„Знам, че много от вас очакваха да обявя своето оттегляне от тениса, но ако ще обявявам края на кариерата си, едва ли ще го направя в хотел в центъра на Лос Анджелис с такъв грозен килим“ – думите са на Мария Шарапова и макар да звучат забавно, всъщност са доста сериозни, защото идват малко след признание за употреба на допинг.
Чаровната тенисистка е с елегантен черен костюм, гледа тъжно и говори открито пред медиите, признавайки грешката си съвсем човешки и дори малко наивно.
Бившата приятелка на Григор Димитров се изправи пред най-сериозния скандал в кариерата си, след като стана ясно, че е използвала забранения препарат "милдронат" по време на Откритото първенство на Австралия в началото на годината (а според признанието пред камерите – и 10 години преди това или по време на цялата ѝ впечатляваща кариера).
„Искам да ви информирам, че преди няколко дни получих писмо от ITF, че съм се провалила на тест за допинг на „Аустрелиън Оупън“. Провалила съм се на теста и поемам пълната отговорност за това“, бяха първите думи на бившата номер едно в тениса, а последствията не закъсняха.
Освен че ще трябва да върне около 400 000 долара от наградния фонд в Сидни, Шарапова започна да получава и „публични шамари“ от спонсори и големи имена в тениса.
Най-сериозна бе реакцията на най-големия ѝ благодетел – американският спортен концерн „Найк“ обяви, че оттегля подкрепата си от Маша. Същото направиха от „ТАГ Хойер“ и „Порше“. Очаква се скоро да ги последват и още някои от големите спонсори на 28-годишната руска тенисистка, между които са „Ейвън“, „Тифани“, „Евиан“ и други. Почти по определение големите компании избягват да бъдат част от подобни истории – независимо дали става дума за скандал на спортния терен или някаква драма извън него.
По някои характеристики историята с Шарапова и спонсорите напомня на бурята около бившия номер едно в света по приходи спортист Тайгър Уудс. И то не само защото част от компаниите са същите.
Когато преди повече от пет години около голфъра избухна невъобразим сексскандал, част от многото му спонсори решиха да не се асоциират с миналия през 121 изневери американец. В началото на „сапунения сериал“ компании като „ТАГ Хойер“, „Аксенчър“, EA Спортс, „Проктър и Гембъл“, „Найк“, „Нет Джетс“и „Гейтърейд“ привидно останаха зад него и демонстрираха подкрепа, но малко по-късно започнаха да преосмислят отношенията си с шампиона.
По принцип по-логичното поведение е това, на което ставаме свидетели в момента с Шарапова – малко след новината, един след друг благодетелите се оттеглят, тъй като не могат да си позволят името им да се свързва с какъвто и да е скандал.
Всяка подобна асоциация води до влошен имидж и респективно влошени продажби – все неща, които мултимилионните компании не могат да си позволят.
Покрай драмата с Тайгър обаче, специалисти в областта на спортния имидж и комуникациите коментираха колебливата позиция с факта, че в маркетингов план скандалите около първия активен спортист, който стана милиардер, са по-проблематични за спонсорите и рекламодателите, отколкото за самия него.
Причината е проста – каквито и проблеми да има със сексуалните си нагони, когато говорим за Уудс, става дума за една легенда. Той започва да играе голф едва на две годинки, печели шест титли при младежите, а после и три аматьорски титли, преди да стане професионалист през 1997.
Оттогава е бил световен шампион 15 пъти, а статистиките сочат, че има толкова победи в PGA, колкото никой друг от конкурентите му. Без Тайгър Уудс световният голф остава без състезател №1, а спонсорите му – без звезда от несравнимо голям мащаб, без световно разпознаваем символ не само на голфа, но и на спорта изобщо (и това стана ясно на няколко пъти – първо след контузията му в коляното, после при оттеглянето му от спорта след скандала, а през миналата година и при оттеглянето му заради контузиите в гърба).
Според редица анализатори именно роденият от смесен брак Тайгър е причината за превръщането на голфа в масов и желан спорт не само при благородниците, богаташите и джентълмените с дебели портфейли. След като чернокожият спортист се появява в светлините на прожекторите, той прави същинска революция – прави така, че голфът да изглежда „готин“ и го доказа, когато се върна на грийна след „намирането на себе си“.
Ситуацията с Шарапова хем е сходна, хем е малко по-различна, най-вече защото става дума за допинг, за погазване на правилата за честна игра на корта. В последните няколко години носителката на пет титли от Големия шлем е в зенита на кариерата си, играе много добре, изглежда още по-впечатляващо и точно затова е много интересна на спонсорите.
Но подобен скандал (Дженифър Каприати поиска всички титли на рускинята да бъдат отнети, заради „откровената измама“) и предстоящото изваждане на Шарапова от „голямата игра“ няма как да не се отразят на ореола и банковата и сметка, докато зад нея вече идват новите звезди на корта.
За последните две години Шарапова имаше гарантирани приходи от над 30 млн. долара от тениса и спонсорските договори около него. Очакваният нов договор с „Найк“) щеше дори да увеличи сумата, но сега ситуацията е различна и 28-годишната звезда ще трябва да преосмисли драстично мащабите на финансовото си благополучие.
А и, за разлика от голфа, Шарапова съвсем не е лицето на целия спорт, колкото и да е красива и успешна. Тенисът направо гъмжи с много други модели за подражание – въпрос на време е големите компании да ги намерят. И да си бъдат взаимно полезни поне до следващия скандал.