Скандални корупционни схеми бяха разкрити в ДАИ - Велико Търново. Арестуваният шеф на агенцията и трима негови подчинени са изнудвали за пари десетки транспортни фирми, автошколи и шофьори от областта.
Според прокуратурата схемата е действала от април тази година, а начело на организираната престъпна група е бил шефът на автомобилната инспекция във Велико Търново Петър Петров.
По 20 лева на кола - такава такса „спокойствие” са плащали фиримите в Търновско, за да нямат проверки, глоби и актове от инспекторите на ДАИ. Парите събирали трима инспектори и ги отчитали на шефа си, твърди прокуратурата. „Ако притежава 20 товарни автомобила, оп 20 лева, значи 400 лева на месец примерно тази фирма трябвва да отчита, а ако притежава повече автомобили - сумата е по-голяма”, обясни Даниела Попова от Специализираната апелативна прокуратура.
Такса „абонамент" - по 50 евро от екип на смяна, са внасяли и инспекторите в агенцията, които давали парите на шефа си. „Всеки служител, за да работи на добро или международно трасе, от което може да се изкарат пари, трябва да се съгласи на определена такса. Ако откаже такава такса абонамент, отива на междуселския път, където минават само каруци”, допълни Даниела Попова.
От 3 до 5 лева на кола е събирала групата от пунктовете за годишни технически прегледи, а шофьорската книжка се е търгувала по 500 лева. „Имало е и така наречената ключова дума – „лизинг”. Тъй като е видно от част от служителите - Петров е казал пред тях, че той е взел тази агенция на лизинг и трябва да се отчита и затова те трябва да му дават съответни суми”, обясниха още от Специализираната апелативна прокуратура.
„ДАНС продължава да работи под ръководството на прокуратурата за установяване кой все пак е лизингодателят. Т.е не сме преустановили работата чисто оперативно, за да стигнем до край”, обясни зам.-председателят на ДАНС Ваня Георгиева.
Нито едина от транспортните фирми в Търновско не пожела да разкаже за работата си с местния ДАИ. Шофьорите също бяха лаконични. „То в цял свят е тъй – всичко, което се събира, се дава на шефа и после се дели помежду им. 50% взема шефа, другите 50% си ги делят”, коментира местен шофьор.
Днес, след разкритията за схемите, „хранилките" на ДАИ пустееха. Нито един от търновските екипи не е бил на терен.