В края на миналата седмица в луксозен хотел във Вашингтон бе намерен мъртъв "медийният булдозер" на Владимир Путин – освен съветник на президента и инициатор на глобалната руска телевизионна мрежа Russia Today, Михаил Лесин бе бивш директор на "Газпром Медия", РИА-Новости, ТАСС и бивш министър на печата.
Според първоначалните данни причината за смъртта е претърпян инфаркт, но с източноевропейските ключови хора, намерени мъртви някъде на Запад, винаги трябва да имаме едно наум. Още повече като имаме предвид грандиозните му инвестиции в луксозни имоти за стотици милиони долари в САЩ, дългите години работа като съветник на президента и подозренията, че именно Михаил Лесин е бил в основата на цензурирането на независимите руски издания.
Въпреки смъртта на Лесин и ключовата му роля в бранша, медийната новина на миналата седмица за Русия е друга.
От началото на ноември страната може да се похвали с 24-часова изцяло спортна телевизия. МачТВ започна ударно с благословията на Владимир Путин, напълно безплатно с излъчване на Шампионската лига, коментарни студиа, авторски и лицензни предавания и голямата заявка да превърне руския спорт в по-комерсиален и интересен продукт. Телевизията се очакваше с интерес още от лятото, когато в Кремъл бе подписан декрет за създаването ѝ в името на „популяризирането на здравословния начин на живот“.
Целта е доста амбициозна, като се има предвид, че руснаците не си падат особено по гледането на спортове или поне не на местните лиги и първенства, тъй като въпреки сериозните средства, които държавата и приближените до властта компании и олигарси изсипват в спорта, нивото все още е ниско. Най-добрите спортисти масово играят за чужди клубове и това вече важи за почти всички дисциплини, не само в любимите на нацията хокей, футбол, баскетбол, волейбол и атлетика. Няма ги и традициите за връзка между спорта, обществото и медиите (както е например в САЩ с неделния футбол по телевизията или пък в Англия с Висшата лига и индустрията около нея). Дори и след края на комунизма Руската федерация не успява да погледне на спорта като на възможност за печалба, или поне досега беше така, а МачТВ иска да промени статуквото, ползвайки западния опит.
Сметката ще бъде платена от "Газпром" – газовият гигант издържа проекта, а наред с редицата опитни журналисти, познати тв лица и лицензи за предавания и спортни първенства, пари не се пестят и за ключови консултанти като продуцента Чарлз Коплин, който има ключова заслуга за успеха на НФЛ, НХЛ и ABC Sports. „Целта ни е да започнем създаването на продукт, който да говори по съвсем друг начин с феновете на спорта – да придава блясък, да обяснява, да информира и да го прави със страст“, обяснява 52-годишният специалист в едно скорошно интервю.
Всичко това звучи страхотно на думи, но не е никак лесно – от една страна заради продукта, с който местният спорт разполага, а от друга с традициите на местния бранш. Един от простите примери е, че в Русия футболните мачове традиционно се коментират от един човек, след дебюта на дует коментатори по МачТВ, социалните мрежи буквално са залети от коментари за „братската любов“, навярно противоречивата сексуална ориентация на водещите и неспособността един диктор да се „справи както трябва сам“. След една седмица в ефира се появиха и „обвинения“, че декорите са „твърде червени“, а логата и заставките на предаванията – „твърде динамични“.
Но хората зад телевизията няма да се откажат след подобни дребни спънки – плановете са повече от амбициозни, особено в контекста на задаващото се Световно по футбол "на родна почва" през 2018. "Световното ще се превърне в двигател и катализатор на промяната в обществения интерес и гледането на спорт", казва изпълнителният директор на "Газпром медиа" Дмитрий Чернишенко, който не само е силният човек зад МачТВ, но и бе начело на организационния комитет на последния голям форум в Сочи – Зимната олимпиада през миналата година.
"Газпром Медиа" оповести, че само за лицензи и права са изхарчени 103 млн. долара, като проект на сделката са не само футболни първенства като Шампионската лига, Бундеслигата и Премиършип, но и избрани мачове от НФЛ, НХЛ, НБА, ММА състезания и какво ли още не. С всичко това в програмната схема, успехът на канала май е в кърпа вързан.
Но има и още нещо ключово – трендът за спорт и здравословен начин на живот се задава не от кого да е, а от самия Владимир Владимирович Путин. Спортът е ключов за политическия имидж на президента и кореспондира пряко с националната чест и огромното му его. Явно стратегията е успешна – не само заради изборните резултати, но и в широкия набор от "спортни публични събития" (от риболов и езда "по мускули", през братски фитнес с Медведев, до демонстративен хокей мач на рожден ден). Точно затова до водещите глобални спортни първенства и формати в програмата на МачТВ присъстват съвети за приготвяне на смути, лична хигиена и забавление, документални филми за успешни спортисти и модели за подражание.
С оглед на всичко това най-вероятно МачТВ скоро ще се превърне в любимата спортна телевизия на Русия, ще бъде на всеки стадион, във всеки фитнес и в дома на всеки спортен фен. Постепенно международните формати ще започнат да се излъчват във все "по-местна компания", а Руската премиер лига ще получи допълнително и по-качествено внимание. Така, от екран на екран, от емисия на емисия и от предаване на предаване, руският спорт ще заживее по-близо до своите фенове, а резултатите в цифри ще дойдат много скоро след това. Дали под формата на интерес, дали като повече почитатели, пари, домакинства, медали и успехи – все едно.
P.S. Единственото тъжно в цялата история е, че може би двете най-важни руски медийни новини са някак свързани... но това оставям на почитателите на конспиративни теории, останалите ще се настаним удобно и ще видим може ли да се "отгледа" спорт в ТВ праймтайма...