Все повече компании залагат на телефонни интервюта в процеса на кандидатстване. Най-вече като предварителен етап към интервюто за работа и първи предварителен подбор на кандидати. Следователно като кандидат трябва да очаквате да получите покана за телефонно интервю. Това е добър знак - вашата кандидатура очевидно се е харесала, но представлява ново предизвикателство. Убеждаването на хората по телефона е различно от разговора лично. Ще ви покажем как да овладеете телефонното интервю, как работи, кои въпроси трябва да зададете и кои грешки трябва абсолютно да избягвате...
В следващата подробна статия ще откриете всичко, което ви очаква:
- Защо се провеждат телефонни интервюта вместо интервюта за работа?
- Кога се провежда телефонното интервю?
- Колко време продължава едно телефонно интервю?
- Получавате ли обаждане по време на телефонно интервю?
- Как протича телефонното интервю?
- Съвети за телефонно интервю
- Въпроси и отговори за телефонно интервю
- Типични въпроси в телефонното интервю
- Как да разбера дали интервюто по телефона е минало добре?
Защо се провеждат телефонни интервюта вместо интервюта за работа?
Телефонното интервю в процеса на кандидатстване става все по-популярно. Причините за това са икономически и организационни: телефонните интервюта спестяват пари и време. Едва ли е възможно HR мениджърите да провеждат лични интервюта с всички интересни кандидати, които излизат от документите за кандидатстване . Това би отнело твърде много време. Многото пътувания също биха довели до високи разходи.
Телефонно интервю: предимства и недостатъци
Телефонните интервюта също имат редица предимства за самите кандидати. Има обаче и няколко недостатъка...
Ползи
+ Спестяване на време и разходи
+ Без пътуване
+ Нервността остава невидима
+ Облеклото е маловажно
+ Възможност за измама
Недостатъци
- Израженията на лицето и езикът на тялото не могат да осигурят подкрепа
- Гласът придобива повече тежест
- Красноречието става решаващо
Кога се провежда телефонното или онлайн интервю?
Обикновено компаниите изпращат обявление и покана за телефонно интервю по имейл. Понякога специалистите по човешки ресурси също разчитат на елемент на изненада и се обаждат на кандидатите без предварително известие. В тази ситуация от вас зависи дали ще се включите. Подготвени ли сте, издържате ли на предизвикателства и имате ли време за спонтанно телефонно интервю? След това се включете в телефонния разговор и покажете своята компетентност и самочувствие .
Можете също да откажете „задържаното интервю“. Без дълги обосновки. Накратко се извинете, че нямате време или друга среща. В същото време предложете да си уговорите нова среща за телефонното интервю възможно най-скоро и попитайте колко дълго може да продължи разговорът. Така че можете да запазите достатъчно време за това. Продължителността също ви казва нещо за това какво да очаквате в разговора:
- 20-минутното телефонно интервю обикновено включва само няколко основни информации за вас, няколко въпроса за вашето CV, евентуални пропуски, които трябва да бъдат изяснени.
- Ако интервюто продължава до един час, трябва да очаквате по-задълбочени въпроси и да се подготвите като за изчерпателно интервю. С въпроси относно вашата личност, вашите планове и цели, вашите собствени запитвания .
Колко време продължава едно телефонно интервю?
Интервютата обикновено продължават между 45 и 60 минути. Това е стандартът. Телефонното интервю обикновено е по-кратко – правилото е до 30 минути.
Ако се използва за предварителен подбор , тогава отворените въпроси относно документите за кандидатстване ще бъдат изяснени. Те включват например пропуски в автобиографията, които изискват обяснение. По същия начин и периоди на безработица . Понякога се обсъждат и стажове или ако сте дълго време в чужбина - това също. Решаващо винаги е какво сте правили през това време, дали сте били активни и дали сте разширили знанията и уменията си. Всичко това носи плюс точки.
Получавате ли обаждане по време на телефонно интервю?
Обикновено канещият работодател се обажда на кандидата. На въпроса „Кой се обажда по време на телефонното интервю?“ вече е отговорено с поканата.
Интересните кандидати обикновено получават покана за телефонно интервю в отговор на своята кандидатура . Или поне няколко предложени дати, които трябва да потвърдите по имейл или телефон. Кратък двуредов ред е достатъчен за отговор и потвърждение:
Уважаема г-жо ………….
Благодаря, че ме поканихте на телефонното интервю. Радвам се да потвърдя срещата на ДД.ММ.ГГГГ в 00 ч. Моят номер, на който можете да се свържете с мен този ден е: 0359 …………. Очаквам с нетърпение разговора ни.
Поздрави
Ако има основателни причини, поради които не можете да запазите предложената дата, можете да предложите алтернативни дати от ваша страна . По този начин се обменят едновременно телефонни номера. Така че в случай, че връзката прекъсне, можете също да се обадите обратно.
Как протича телефонното интервю?
Телефонното интервю е подобно на интервюто лице в лице. Процесът може да се различава в няколко точки тук и там. По принцип обаче телефонното интервю се основава на тази обща тема:
- Поздрав и самопредставяне
В началото на телефонното интервю има кратък поздрав . Първо, „домакинът“ и лицето, с което говорите, се представят. Тогава е твой ред. Накратко се представяте отново по име и след това правите преглед на кариерата си до момента (т.нар. „ самопредставяне “). Използвайте автобиографията като ръководство и се концентрирайте върху онези опитности и компетенции, които са подходящи за позицията, към която се стремите . Очаквайте да имате въпроси относно отделни точки, ако мениджърът по човешки ресурси би искал да знае допълнителни подробности.
- Очаквания и изисквания
Телефонното интервю трябва да покаже дали сте подходящ за позицията и компанията. Ето защо човекът, с когото разговаряте, често пита за вашите идеи и очаквания , които носите със себе си. Могат да бъдат дадени и изисквания, за да се провери дали отговаряте на условията.
- Въпроси и информация
Както при интервютата лице в лице, въпросите също са централен аспект в телефонните интервюта. HR мениджърите използват интервюто, за да научат повече за вас и да погледнат зад фасадата на документите за кандидатстване .
- Условия и организационни въпроси
При телефонното интервю се изясняват и общите условия на работата и организационни въпроси. Това включва например възможната начална дата или вашите очаквания за заплата .
- Въпроси и сбогом
В края на разговора имате възможност да зададете свои собствени въпроси. Трябва ВИНАГИ да ги използвате. Въпросите са възможност да научите повече за работата и работодателя. И те са тест за това колко добре сте се подготвили. Колкото по-интелигентни са въпросите, толкова повече плюс точки ще съберете. Когато се сбогуват, обикновено има индикация как да продължат. Например, когато можете да очаквате обратна връзка. След това и двете страни затварят.
Съвети за телефонно интервю
Най-важният съвет: Трябва да приемате телефонното интервю също толкова сериозно, колкото интервюто, на което мениджърът по човешки ресурси седи срещу вас. С професионално отношение вие сте по-убедителни и демонстрирате компетентно поведение в телефонното интервю. Със следните правила и съвети можете да преодолеете препятствието без никакви проблеми.
Подготовка за телефонно интервю
- Упражнявайте разговора
Телефонните интервюта са различни. Използвайте подготовката, за да практикувате разговор с приятели или партньор – по телефона. Колкото по-често проиграете ситуацията, толкова по-уверени ще станете, когато осъществявате действително междуселищно обаждане.
- Събиране на информация
Посетете предварително уебсайта на компанията и съберете възможно най-много информация за работодателя: размер, индустрия, продукти, планове, лични данни. Така че можете да задавате по-добри въпроси по-късно .
- Прочетете обявата за работа
Преди телефонното интервю трябва да погледнете отново обявата за работа . Припомнете си кои квалификации са особено важни и кои характеристики се очакват. Така че можете съзнателно да ги подчертаете.
- Запознайте се със стандартните въпроси
Някои въпроси (например за силните и слабите страни ) са част от всяко интервю за работа. По същия начин въпроси относно автобиографията и кариерата. За да направите това, подгответе ясни отговори. Също така дръжте кандидатурата и автобиографията си под ръка.
- Проучване на партньори за разговор
Ако вече знаете името на вашия партньор за разговор: Проучете Facebook или LinkedIn, за да видите дали можете да научите повече за него или нея. Това води до добри разговори или симпатични общи черти.
- Очаквайте изненадващо обаждане
Предупреждение: стрес тест! Тъй като специалистите по човешки ресурси могат да ви се обадят неочаквано, винаги трябва да се свържете с вас с пълното си име по време на фазата на кандидатстване, да информирате всички съквартиранти и да проверявате съобщението на телефонния секретар . Не забравяйте да говорите с професионален тон!
- Облечете се официално
Съветът звучи странно. Все пак това е телефонно интервю, а не видео интервю. И все пак: Психологически е доказано, че облеклото несъзнателно излъчва върху нашето поведение. Облечете се така, сякаш отивате на физическо интервю. Може да се окаже, че това увеличава сценичната треска в краткосрочен план. Адреналинът обаче също ви прави по-бдителни. Чувате повече по телефона, отколкото си мислите!
В телефонното интервю
Създайте атмосфера
Ако мениджърът по човешки ресурси не навлезе веднага в детайлите, направете лек разговор . Попитайте интервюиращия колко кандидати сте днес или покажете разбиране, че със сигурност ще бъде много изтощително. Това създава лично ниво и отпуска настроението. Много важно: Винаги се усмихвайте - можете да чуете това.
- Обърнете внимание на гласа. Уверете се, че говорите ясно и уверено
Повечето хора говорят твърде бързо, когато са нервни . Каквото и да помогне: станете и заемете твърда позиция. Вдишайте дълбоко през стомаха си ; самото дишане на гърдите е твърде плитко.
- Завършващи изречения
В телефонното интервю кандидатите говорят помежду си - от стрес - за нищо. Дръжте изреченията си кратки и сладки. Изнесете най- подходяща информация по точката. Разбираемо сте нервен. Но, моля, не позволявайте това да ви потопи в река от речи.
- Покажи инициатива
От друга страна, телефонните интервюта са „разговори“ – диалози, в които участват и двете страни. Това не трябва да се превръща в разпит, състоящ се само от въпроси на наемателя и вашите отговори. Проявете инициатива и участвайте в разговора. Например чрез запитвания.
- Помислете за формулировката
Някои хора изпадат в жаргон или диалект по телефона - това е доста неуместно по време на интервю. Проучванията показват, че такива кандидати изглеждат по-малко интелигентни. Трябва също да избягвате ъъъър аааа и други думи за допълване .
- Очаквайте английски
В международните корпорации интервюиращият понякога преминава на английски . Обикновено той ще ви посочи това предварително. Въпреки това: бъдете спокойни, присъединете се!
- Приемане на паузи
Както при малките разговори, кратките паузи са част от разговора. Използвайте секундите, за да съберете мислите си и да обмислите казаното. Просто не се опитвайте да изпращате SMS на мълчанието .
- Оставете интервюиращия да говори.
Моля, никога не прекъсвайте интервюиращия и го оставете да довърши речта . Това не е само въпрос на учтивост. Всеки, който действа твърде оживено тук, скоро ще се окаже в оф.
- Кажете сбогом лично
Запишете си името на интервюиращия и го използвайте, за да се обръщате към него отново и отново. Това е особено вярно при сбогуване: "Г-н/госпожо _____, благодаря ви за приятния разговор!"
Въпроси и отговори за телефонно интервю
При телефонното интервю кандидатите се страхуват особено от въпроси от страна на наемателя. Страхът: „Ами ако не знам отговора?” Първо: не се паникьосвайте. Ако не можете да измислите отговор, можете да поискате кратко време, за да го помислите. Ако думите все още липсват, можете открито и честно да обясните, че сте нервен и не знаете отговора в момента. Повечето от въпросите в телефонното интервю могат да бъдат подготвени. Те включват…
- Въпроси относно точките в автобиографията
- Въпроси относно мотивацията на кандидата
- Въпроси относно квалификацията за работата
- Въпроси за уволнение от бившия работодател
В допълнение към тези стандартни въпроси, вече има споменати въпроси по телефона за пропуските в резюмето или хитри въпроси с трикове . Начинът, по който вие като кандидат реагирате на това, разкрива много на интервюиращия за...
- Вашите цели
- Вашите ценности
- Вашата мотивация
- Вашият начин на работа
Честността побеждава в телефонно интервю
По принцип: Никога не се опитвайте да прикривате нещо. Ако се предадеш или попаднеш в противоречия, доверието си отива и шансовете за работа са нула процента.
По-добро: да бъдете честен, конструктивен, справете се със слабостите и грешките и обяснете какво сте научили добре от загуба, загуба на работа или отпадане и какво сте по-добри в бъдеще. Прекъсванията в автобиографията вече не са срам, а напротив: отличава истинските личности ! Колкото по-честно и задълбочено анализирате подобни ситуации, толкова по-убедително ще бъде.
Какво най-много не ви хареса в предишната си работа?
Откритият въпрос изяснява по ненатрапчив начин как кандидатът се справя с негативните ситуации и фрустрации. Тук богохулството не е подходящо. Когато отговаряте, никога не говорете лошо за бивши колеги или началници, а обърнете въпроса – и им кажете какво ви вълнува повече в настоящата ви работа.
Какво ви интересува тази работа?
Въпросът има предимството, че е отворен. Това обаче принуждава кандидата да направи конкретно и диференцирано изявление, в което кандидатът разкрива много за своите интереси, кариерни цели и последната си работа. Посочете кои аспекти са особено важни за вас и какво отличава тази работа и работодател от другите.
Ако сравните предишните си две или три позиции, по-скоро ли сте лидер или изпълнител?
Още един отворен въпрос, който също изисква самопризнания. Дори ако повечето смятат, че трябва да отговарят с „лидер“, не можете да избегнете уточняването на вашите качества в това отношение. Така че бъдете честни и винаги бъдете конкретни. Примерите от професионалната практика са предимство тук.
Разкажете ми нещо за себе си, което не е в автобиографията ви.
Да, въпросът е провокативен и фин. Но точно за това е приложението: рекламирайте се, бъдете по-добри, откроявайте се, бъдете запомнени. Така че защо да не съкратите процеса и да се заемете с бизнеса? Така че винаги имайте асо в ръкава си под формата на специални квалификации или успехи.
Как си в момента?
Банално? Въобще не! Силата на първото впечатление се подчертава отново и отново . Но какво ще стане, ако някой не може да отговори убедително на такава проста оферта за офанзивата на чара? Следователно правилният отговор може да бъде само: „Страхотно! Очаквах с нетърпение да опозная вас и вашата компания по-добре и се надявам да мога да ви убедя през целия ден."
Какво знаете за нашата компания?
Хубавото на въпроса е, че той не включва само експертиза или клишета. Той също така показва колко интензивно кандидатът се е занимавал с бъдещата работа и колко задълбочено е проучил. По-отворен вариант на въпроса е: „Разкажете ми нещо за нашата компания.“ С отговора можете да посочите какво особено харесвате в компанията и какво ви е накарало да решите да искате да работите там.
Ако можехте сами да проектирате перфектната си работа - как би изглеждала тя?
Въпросът обикновено първо предизвиква усмивка - след това капчици пот по челото. Тя е вълк в овча кожа. От отговора HR мениджърите могат да видят доколко кандидатът отразява работата и бъдещата си позиция, какви планове има и дали той е двигател на кариерата си или по-скоро се оставя да бъде изнесен. Но не пренебрегвайте целта: тези, които мечтаят нереалистично, създават нереалистични очаквания . Много работодатели предпочитат да откажат, отколкото да ви разочароват. Така че винаги стойте достатъчно близо до длъжностната характеристика от обявата за работа.
Какво ще научат новите ви колеги от вас?
Въпросът е за добавената стойност, която (надявам се) ще добавите. Отговорът разкрива в същото време колко колаборативен и екипно ориентиран е кандидатът. Това е добра възможност за вас да подчертаете социалните си умения и отдадеността си към екипа.
Ако попитам двама ваши бивши колеги за вас: По кои точки и двамата бихте се съгласили?
Страхотен въпрос, защото показва колко емпатичен е някой и колко добре той или тя може да съпреживее другите и да разсъждава върху себе си. Умение, което става все по-важно в професионалния живот. Особено автентично е, ако отговорите със сила и слабост. Това, че познавате и двете страни на себе си и можете да говорите открито за тях, говори за вас.
Ако ви наемем сега, какво ще правите през следващите 90 дни?
Тук се стига до най-същността: въпросът принуждава кандидата да си представи новата работа и да изрече конкретни действия. Това дава добри индикации за това дали той или тя вече се е заел с работата и е формулирал цели и действия. Затова помислете предварително какво искате да постигнете в новата си работа и върху какво ще се съсредоточите в началото.
Какво очаквате от компания, в която инвестирате своя талант и време?
Този въпрос също преобръща обичайната гледна точка на приложението. Обикновено кандидатите мислят какво търси компанията и се опитват да продадат тези точки като пакет от услуги. Интервюто (особено изпитателния срок ) също има за цел да разбере дали двете страни си пасват. Точно тук помага този въпрос. Освен това HR може да изясни колко стабилна ще бъде последващата връзка. Същото важи и тук: Използвайте всичко, което вече знаете за компанията, и добавете свои собствени специфични идеи към нея.
Кое е най-голямото ви притеснение за тази работа?
Той не само ви помага да разберете колко добре се е подготвил кандидатът за интервюто за работа – въпросът показва и какви предизвикателства очакват и как смятат, че ще се справят с тях. Освен това мениджърите по човешки ресурси установяват колко отворен е кандидатът. Пазете се от очевидния отговор: „Притеснявам се, че няма да получа работата.“ Това показва, че сте несигурни и че не се чувствате убедителни.
В края на интервюто за работа: Как бихте оценили настоящия си интерес към тази работа по скала от 1 до 10 (10 = максимум)?
Разбира се, повечето от тях ще отговорят спонтанно с 10, за да не намалят възможностите си за работа . Тогава HR мениджърите обичат да питат каква е причината за максималния интерес. Във всички останали случаи попитайте какво е намалило интереса. Следователно, преди да отговорите, трябва да измислите причина, за да можете да парирате втория въпрос.
Контролен списък за телефонно интервю
- Изключете източниците на смущения
- Предоставете документи
- Изберете сигурна линия
- Осигурете вода
- Представете се лично
- Говорете ясно
- Усмихвайте се много
- изслушвайте
- Бъдете учтиви
- Водете си записки
- Донесете отговори по същество
- задавайте въпроси
- Кажете сбогом по име
Неуспешно телефонно интервю
Трябва да избягвате тези клопки и грешки в телефонното интервю:
- Радиодупка
В идеалния случай така или иначе ще телефонирате по стационарен телефон. Ако това не е възможно, поне се уверете, че вашият смартфон има пълно приемане. По всяко време. Мъртви точки и множество пропуснати обаждания дразнят всички. - Шум
Намерете тиха стая за телефонно интервю. Фонов шум - шумове от говорене, детски шум, оживена улица са забранени. Никой не може да се концентрира, когато има шум - нито вие. Бонус съвет за жените: големите обеци могат да дрънчат на приемника - по-добре ги свалете. - Ненавременност
Ако сте си уговорилисреща с мениджъра по човешки ресурси за телефонното интервю, можете да бъдете потърсени навреме или да се обадите навреме. В средите на персонала липсата на точност е индикация за небрежен начин на работа. - Приоритет
Интервюто е с основен приоритет. Ако имате обаждане на втора линия или ако получите съобщения по поща, разбира се, никога не отговаряте. Всичко друго би било неуважително и просто ще покаже, че не приемате интервюто достатъчно сериозно. - Прекъсване
Колкото и да сте нетърпеливи и колко приказлив е вашият събеседник: Разбира се, вие никога не прекъсвате интервюиращия и дори не довършвате изреченията му. По-скоро оставете наемащия да завърши и слушайте внимателно. Може да разберете повече, отколкото сте очаквали. - Нервността при говоренеразвързва езика. Внимавайте: доста кандидати разговаряха за работата и кариерата си. Бъдете пестеливи с личната информация и винаги стигайте до същността. Кратките, ясни главни изречения изглеждат уверени и убедителни, особено в телефонни интервюта.
Как да разбера дали интервюто по телефона е минало добре?
Разбира се, никога няма гаранция. Повечето HR мениджъри не са склонни да разглеждат своите карти и реакциите им остават неутрални до мъгляви. Но има няколко улики и признаци, че телефонното интервю е минало добре за вас:
- Разговорът продължи по-дълго от планираното.
- Въпросите бяха в детайли и показаха голям интерес.
- Вие бяхте на същата дължина на вълната като интервюиращия.
- Вашите въпроси бяха добре приети.
- Тя беше поканена на лично интервю.
- Ще получите положителни отзиви в рамките на няколко дни.
Пожелаваме ви успех с вашата кандидатура!