За първи път Пловдив става домакин на международния фестивала за дизайн и визуална култура ONE DESIGN WEEK (20 - 29 юни 2014 г.). В продължение на десет дни градът под тепетата ще се превърне в арена на световни достижения в областта на дизайна.

Акцент на събитието е международният форум, който и тази година ще бъде място за лекции и оживени дискусии. На 28 юни своите постижения и новаторски идеи ще представят девет световни имена от съвременната дизайн сцена.

На 28 юни Пловдив посреща звездата на американския дизайн Джесика Уолш, която е арт директор в известното нюйоркско дизайн студио Sagmeister & Walsh. Тя е мултидисциплинарен дизайнер и се заема с всичко - от мащабни рекламни кампании до илюстрации и постери в метрото. Сред нейните клиенти се открояват големи световни компании като NewYorк Times, Levis, KIAcars, ComputerArts, HBO, Vitra, Droog, Guggenheim Museum, Casa da Musica, Jay-Z и Brian Eno. За своята работа Уолш е отличена с наградите: Type Director’s Club, Art Director’s Club, Print , Graphis и The Society of Pulblication Designers.

За участие във форума пристига и Жулиет Кинчин, която е куратор в Департамента за дизайн и архитектура на МоМА (Museum of Modern Art ) Ню Йорк. Тя има редица публикации за историята на дизайна и декоративните изкуства от XIX и XX в. Кинчин се присъединява към екипа на МоМА след преподавателска кариера в Glasgow School of Architecture и след активна кураторска дейност във Великобритания - за няколко музея и галерии в Глазгоу, както и за Victoria & Albert Museum в Лондон. Една от най-интересните й изложби е Century of the Child: Growing by Design 1900 - 2000, която се провежда през 2012 г. и покрива един век продуктов и графичен дизайн за деца.

Сред лекторите на 28 юни са и Азуса Мураками и Александър Гроувс от лондонското студио Swine, които се занимават с дизайн, мода и архитектура. Създават дизайн чрез иновации в материалите и чрез нови устойчиви системи. Носители са на наградите: Wallpaper Design Award и Gold Prize BIO23 Biennale of Design Slovenia. Сред клиентите им се открояват са Heineken, Veuve Clicquot, Unilever & Droog.

Тази година българското участие във форума на ONE DESIGN WEEK е Теодор Ушев. Освен с анимация, той се занимава с визуално изкуство, прави инсталации, преподава и провежда семинари и майсторски класове в повече от 20 университета и фестивали по света. През 2013 г. филмът му Gloria Victoria попадна във финалната селекция на Американската филмова академия за “Оскар” за късометражен филм.

В програмата на международния форум участва и творческият директор на берлинското издателство Gestalten - Свен Еман. Във фокуса на неговата лекция са градските работещи номади.

На 28 юни пристигат Соня Щумерер и Мартин Хабслайтер от австрийската компания Honey & Bunny. Те са насочили своите сили да докажат, че дизайнът на храна може да бъде също толкова провокативен и интересен.

Италианецът Енрико Бресан и родената в Иран Тахмине Джавънбейкт също са част от тазгодишната програма на форума. Те са гръбнака на компанията за продуктов дизайн Artecnica, базирана в Лос Анджелис, която е специализирана в проектирането на осветителни тела.

Основателите на студиото за шрифтове Type Together, чехкинята Вероникa Буриан и аржентинеца Хосе Скалионе, представят детайлите на своята работа по време на форума. Те са носители на редица престижни награди за дизайн и типография и имат няколко авторски шрифта, един от които е Maiola.

Даниел Грос и Йорис Малта са основателите на холандското дизайн студио Catalogtree. В международния форум в Пловдив те представят своите постижения във визуализирането на статистически данни и много от емблематичните си инфографики.