В края на 2019 г. обръщаме поглед назад към сериалите, които белязаха световния телевизионен сезон. По този повод подбрах за вас 10-те най-добри сериала за изминалата година. Ще проследим накратко историята и рейтинга на всеки от тях и ще си поговорим за това защо тези продукции плениха зрителите пред малкия екран.

Снимка: Screenshot / HBO Chernobyl

1. „Чернобил“ – мини сериал, НВО

Безспорно мини сериалът на НВО „Чернобил“ заема първата позиция за тази година. Лентата проследява първите дни след на ядрената авария в АЕЦ „Ленин“ в Чернобил през 1986 г. и разследването на инцидента. В сериала е разказана историята на ядрения експерт и учен Валери Легасов, който е нагърбен с тежката задача да разследва и да се справи с последиците от аварията.

Героите са базирани на разкази на очевидци и съвременници на аварията, описани от писателката Светлана Алексиевич в книгата „Гласовете на Чернобил“.

В главните роли се превъплътиха актьорите Джаред Харис (Валери Легасов), Стелан Скарсгард (Борис Шчербина), Емили Уотсън (събирателния образ Уляна Кхомюк) и Джеси Бъкли (Людмила Игнатенко).

Това, което прави най-силно впечатление по време на сериала е невероятното постижение на екипа да пресъздаде с максимална точност живота и взаимоотношенията по време на СССР и Студената война. Детайли, които на пръв поглед изглеждат незначителни (като тапети, плочки и ламперии, например) поставят героите в невероятно реалистична среда.

Още с първия епизод на „Чернобил“ стана ясно, че екипът е постигнал нещо значимо и невероятно в исторически и кино план. Критиката определи сериала като най-успешния за всички времена и му донесе слава буквално за една нощ.

„Чернобил“ се превърна в световен феномен, след като стана сериалът с най-висок рейтинг.

Въпреки критиките, че не показва реалистично историята на аварията и последвалото разследване, хората, пострадали от ядрената катастрофа, най-накрая получиха филм, който до голяма степен описва реалните последици.

Поради тази причина лентата имаше огромен успех и в България.

Рейтинг IMDB: 9,5 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 96% от критиката, 98% от публиката

Снимка: The Morning Show / AppleTV+

2. „Сутрешен блок“, сезон 1, AppleTV+

„Сутрешен блок“ (The Morning Show) е първата много успешна продукция на стрийминг платформата на компанията „Епъл“. Историята проследява взаимоотношенията между колеги в екипа на телевизионен сутрешен блок в Съединените щати, след като става ясно, че единият от водещите е обвинен в сексуален тормоз.

В главните роли влизат Стив Карел (Мич Кеслър), Дженифър Анистън (Алекс Лийви) и Рийз Уидърспуун (Брадли Джаксън).

В ерата след движението „И аз също“ и обвиненията срещу кино продуцента Харви Уайнстийн, „Сутрешен блок“ предлага много по-нюансиран и многопластов прочит на скандалите за сексуален тормоз.

Проблеми като злоупотреба с влияние, нежелан сексуален контакт, насилие и други минават през призмата на всички замесени по много реалистичен начин. Това определено отличава сериала от всичко заснето и разказано до момента по повод движението „И аз също“, защото не представя само страната на потърпевшите, а преминава и през тази на извършителите, наблюдателите и неволните участници.

За зрителите от България (и въобще от Европа), „Сутрешен блок“ много подробно илюстрира взаимоотношенията в американското общество преди, по време и след скандалите за сексуален тормоз, които разтърсиха Холивуд.

С първия си сезон „Сутрешен блок“ спечели високо одобрение и от критиката, и от публиката.

Рейтинг IMDB: 8,3 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 63% от критиката, 94% от публиката

Снимка: NETFLIX

3. „Мрак“, сезон 2, „Нетфликс“

„Мрак“ (Dark) е германски научнофантастичен трилър и първият оригинален сериал на „Нетфликс“ на немски език.

С втори сезон „Мрак“ затвърждава позицията си на най-добър чуждоезичен сериал. Необичайната история, изпълнена с неочаквани обрати, те хваща още в началото и те държи със затаен дъх до края.

Историята на „Мрак“ е толкова навързана, че няма как да я резюмирам без да издам детайли от нея. Единствено ще кажа, че сериалът е оригинален прочит на кино тематика, която през годините е била многократно експлоатирана от редица режисьори, но като че ли до момента не е изкарвана извън рамките на собствените си измислени граници.

Сериалът напомня на „Мементо“ на Кристофър Нолан и „12 маймуни“ на Тери Гилиъм, но предлага нови и свежи идеи в жанр, който до голяма степен е изчерпан за зрителите.

Рейтинг IMDB: 8,7 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 100% от критиката, 97% от публиката

4. Mindhunter, сезон 2, „Нетфликс“

Втори сезон на Mindhunter затвърждава позицията на сериала като най-добър пример за жанра „истински престъпления“ (true crime), в който пионери са „Нетфликс“.

Историята проследява елитното подразделение на ФБР, което изследва какво е нужно и какво липсва на даден човек, за да се превърне в сериен убиец. Героите са базирани на реални фигури, описани в книга със същото име. Работата им е да интервюират вече заловени и осъдени серийни убийци, за да разберат какво ги е подтикнало да извършат едни от най-страшните и брутални убийства в американската история.

Във втори сезон Mindhunter става по-сериозен, по-мрачен и още по-реалистичен. Разговорите с убийци вече не са представени като „игра“, а влияят директно на главните герои Холдън Форд (Джонатан Гроф) и Бил Тенч (Холт Маккалъни).

Темпото на втори сезон е по-бързо и излиза извън рамките на психологическото изследване на серийни убийци.

Най-впечатляващо, отново подобно на първи сезон, е изборът на актьори, които да се превъплътят в престъпниците.

Героите разговарят със серийните убийци Чарлз Менсън, в ролята – Деймън Хериман, който изигра същия известен убиец в лентата на Куентин Тарантино „Имало едно време в Холивуд“, и Синът на Сам Дейвид Берковиц, в ролята – Оливър Купър. И Хериман, и Купър могат да накарат и най-смелите от нас да потреперят.

Рейтинг IMDB: 8,6 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 98% от критиката, 95% от публиката

Снимка: Disney

5. „Мандалорецът“, „Дисни+

„Мандалорецът“ е продукция на стрийминг компанията на „Дисни“ и е първият игрален сериал от вселената на „Междузвездни войни“.

Историята следи главния герой – мандалорец, ловец на глави, който нарушава правилата, спасявайки една от мишените си.

„Мандалорецът“ е най-хитрата продукция за тази година, а причините са няколко.

Първо – от „Дисни“ много добре знаят колко многобройни са феновете на „Междузвездни войни“ и от чисто бизнес гледна точка, разширяването на вселената на сагата е изключително печелившо.

Второ – захвърляйки вече познати герои от вселената на Джордж Лукас, „Мандалорецът“ дава креативна свобода на създателите си, която предоставя на зрителите изцяло нов поглед в „далечната галактика“.

Трето – само две думи и те са: бебе Йода. Малкият герой, който е от същата раса на известния в сагите майстор джедай Йода, е изключително хитър ход от страна „Дисни“. Зеленото извънземно плени сърцата на милиони фенове на „Междузвездни войни“ по цял свят, но успя да направи поредицата интересна и за тези, които нямат представа кой е Люк Скайуокър.

Причината „Мандалорецът“ да не е в челните три позиции е, че действието се развива прекалено бавно, а главната нишка от историята до момента не търпи голямо развитие. Въпреки това „Мандалорецът“ заслужава четвъртата си позиция заради, на пръв поглед, успешния опит на „Дисни“ да претвори „Междузвездни войни“ в нещо ново, неочаквано и модерно.

Рейтинг IMDB: 9 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 94% от критиката, 93% от публиката

Снимка: HBO

6. „Еуфория“, НВО

„Еуфория“ е „тийн“ продукция на НВО, но в нея няма да видите това, което сте свикнали да виждате от американските филми за подрастващи.

Сериалът предоставя реалистичен и на моменти прекален образ на сблъсъка на тийнейджъри с теми като секс, наркотици, приятелство и емоционална травма.

Безспорно най-отличаващо и уникално в сериала е неговата главна героиня, изиграна от певицата Зендая. Тя се превъплъщава в ролята на Ру Бенет, 17-годишна бивша наркоманка, която се опитва да се справи с влиянието на дрогата.

Изключително реалистично представената история изкарва „Еуфория“ от жанра на „тийн драма“. Даже прекалено реалистична на моменти – сцена с изнасилване и много голота в сериала донесе сериозна критика срещу НВО от „Телевизионния съвет на родителите“ в Съединените щати. Според тях сериалът „рекламира съдържание за възрастни“ на деца.

Въпреки това и зрителите, и критиците са единодушни, че „Еуфория“ е един от най-добрите сериали за тази година, главно благодарение на Зендая.

Рейтинг IMDB: 8,4 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 82% от критиката, 83% от публиката

Снимка: NETFLIX

7. „Невъобразимо“, „Нетфликс“

„Невъобразимо“ (Unbelievable) на „Нетфликс“ е мини сериал в жанра „истински престъпления“.

Историята следи разследването на два американски детектива жени, които започват да работят по случаи на изнасилване в Съединените щати.

Всичко е базирано на реални събития.

Интересното в „Невъобразимо“ е нагледният пример за юридическите и законови спънки пред разследващи органи, когато става въпрос за преследване на престъпник в рамките на няколко различни щата.

Историята се върти и около тийнейджърката Мери, която е обвинена, че лъжесвидетелства за собственото си изнасилване, за да „привлече внимание“.

„Невъобразимо“ предлага незахаросан прочит на реални събития, които могат да оставят всеки зрител с неприятно чувство в стомаха.

Рейтинг IMDB: 8,5 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 97% от критиката, 95% от публиката

8. „Любов, смърт + Роботи“, „Нетфликс“

„Любов, смърт + Роботи“ е анимационна антология на „Нефликс“, която освен 18 оригинални истории представя и 18 уникални стила анимация.

Сериите са в жанра научна фантастика, като нямат връзка помежду си. Сред тях се отличават три – „Алтернативни истории“, „Цвят „Зима синьо“ и „Преимуществото на Сони“.

В „Алтернативни истории“ измислено приложение за паралелни вселени обяснява на зрителите какво би станало по време на Първата и Втората световна война, ако Адолф Хитлер беше умрял по шест различни начина. Анимацията е тип инфографика и представя хумористичен и оригинален прочит на исторически събития, без да ги натоварва с мрачната страна на войните.

В „Цвят „Зима синьо“ журналистка е поканена да направи интервю с футуристичен художник от бъдещото на име Зима. Серията проследява неговата история и търсенето на смисъл в живота и в артистичното изразяване на героя. Анимацията е доминирана от няколко цвята – бяло, черно и синьо, като поставя множество философски въпроси за смисъла на съществуването.

„Преимуществото на Сони“ е научнофантастична анимация, която можем да очакваме да видим в подобна антология. Историята се върти около високотехнологични бойци, които участват в доходоносни битки пред зрители. Подобно на много филми в жанра, главната героиня Сони се забърква с футуристичен образ на мафията, като накрая разкрива какво е нейното преимущество в битка. Тази серия е и най-добрият пример за съвременна анимация в цялата антология.

Рейтинг IMDB: 8,6 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 79% от критиката, 87% от публиката

9. „Короната“, сезон 3, „Нетфликс“

„Короната“ е биографичен сериал на „Нетфликс“, който проследява живота на британската кралица Елизабет II след коронясването й като монарх на Великобритания.

Първите два сезона бяха приети с бурни овации от критика и публика, като главната актриса Клер Фой спечели редица награди за образа на младата Елизабет II.

В трети сезон щафетата поема носителката на „Оскар“ Оливиа Колман, която представя на зрителя една много различна кралица. Елизабет II тук вече е обигран монарх, който знае какво е правилно за страната и поставя личните си чувства и мисли на втори план. Действието се развива по-спокойно и бавно от първите два сезона, което допълнително засилва усещането, че главната героиня вече е „улегнала кралица“.

Най-впечатляващ, обаче, е образът на принцеса Маргарет – сестрата на Елизабет II, която тук е изиграна от актрисата Хелена Бонам-Картър. Тя успява да изкара на показ всички необичайни качества от характера на Маргарет. В един момент тя е шумна и усмихната принцеса, която обича да ходи на бляскави събирания с известни личности, в друг – несигурна жена на средна възраст, която стои в сянката на британската кралица.

В този смисъл трети сезон на „Короната“ е повече влиянието на самата власт върху личности от кралското семейство и тяхната роля в историята, отколкото за самата кралица, която тук повече „напътства“ повествованието като страничен наблюдател.

Рейтинг IMDB: 8,7 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 91% от критиката, 79% от публиката

10. „Нашата планета“, „Нетфликс“

„Нашата планета“ е научнопопулярна поредица на „Нетфликс“, създадена от известния природозащитник Дейвид Атънбъро.

В няколко зашеметяващо заснети епизода Атънбъро разказва за планетата ни и нейните обитатели в нов невиждан мащаб.

Това, което всички си мислим, че знаем за околната среда, не може да се сравнява с разказаното и заснетото от Атънбъро. Подобно на всички негови продукции, красивите кадри и любопитната информация постепенно започват да стават по-мрачни и Атънбъро очертава драматичната картина на световните климатични промени, замърсяването с пластмаса и изсичането на горите.

В ера, в която глобалното замърсяване, мръсният въздух и топящите се ледници са главни теми на разговор за световните сили, поредицата на Атънбъро дава отрезвяваща основа за всеки, който има съмнение дали трябва да опазваме околната среда.

Изкючително впечатляващо е, че „Нашата планета“ е заснет изцяло в 4К

Рейтинг IMDB: 9,4 от 10

Рейтинг Rotten Tomatoes: 93% от критиката, 91% от зрителите

Вероятно вече се чудите защо „Игра на тронове“ не присъства в този списък.

Последният сезон на „Игра на тронове“ заслужава да се спомене с това, че е нагледен пример как една поредица може да загуби посоката си.

Въпреки милионите хора, които всяка седмица сядаха пред малкия екран, за да проследят финала на историята, последният сезон на „Игра на тронове“ е непостоянен в повествованието, героите взимат нетипични за тях решения, като личните истории на много от тях са сведени до кратък, сбит и изпълнен с клишета преразказ на историята, замислена от Дж. Р. Р. Мартин.

Макар сериалът да се превърна в културен феномен през годините, последният му сезон беше приет негативно както от феновете, така и от критиката и попада в много класации като най-разочароващото телевизионно събитие в историята.