С бързото нарастване на случаите на COVID-19 по света на много места отново се въвежда задължителното носене на предпазни маски. Включително и у нас една от най-презираните от народа мерки беше отново въведена, но само за затворени обществени места – магазини, търговски центрове, банки и други.

И подобно на много други места по света и у нас се наблюдава огромна част от обществото, която отказва да носи маска.

Тази част е главно съставена от мъже. Този феномен не е необичаен – в Съединените щати се наблюдава същото. Главно мъже отказват да носят предпазните средства, предвождани от „мъж номер едно“ на държавата Доналд Тръмп.

Бразилският президент Жаир Болсонаро многократно демонстрира мъжеството си по всевъзможни начини - отказ да носи маски на публични места, пренебрегване на основни съвети от своите здравни съветници и омаловажаване на новия коронавирус, превръщайки го в „просто грип“. Образът му на мачо беше запазен, но това му коства заразяване с COVID-19 и още по-лошо - над 68 хиляди жертви на вируса в Бразилия, от които голяма част можеше да бъдат избегнати.

Медицинската маска – презервативът на 2020 г.

В обширен коментарен материал в „Сайънтифик Америкън“ авторът Емили Уилингхам разглежда паралелите между използването на презервативи и носенето на маски. На пръв поглед изглежда, че няма прилика, но всъщност тя е много съществена – нито едно от двете не е мъжествено, не е мачо.

„С появата на ХИВ в Съединените щати основна част от съветите към обществото за превенция беше да се използват презервативи по време на полов акт. Въпреки, че този съвет има очевиден смисъл, някои части от обществото твърдо отказаха. Според психолози мъжете, които спят с жени, възприемали презервативите като „немъжествени“, коментира Уилингхам.

Мачо културата относно предпазните средства коства много в здравно отношение. Само за 2019 г. 1,7 милиона души са се заразили с HIV. 

Върховната проява на мъжество да не използваш презерватив води до задълбочаване на здравните проблеми и в редица развити държави, където този начин за превенция е лесно достъпен и евтин.

Според психолози съвременната мъжественост е стъпила на няколко основни и много важни колони. Те са социален статус, издръжливост, анти-феминизъм, приключение, риск и насилие. В този смисъл отказът за носене на маска съчетава в себе си и риск, и приключение.

Съвсем не изненадващо, без маска виждаме и водещи управници.

Маските не са мъжествени. Не са мачо. Никой не е гледал филм с Арнолд Шварценегер или с Дуейн Джонсън – Скалата, в който те да носят маска. Маските, подобно на презервативите, са провиждани от някои като символ на загубената мъжественост на XXI в. Не може един истински мъж да се страхува от някакъв вирус, едва ли не.

Мачо идеологията е изключително важна за огромна част от обществото, включително и у нас. И когато изведнъж всички трябва да носят предпазни средства, това се възприема като немъжествено, не секси, слабашко и просто тъпо.

У нас

В моменти на криза обществото гледа към своите управници. И именно в ръцете на управниците е най-важното оръжие – личният пример.

Но дори и у нас политическият мачо елит не вижда за нужно да носи защитна маска правилно и дори изобщо.

Свидетели сме на многократни обществени изяви на наши политици, на които те не носят маски, не спазват социална дистанция и правят точно обратното на това, което съветват обикновените хора.

В Народното събрание депутатите многократно бяха глобявани за липсата на предпазни средства. И ако погледнем отново кадрите от тези заседания – повечето нарушители са именно мъже.

Една от висшите прояви на мъжественост – футболът също остава незасегната. След като „Локомотив“ Пловдив спечели Купата на България, футболистите щастливо се срещнаха със свои почитатели.

Половината бяха без маски, а другата половина – с неправилно сложени такива. Но мъжеството остана непокътнато, макар и при нулева социална дистанция и няколко заразени с COVID-19 футболисти, за които се разбра по-късно.

Но не е важно да си здрав и да предпазиш другите, важното е да си мачо...

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement