Технологичният гигант "Епъл" (Apple) отново си навлече гнева на потребители и технологични анализатори. Компанията тихомълком забрани достъпа до цял новинарски сайт в Китай, който отразява подробно протестите в Хонконг.

Мобилното приложение на новинарската организация “Кварц”, което следи подробно гражданските протести в града от самото им начало, беше свалено от онлайн магазина на компанията. Нещо повече – от уебсайта коментират, че достъпът до тях е забранен за цял Китай.

Като причина от "Епъл" са посочили, че “приложението съдържа информация, която е нелегална в Китай”.

Изпълнителният директор на “Кварц” заяви пред технологичния уебсайт “Дъ Върдж”, че екипът му е “отвратен от подобна правителствена цензура в интернет”. Въпреки това той отбелязва, че уебсайтът им е достъпен за потребители в части от Китай, които използват чужди сървъри.

Снимка: Getty Images

Освен забраната на “Кварц”, "Епъл" са премахнали и тайванското знаме от клавиатурата си с емоджита за потребители от Хонконг и Макао. Причината е, че китайското правителство счита всяко споменаване на независими Тайван, Тибет, Хонконг и Макао за обида към суверенитета на Китайската народна република.

На снимката можете да видите сравнение между китайската и американската емоджи клавиатура:

Снимка: Getty Images

Това не е първият случай, в който от "Епъл" “клякат” пред изискванията на китайското правителство. Преди дни стана ясно, че компанията е забранила и друго приложение – HKmap.live, което следи местонахождението на хонконгската полиция. Според официалното съобщение данните от приложението давали възможност на протестиращите да устройват засади на властите.

От “Блумбърг” се сдобиха с имейл от шефа на "Епъл" Тим Кук, в който той заявява, че категорично застава зад решението HKmap.live да бъде свалено за китайските потребители.

“Тези решения никога не са лесни и е много трудно да ги обсъждаме в моменти на разгорещен обществен дебат. Държавните и международни дебати ще ни надживеят и, по-важното, те не властват над фактите. В този случай проверихме всички данни и наистина смятаме, че това решение предпазва потребителите ни”, заявява Кук.

От компанията все още не са коментирали официални спирането на новинарския уебсайт “Кварц” за потребителите в Китай.

Снимка: Getty Images

"Епъл" може да загуби много от лоши връзки с Китай

В Китай се намират 33% от всички потребители на iPhone в света – изчислено е, че за миналата година в страната са се използвали 243 млн. телефона на компанията. Това е една от причините от компанията да се съобразяват с повечето изисквания на китайското правителство, макар това да им коства изключително резки коментари и негативни настроения на Запад.

Китай е на третият най-голям пазар за компанията след Съединените щати и Европа – 20% от всички продажби на "Епъл" за последната фискална година са реализирани именно там.

Въпреки това се наблюдава огромен спад в търсенето на техните продукти там.

Снимка: Getty Images

За първото тримесечие на 2019 г. се наблюдава спад с около 30% в търсенето на iPhone, като пазарът дава лека преднина на един от големите конкуренти на компанията – Huawei. Според технологични анализатори е възможно този спад да достигне 50% до края на 2019 г., което ще бъде голям финансов удар върху "Епъл" и може да се приеме като още една причина от компанията да избират страната на китайското правителство.

Снимка: Getty Images

Нещо повече – преди време се появи слух, че много западни компании обмислят дали да не изтеглят производството си от китайския пазар, като една от тях е именно "Епъл".

Китайското правителство налага строги регулации на международните бизнеси, което усложнява работата им в страната. От другата страна голяма част от производството на технологичния гигант е именно там, като за компанията работят над 5 млн. души.

“Търговската война”, която американският президент Доналд Тръмп обяви на Китай преди време, допълнително усложнява ситуацията. Според “Асошиейтед прес” е санкциите срещу "Епъл" са близо.

Снимка: Getty Images

Опитите на Тим Кук да “спаси” своя iPhone от новите търговски тарифи за момента са успешни, но това може да промени, тъй като през декември се очаква президентската администрация да увеличи обхвата на “търговската война”.