиви решения за пътуване“. Въпреки това, през юли компанията реши да изключи всички въздействия на летенето върху глобалното затопляне, с изключение на въглеродния диоксид.
Някои експерти казват, че изчисленията на Google сега представляват малко над половината от реалното въздействие на полетите върху климата.
Това значително омаловажава глобалното влияние, което авиацията има върху климата, казва професор Дейвид Лий от университет Манчестър Метрополитън, автор на най-изчерпателната научна оценка за приноса на въздушния транспорт за глобалното затопляне.
Летенето въздейства на климата по много начини, в допълнение към въглеродния диоксид, произведен при изгарянето на авиационно гориво.
Те включват създаването на дълги, тънки облаци високо в атмосферата, познати като обратни следи, които улавят топлината излъчвана от Земята, което води до ефекта на нетно затопляне на планетата. Тези допълнителни затоплящи ефекти означават, че макар авиацията да е отговорна само за около 2% от световните въглеродни емисии, всъщност секторът е отговорен за около 3,5% от затоплянето, причинено от човешка дейност. Това е сектор, който ще става все по-голям.
От 2000 г. емисиите се нараснали с 50%, а индустрията се очаква да расте с повече от 4% годишно в следващите две десетилетия според Международната агенция по енергетика.
Google каза пред BBC, че силно вярва, че невъглеродните ефекти от авиацията трябва да бъдат включени в изчисленията. Той признава, че в глобален мащаб те са значителен допълнителен фактор на летенето. Въпреки това, компанията твърди, че нейният приоритет е „точността на изчисленията на индивидуалния полет“, която предлага на своите потребители.
Google казва, че работи с академици, за да разбере по-добре как обратните следи и други ефекти на затоплянето засягат определени полети.
Защо самолетът оставя обратни следи в небето?
Правителството на Великобритания използва различен подход. Той предполага, че компаниите отразяват допълнителните въздействия от летенето чрез умножаване на въглеродните емисии, които един полет генерира с коефициент 1,9, като ефективно удвоява тяхното въздействие.
В своя наръчник за компаниите, „Департаментът за бизнес, енергетика и индустриална стратегия“ на Великобритания предупреждава, че стойността на този множител е „предмет на значителна несигурност“, но казва, че „към момента няма по-добър начин за отчитане на тези ефекти“.
„Транспорт и околна среда“, група правеща кампании с цел намаляване на ефектите от пътуването върху околната среда, е съгласна с това. „Настоящите научни познания са достатъчни, за да се твърди, че ефектите, различни от въглеродните представляват две трети от общото въздействие на авиацията върху климата“, се казва в наръчника.
„Индустрията е крила този проблем в продължение на десетилетия… Google трябва да показва на своите потребители невъглеродните ефекти за всеки полет, както е предложил Европейският парламент“.
Промените на Google вероятно ще имат дългосрочни ефекти. Методологията на въглеродното калкулиране на компанията е широко призната като стандарт в авиацията.
Тя е използвана от Skyscanner, една от най-големите онлайн агенции за пътувания в света с повече от 100 милиона посетители на месец.
Редица други големи туристически бизнеси като Booking.com, Expedia, Tripadvisor и Visa също са казали, че възнамеряват да го използват. Главният директор по устойчивост на Google, Кейт Бранд, казва, че компанията се стреми да „изгражда инструменти, които позволяват на бизнеса и пътниците по света да дават приоритет на устойчивостта“.
Експерти от индустрията казват, че промяната на методологията ще има обратен ефект. „Притеснявам се, че въздействието на еквивалента на стотици милиони тонове въглероден диоксид ще бъде пренебрегнато, защото е станало невидимо за клиентите“, казва Кит Бренън, основател на Thrust Carbon, британска компания, специализирана в подпомагането на бизнеса за намаляването на ефекта, който пътуването оказва върху климата. Той се страхува, че потребителите може да започнат да вярват, че невъглеродните ефекти върху климата не са от значение в дългосрочен план, въпреки че науката противоречи на това виждане.
Това би означавало, че до 1,5% от затоплянето, причинено от човешка дейност ще бъде игнорирано и натискът върху авиокомпаниите да намалят своите емисии ще бъде съответно намален.