Изключително атрактивен парен ретро локомотив тръгна тази сутрин от София до Банкя. Локомотивът е произведен през 1931 г. в гр. Познан и е работил до 1968 г. Оттогава е музеен експонат на собствена тяга, т.е. не е стационарен.
С мощно изпускане на парата и силен грохот, пред смаяните погледи на деца и възрастни, локомотивът потегли към Банкя.
Машината е известна с прозвището Баба Меца, заради изключително мощния си двигател, събран в компактната, за своето време, конструкция. В локомотива като огняр за няколко години е работил и поетът Никола Вапцаров.
Предвидените пет вагона така и не стигнаха, за да поберат желаещите да се возят на композицията.
“Локомотивът е произведен изцяло за нуждите на българските железници. По онова време са били произведени 20 такива локомотива. Уникалното е, че това е най-мощният тендерен парен локомотив в Европа”, разказа машинистът Ангел Алексиев и добави, че локомотивът има още редица уникални качества като околоосната формула и др.
Основното предназначение на локомотива е било да се движи от София до Перник. Карал е тежки въглищни влакове от мини Перник, обясни още железничарят.
Той каза, че е изключително трудоемко да се работи с такъв парен локомотив, защото “работим трима човека непрекъснато. Трябва и тримата да сме в един определен синхрон, за да вървят нещата. Освен това физическият труд тук е в пъти по-голям”.
За пътуването от София до Банкя и обратно ще бъдат изразходвани 1-1.5 тона въглища.