„Знам, че много от вас очакваха да обявя своето оттегляне от тениса, но ако ще обявявам края на кариерата си, едва ли ще го направя в хотел в центъра на Лос Анджелис с такъв грозен килим“ – думите са на Мария Шарапова и макар да звучат забавно, всъщност са доста сериозни, защото идват малко след признание за употреба на допинг.
Чаровната тенисистка е с елегантен черен костюм, гледа тъжно и говори открито пред медиите, признавайки грешката си съвсем човешки и дори малко наивно.
Бившата приятелка на Григор Димитров се изправи пред най-сериозния скандал в кариерата си, след като стана ясно, че е използвала забранения препарат "милдронат" по време на Откритото първенство на Австралия в началото на годината (а според признанието пред камерите – и 10 години преди това или по време на цялата ѝ впечатляваща кариера).
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„Искам да ви информирам, че преди няколко дни получих писмо от ITF, че съм се провалила на тест за допинг на „Аустрелиън Оупън“. Провалила съм се на теста и поемам пълната отговорност за това“, бяха първите думи на бившата номер едно в тениса, а последствията не закъсняха.
Освен че ще трябва да върне около 400 000 долара от наградния фонд в Сидни, Шарапова започна да получава и „публични шамари“ от спонсори и големи имена в тениса.
Най-сериозна бе реакцията на най-големия ѝ благодетел – американският спортен концерн „Найк“ обяви, че оттегля подкрепата си от Маша. Същото направиха от „ТАГ Хойер“ и „Порше“. Очаква се скоро да ги последват и още някои от големите спонсори на 28-годишната руска тенисистка, между които са „Ейвън“, „Тифани“, „Евиан“ и други. Почти по определение големите компании избягват да бъдат част от подобни истории – независимо дали става дума за скандал на спортния терен или някаква драма извън него.
По някои характеристики историята с Шарапова и спонсорите напомня на бурята около бившия номер едно в света по приходи спортист Тайгър Уудс. И то не само защото част от компаниите са същите.
Когато преди повече от пет години около голфъра избухна невъобразим сексскандал, част от многото му спонсори решиха да не се асоциират с миналия през 121 изневери американец. В началото на „сапунения сериал“ компании като „ТАГ Хойер“, „Аксенчър“, EA Спортс, „Проктър и Гембъл“, „Найк“, „Нет Джетс“и „Гейтърейд“ привидно останаха зад него и демонстрираха подкрепа, но малко по-късно започнаха да преосмислят отношенията си с шампиона.
По принцип по-логичното поведение е това, на което ставаме свидетели в момента с Шарапова – малко след новината, един след друг благодетелите се оттеглят, тъй като не могат да си позволят името им да се свързва с какъвто и да е скандал.
Всяка подобна асоциация води до влошен имидж и респективно влошени продажби – все неща, които мултимилионните компании не могат да си позволят.
Покрай драмата с Тайгър обаче, специалисти в областта на спортния имидж и комуникациите коментираха колебливата позиция с факта, че в маркетингов план скандалите около първия активен спортист, който стана милиардер, са по-проблематични за спонсорите и рекламодателите, отколкото за самия него.
Причината е проста – каквито и проблеми да има със сексуалните си нагони, когато говорим за Уудс, става дума за една легенда. Той започва да играе голф едва на две годинки, печели шест титли при младежите, а после и три аматьорски титли, преди да стане професионалист през 1997.
Оттогава е бил световен шампион 15 пъти, а статистиките сочат, че има толкова победи в PGA, колкото никой друг от конкурентите му. Без Тайгър Уудс световният голф остава без състезател №1, а спонсорите му – без звезда от несравнимо голям мащаб, без световно разпознаваем символ не само на голфа, но и на спорта изобщо (и това стана ясно на няколко пъти – първо след контузията му в коляното, после при оттеглянето му от спорта след скандала, а през миналата година и при оттеглянето му заради контузиите в гърба).
Според редица анализатори именно роденият от смесен брак Тайгър е причината за превръщането на голфа в масов и желан спорт не само при благородниците, богаташите и джентълмените с дебели портфейли. След като чернокожият спортист се появява в светлините на прожекторите, той прави същинска революция – прави така, че голфът да изглежда „готин“ и го доказа, когато се върна на грийна след „намирането на себе си“.
Ситуацията с Шарапова хем е сходна, хем е малко по-различна, най-вече защото става дума за допинг, за погазване на правилата за честна игра на корта. В последните няколко години носителката на пет титли от Големия шлем е в зенита на кариерата си, играе много добре, изглежда още по-впечатляващо и точно затова е много интересна на спонсорите.
Но подобен скандал (Дженифър Каприати поиска всички титли на рускинята да бъдат отнети, заради „откровената измама“) и предстоящото изваждане на Шарапова от „голямата игра“ няма как да не се отразят на ореола и банковата и сметка, докато зад нея вече идват новите звезди на корта.
За последните две години Шарапова имаше гарантирани приходи от над 30 млн. долара от тениса и спонсорските договори около него. Очакваният нов договор с „Найк“) щеше дори да увеличи сумата, но сега ситуацията е различна и 28-годишната звезда ще трябва да преосмисли драстично мащабите на финансовото си благополучие.
А и, за разлика от голфа, Шарапова съвсем не е лицето на целия спорт, колкото и да е красива и успешна. Тенисът направо гъмжи с много други модели за подражание – въпрос на време е големите компании да ги намерят. И да си бъдат взаимно полезни поне до следващия скандал.