Магистрала „Тракия” е една мечта - дълга 360 км, ако мерим в асфалт, и над 40 години - ако мерим в човешки живот.

Дена Паланкова е един от инжинерите и проектантите, които започват работа по грандиозния проект на Партията от 1971 г. - да се построи магистралния пръстен „Тракия” – „Хемус”, „Черно море” – „Марица”.

Един живот по-късно за Дена е на път да се сбъдне поне „Тракия”. „Това е едно изключително дело. Грешно е, че един проект се клати 40 години. Но немците казват „Ende gut, alles gut” (Всичко е добре, когато свършва добре – бел. ред.),” сподели проектантката пред bTV.

„Всичко започва от ГУП - Главно управление на пътищата. Всички чертежи се правеха на платно - да не се късат. Чертаеше се на ръка - имаше фамозни чертожнички,” допълни Паланкова.

Когато Дена започва работа през 1965 г., в България няма проектиран и метър магистрала. „

Конюнктурата ни даде възможност да правим такива проекти. За съжаление, младите хора нямат конкретни проекти от поне 7-8 години - магистрала „Люлин” - всичко друго е проектирано,” допълни Паланкова.

„Тогава всичко беше по-бавно, работеше се с темпото на миналия век. Не трябва да се забравя, че моето поколение бяхме пионери в пътното проектиране. Да си пионер не е лесно – никой не знаеше как с проектират, какви проблеми ще се появят. Никога не може да знаеш какво ще се случи, когато преди теб не е имало никой,” разказа още проектантката.

Дена е главен архитект на магистрала „Хемус”, освен на „Тракия” - тя е основен инженер и в екипите на магистралите „Марица” и „Струма”.

„Пътят – това е животът – Via Vita. Някой ще каже, че духът на времето беше романтичен – удоволствието от това да създадеш нещо, не парите, които сега са движеща сила. Да направиш един участък от магистралата, като знам какви проблеми и емоционални стресове си преживял – все едно да родиш дете,” обясни Дена Паланкова.

Днес преди последните метри асфалт - първите участъци от магистралата са вече за ремонт.

42 години по-късно Дена Паланкова продължава да работи - вече в частна фирма, но отново с мечтата си не за една, а за няколко магистрали в България. „За „Тракия” си знаех, че ще доживея, но за „Хемус” не съм сигурна. „Тракия” обаче вече е факт – това е голямо нещо и аз се вълнувам,” призна проектантката, за която „пътят е живот”. „Via Vita,” завърши тя.