След като най-после Леонардо ди Каприо получи така очакваната награда на Филмовата академия в САЩ, темата за Оскарите сякаш започна да утихва. Но спокойно можем да заимстваме категориите и критериите, за да отчетем най-заслужилите сюжети и деятели в родния футбол.

Най-добър отбор в поддържаща роля – "Висшата лига на нисшите"

Филмът е безпрецедентен фаворит и още преди края на гласуването останалите номинирани изпадат в по-долна дивизия. За първи път в историята на Академията, наградата се връчва колективно, като си я поделят ЦСКА, "Локомотив" (София) и "Литекс". Сълзливата драма проследява възхода на доскоро низвергнатите грандове, които с благословията на отговорните фактори могат да бъдат върнати отново в играта, макар и с уловките на бюрократската еквилибристика. Макар да е създаден по класическата формула за редуване на сривове и възходи, сценарият е дело на няколко творци с компромисни качества, така че финалът на лентата е изключително слаб, но така или иначе у нас никой не изчаква до края на филма.

Снимка: БГНЕС

Най-добър отбор в главна роля – "Вечно втори"

Столичният "Левски" тръгва с "голямата кошница", за да се озове малко след това на обичайното второ място – това представлява накратко сценарият на високобюджетния екшън, продуциран от КОЙ ли не властник. Психологически и политически оцветен в тъмносиньо, филмът залага предимно на ефекти и скъпоплатени актьори, но в крайна сметка разочарова зрителите с невъзможността за триумф на пореден международен фестивал. За сметка на това режисьори и продуценти продължават последователната си политика и букмейкърите вече не приемат залози за поредна статуетка в категорията и догодина.

Снимка: БГНЕС

Най-добър адаптиран сценарий – "Спасителят на ЦСКА"

Червеният килим не може да побере всички номинирани, тъй като просто в залата няма толкова място. Участници в комедията са знайни и незнайни бизнесмени и благодетели, които биха дали всичко да "спасят" ЦСКА, само не и някой лев от джоба си. Сценарият се претопля през няколко седмици, замесените почти се редуват, а в крайна сметка момчетата с червени фланелки бият наред и с разлика, за да докажат, не само за тях, но и за съперниците им няма спасение.

Снимка: БГНЕС

Най-добър оригинален сценарий – "Лудогорец си отива"

Миналата седмица бяхме на границата на епохално събитие – шампионите от "Лудогорец" щяха да напуснат родния дом и да оставят тълпите фенове без смисъл в живота. Спретната набързо документалка показа в най-голяма пълнота цветните отношения между Кишада и съотборниците му в навечерието на повратния за "форест" момент и искрения плам в очите на протестиращите тълпи, докато в тъмните стаи на общината подли властници се смеят вещерски и броят колко точно са 0,5% върху милионите, задаващи се от Шампионска лига 2016. В крайна сметка фабулата съвсем се завърза, след като броени часове след раздора, враждуващите страни временно заровиха томахавките и решиха да се обединят срещу общите злини в сини, оранжеви, зелени, жълти и бели екипи, застрашаващи "Арената", чиято сметка за ток все още май се плаща от общината.

Най-добър грим и прически – "Една легенда си отива"

Лентата разказва за погубването на "Син Сити" – мястото, където родния футбол се доказва преди и след кратките изяви на терена. Драматичната история води до бурен рев всеки уважаващ себе си футболист, тъй като предизвиква купчина спомени за купчина салфетки, мимолетен флирт с фолкзвезда и безгранични количества алкохол преди важни мачове или след грандиозни загуби.

Победите се поливат по определение, така че от тях спомени изобщо липсват. Наградата бе "две в едно" и за цялостен принос за развитие на футбола, тъй като за десетките си години история "Син Сити" е виждал повече раздаващи се футболисти, отколкото всички родни стадиони, взети заедно.

Най-добър чуждоезичен филм –Malko kote

Сръбско-българската коопродукция разказва за човешките взаимоотношения през призмата на разстоянието и културните различия. Наглед проста, историята докосва всеки с минимален досег до футбола и шоубизнеса, а натуралистичният стил поставя лентата на ръба между документалистиката и фикционалния романтичен сюжет.

Силното включване на мъжкия персонаж му носи още един Оскар в категория "Актьор в главна мъжка роля", а целеустремеността му по пътя към постигането на целта го превръща в модел за подражание и е толкова впечатляваща, че хиляди зрители от Ниш до Царево изпадат в неподправен екстаз.

Най-добър филм – "Страшен филм"

За поредна година наградата отива при поредния епизод от сагата за битието на родния футбол. Уволнения, назначения, загуби, още загуби, бази, фази, тренировки, диктовки, мъка, още загуби – в мащабната продукция има толкова много микросюжети, че цялостното усещане е за "каква поредна футболна драма". Минисериалът е толкова смешен и тъжен едновременно, че много скоро се очаква включване от мастити международни продуценти, които да помогнат на лентата да се докаже в цял свят – такава вълнуваща черна комедия няма как да остави зрителя равнодушен, а е грехота да е достояние само на една шепа изморени и привикнали на всичко зрители на Балканите.