"Нямаме пари", каза изпълнителният директор на ЦСКА Георги Илиев минути след отстраняването на Лудогорец за Купата на България. Не е открил топлата вода. ЦСКА може да брани още статута си на най-успял български футболен клуб, но касата винаги е празна в последните години.
И ако за големи трансфери, заплати и ремонти е нужно дотирането от собственика, без значение името му, то ЦСКА е клуб, в който очевидно не знаят как се правят пари. Дори дребни. Колкото и да е криво на хората от "Армията", на "Герена" са със светлинни години по-напред.
Защо? На мачовете на Левски в провинцията върви мобилния магазин с фенартикули. Няма значение дали става въпрос за Разлог, Банско, Варна или Бургас, "сини" фенове има във всички градове. "Червени" – също. А за запалянковците от провинцията не е лесно да пътуват до София, за да си купят фланелка на Левски или ЦСКА.
Да не говорим за интернет пазаруване, което в целия развит свят е изключително популярно, но... България не е в него. Също в този свят в ден на домакински мач продават стотици фланелки, хиляди играчки и какво ли още не от рафтовете на фенмагазина.
Големите в Англия правят по няколко милиона лири от т.нар. "мач дей".
Нека да се върнем в България и по-конкретно в ранния съботен следобед. И ЦСКА, и Левски играеха мачове. "Червените" бяха домакини на Лудогорец. СТОП! Домакини ли? ЦСКА не е бил домакин в нито един мач през новия сезон. Защото няма пари за някакви си видеокамери и тоалетни! Единствен от 16 елитни клуба. Но... приемаме липсата на около 80 000 лева за камерите и се връщаме пред националния стадион "Васил Левски".
Още от подлеза на "Орлов мост" продават шалчета на ЦСКА. Бизнес въртят основно субекти от ромски произход, а ако не си пил достатъчно бира и се замислиш от каква материя са направени шаловете, едва ли би ги сложил на врата си. И все пак в нечии джобове влизат пари. Със сигурност не и в касата на ЦСКА.
По същото време пред сектора с гости на стадиона в Разлог широко врати е отворил мобилният магазин на Левски - "Ултраблу". Запалянковците, дори тези на местната гордост Пирин, минават през него. Един ще отдели 10 лева, друг – 50, а трети може и само да подсмърча, защото насъщният е по-важен.
Много или малко Левски е спечелил от този ден, продавайки собствената стока. Промотирайки фланелките с фирмата, която доставя екипировката. Обличайки част от феновете си с оригинална стока.
Кой командва този парад? Признавам си, че не мога да се сетя името на господина (или госпожата), който е търговски директор на Левски. Дори проверката в Гугъл не помага. Ясно е, че на "Герена" всичко минава под зоркия контрол на Костантин Баждеков, доказал се специалист по финансите..
Но потърсиш ли неговият колега от ЦСКА всеобщият приятел "Чичко Гугъл" не може да насмогне. Търговски директор на "Армията" е Георги Павлов – човек, който не стъпва на мачове на отбора си, вероятно го е страх за сигурността му и има защо.
Откакто е назначен на работа, ЦСКА не е обявил договор с някоя компания, камо ли помпозно представяне. Но Павлов е не по-малко известен от треньора Стойчо Младенов или изпълнителния директор Георги Илиев. Той дава оценки за играта, "уволнява" треньори, води преговори за нови футболисти. Все дейности от длъжностната характеристика на търговския директор.
Уви, в ЦСКА няма пари. ЦСКА не знае как се правят пари. И затова не очаквайте ЦСКА да процъфти.