Инфраструктурните придобивки на Варна през последните години нерядко са колкото повод за гордост за морската ни столица (и особено за местната власт), толкова и източник на иронични коментари и откровени съмнения в способностите на проектанти и строители от страна на поне част от жителите на града.

Такъв е и случаят с новото голямо кръгово кръстовище, което е част от мегапроекта за бул. „Васил Левски”. Ремонтът вече опъна нервите на шофьорите, а освен това и коства на местния футболен „Спартак” част от стадиона на тима.

Сега меко казано смесени реакции предизвиква и кръговото… което не е точно кръг, а по-скоро елипса, при това – с доста сериозен наклон.

Съоръжението, което вероятно може да претендира за уникалност поне в регионален мащаб, стана повод за най-различни коментари в социалните мрежи.

Празнично

Погледнато отгоре, т.нар кръгово придобива смисъл. Особено с оглед предстоящия празник.

Снимка:

Опасенията на мнозина обаче са, че след пускане на цялото трасе всеки ден ще е Великден – само че не с чукнати яйца, а с чукнати коли.

Какво беше, а какво стана

Официалното обяснение на проектанта за сериозното разминаване между визуализация и действителност е, че близките сгради не са позволявали хоризонтално кръгово.

„Тук не сме допуснали нито един компромис, но всички елементи на самото кръстовище са на ръба на нормите за проектиране”, призна пред камерата на bTV инж. Недялко Иванов.

Снимка:

От Камарата на архитектите пък призоваха за законови промени, които да гарантират, че подобни проекти ще минават през обществено обсъждане преди реализацията си.

Не сме дораснали за такъв проект

Потребителят Ross Abajiev има своя теория за появата на пътния овал, като припомня, че образци на архитектурата и световното културно наследство като пирамидите също не са били оценени във времената на своя градеж.

Снимка:

„Само висшите кръгове знаели, че уличното движение е последна грижа, когато от дълбокия космос се чака да се спусне на проверка Богът на строителите за този ръкав на Галактиката. И какво ще стане, когато той надникне от орбита и каже „Да ви се*а на кръговото!” Нали трябва да може да се спусне под ъгъл и да намести телеса на хубаво масивно тоалетно клекало и да си свърши спокойно и удобно божествената работа”, пише той.

„Литература”, ще кажете вие. „А дали не е нещо повече?”, ще запитам аз.

Може да бъде и много по-просто

Освен електрически коли и ракети за многократна употреба, Елън Мъск се занимава и с тунели и подземен транспорт. Решенията му не са толкова авангардни, колкото повечето от ремонтите и реконструкциите у нас, но, все пак, как ли би изглеждал един български град, в който на милиардера му е позволено да реализира всяка една от своите екстравагантни идеи?

Снимка:

Със сигурност един космодрум би бил интересно допълнение към градския пейзаж. Не колкото още един Аспарухов мост, който да поеме тежкия трафик, но все пак…