За втора поредна година агенция за онлайн маркетингови проучвания JTN и Bulgaria Wants You проведоха национално-представително проучване през май 2024 . за тенденциите в нагласите на младите българи по отношение на бъдещето им в личен и професионален план като направиха съпоставка с подобно проучване, проведено през 2023 г.

Резултатите недвусмислено показват, че огромното мнозинство (89%)  виждат професионалното и личното си развитие през следващите 5 години в България. В отговорите на респондентите прави впечатление все по-осъзнатата борба за лично утвърждаване чрез по-добро образование, повече свобода и гъвкавост на работното място, активно развиване на кариерата и създаване на семейство.

Освен това все повече млади хора предпочитат да работят за български работодател (45% - с 5% повече спрямо миналата година). Те считат, че у нас могат да получат по-добри шансове за кариерно израстване и да открият работа, която е по-близка до личните им интереси. У респондентите преобладава мнението, че чуждестранните работодатели наемат в България повече изпълнителски позиции, докато българските фирми търсят повече идейност и дават шанс за креативност в работата.

Освен адекватното заплащане като мотивиращ фактор все повече хора посочват добрият баланс между работа и личен живот, поставяйки го една позиция по-нагоре в сравнение с миналата година и измествайки приятелската работна среда от второто място.

Младите българи до 35 годишна възраст са много по-склонни да разчитат на собствени сили - 74% казват, че сами носят отговорност за успешното си развитие в кариерата, а 49% посочват, че са готови да жертват от личното си време за професионалната си реализация. Над 60% от анкетираните определят опцията за работа от вкъщи като изключително важна. Повече от половината респонденти смятат, че у дома са по-продуктивни отколкото в офис, което с 8% повече от резултатите от проучването на същия въпрос през 2023г.

Младите хора на възраст 18-35г очакват работодателите и Държавата да се разберат за работещи начини за постигане на адекватно заплащане (общо 80%). Те знаят какво очакват от работодателите си и ценят труда си – месечна заплата от 1200 лв. определят като твърде ниска, за да започнат работа, а като желано възнаграждение в близката една година посочват малко над 4300 лв. (след данъци). Прави впечатление, че очакванията на жените по отношение на заплащането са средно между 27% по-малки от тези на мъжете.

Все повече от анкетираните твърдят, че биха се завърнали да живеят в родния си край, ако им бъде предложено адекватно работно място (51%). Половината от запитаните планират да стартират собствена компания, защото смятат, че е по-перспективно от това да са служители. Увеличaва се и процентът на младите, които твърдят, че предпочитат да са създатели на съдържание/публични личности пред работа на заплата (45%) или пред развитие на собствен бизнес (38%).

Най-сериозните очаквания към Държавата са за изграждане на позитивен имидж на страната, постигане на икономически растеж и добро качество на живот. 60% от  хората под 35 години са видимо по-готови да поемат лично отговорност и да се нагърбват със задачи извън тясно личния си интерес и смятат, че могат лично да допринесат за развитието на България, но липсва обща кауза, която да ги обедини.

По отношение на личния си живот 71% от анкетираните споделят, че искат да имат дете в следващите 5 години и като основни фактори за решение да станат родители посочват фактори като доверие в човека до тях (42%) и наличие на дом/жилище (38%). В личен план финансовите въпроси са много под нематериалните измерители на щастие. 62% определят като най-важно да имат „обичан човек до себе си“, 45% поставят родителството на първо място, здравето е най-голям приоритет за 43%, а финансовата стабилност е най-важна за 38% от анкетираните.

Цялото социологическо изследване ще се представи на форума „Кариера и живот“  на 14 юни в НДК - най-успешният кариерен форум за българите по света и у нас. На форума в столица се очакват над 1000 посетители и десетки компании, които ще търсят своите нови служители на място.

Проучването е проведено сред 500 мъже и жени на възраст 18-35 години, балансирани, спрямо национална представителна извадка по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място и се реализира със собствени средства на агенция JTN. Теренната работа е била в периода м.май, със собствен онлайн потребителски панел JTN Panel, по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Всички набрани данни са верифицираци с технологично-аналитичния метод Field Detective, собствена разработка на JTN и водеща система в сферата на CAWI проучванията.

ЗА JTN

Създадена през 2007 г. в София, JTN е българска агенция за анализ на потребителското мнение, която ежедневно реализира пазарни проучвания в над 80 държави. Агенцията работи успешно с над 1000 от най-големите компании в света и е технологичен лидер в областта на пазарните проучвания онлайн. През 2020г. JTN разшири продуктовата си гама като част от цялостната актуализация на идентичността на компанията и отражение на непрекъснатите усилия да предоставя най-доброто в света на технологиите, които активно слушат потребителския глас и предоставят полезни изводи на бизнеса.