Комисията за защита на конкуренцията е установила нарушения в работата на „Софийска вода" АД, които се изразяват в злоупотреба с господстващо положение, съобщиха от органа.

На всеки три месеца столичани получават изранителни сметки, от които става ясно, какво е реалното потребление на вода. Предходните месеци се таксуват прогнозно и начисляване на лихви не трябва да има - твърдят от КЗК.

Според комисията, това поведение засяга интересите на потребителите и представлява налагане на нелоялно търговско условие по смисъла на закона.

Де юре

Съгласно Общите условия на „Софийска вода" АД потребителите следва ежемесечно да заплащат ползваните от тях ВиК-услуги, като отчитането на действително изразходваното количество вода се извършва веднъж на три месеца.

За всеки от двата месеца, в които не се извършва реално отчитане, ВиК операторът начислява количество вода, определено въз основа на средния месечен разход от предходните два отчета, като изравнителната сметка, която се изготвя в края на тримесечния период, установява размера на общо използваното количество вода, но не и точния размер за всеки отделен месец.

Общите условия на „Софийска вода" АД възпроизвеждат правилото от Закона за задълженията и договорите, съгласно което при неизпълнение на парично задължение длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавянето.

ВиК-операторът начислява лихви за забавяне и върху фактурирани прогнозни количества вода, а не само върху стойността на реално потребена вода, която се изчислява веднъж на тримесечие след действителен отчет на водомерите.

Дружеството уврежда интересите на потребителите, защото задълженията за заплащане за първите два отчетни месеца не са установени по размер, а задължението за обезщетение за забавяне предполага точно изчислена стойност на реално използваната услуга.
Определението не подлежи на обжалване.

Страните имат право да представят писмени възражения по предявените твърдения до 30 дни.

Де факто

"Не е възможно и го считаме за злоупотреба с господстващо положение, да се начислява лихва върху прогнозно количество, то е несигурно плащане и следователно не би трябвало да се начислява лихва върху забавянето на такова задължение", коментира Дарин Станков от КЗК.

Очаквано, потребителите също настояват да плащат само реално изразходената вода.

Дружеството: На кого да вярваме?

Общите условия на дружеството са изготвени в съответствие с посочения нормативен акт и са одобрени от компетентния орган – Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Това се посочва в позиция на „Софийска вода”, изпратена до медиите.

„В допълнение и конкретно по разглеждания въпрос, бихме искали да отбележим, че в миналото дружеството е санкционирано от органите на Националната агенция по приходите именно заради неначисляването на лихви за забава върху просрочени сметки, независимo дали същите са формирани по прогнозно потребление или при изравнителен отчет”, посочват още от компанията.

От дружеството допълниха, че работят по нови общи условия, които засега обаче не предвиждат отпадането на наказателните лихви. По казуса трябва да се произнесе и Държавната комисия по енергийно и водно регулиране - убедени са от Софийска вода.