Изчерпване на розов цвят боя в световен мащаб, големи марки с розови колекции, Гугъл в емблематичния за „Барби“ цвят, ръст в продажбите на куклите на „Мател“  – това предизвика рекламираният от няколко месеца филм „Барби“.

Още с премиерата си продукцията отбеляза рекорд за 2023 г. „Барби“ разбива увереността на подрастващите или вдъхновява, пита своите читатели Би Би Си.

Куклата „Барби“ има дълга история – 64 години тя е символ на женската красота, модата, на независимостта и луксозния живот. Образът ѝ присъства в едни от първите реклами за деца. През годините производителите показват „Барби“ в различни светлини, утвърждавайки идеята, че жените могат да постигат всичко – куклите излизат с над 200 различни професии.

Сред тях дори съществува колекция на „Барби“ с различни скафандри и космическа станция. Куклата каца на Луната няколко години преди хората. „Мател“ продължават със специална колекция – създават модели, олицетворяващи известни жени от историята. Семейното състояние на играчката също търпи промени – първоначално излиза в самостоятелен вариант, а днес към „Барби“ има много попълнения.

Мечтаната къща на марката излиза след три години от създаването на първата кукла. Първият дом на „Барби“ е обикновена стая с картонени мебели и нарисувани декорации. Оттогава къщата минава през няколко различни стила – днес тя е с люлка на тавана и пързалка от втория етаж.

Перфектната пропорция на тялото на играчката започва да се изследва от финландски изследователи. Те откриват, че с тези размери е почти невъзможно „Барби“ да съществува реално. След множество критики „Мател“ започват производство на кукли с различни типове тела. Макар с известно закъснение, обръщат внимание и на цвета на кожата – от години на пазара излизат и тъмнокожите  кукли.

Снимка: Ройтерс

Днес децата могат да се докоснат до „Барби“ по различни начини – физическата кукла, компютърните игри, детските филми, YouTube канала на марката и др. Филмът, адаптиран за възрастните, също постига високи резултати.

Но утвърдени психолози и големи медии отново повдигат въпроса за ефекта на героинята върху  съзнанието на подрастващите. Те посочват академичните изследвания, които сочат негативни последици от развихрящия се розов свят – деца с хранителни разстройва, такива с психически и физически проблеми.

Въпреки появата на кукли със Синдром на Даун, с протези и със слухови апарати, проблемът не изчезва. Макар новият филм да съдържа барбита от различни раси, главната героиня отново е руса, синеока, добре оформена „класическа“ „Барби“ – Марго Роби, отбелязва Би Би Си.

Стажант-репортер: Езги Севен