Тревожни данни за катастрофите на железопътни прелези у нас. Само за първите 5 месеца на годината са станали 7 такива инцидента. Това показва статистиката на Националната компания "Железопътна инфраструктура". 

На територията на цялата страна има 757 прелеза. По-голямата част от тях са обезопасени с бариери и сигнализация, но въпреки това там стават и най- сериозните инциденти.

Данните сочат, че за последните три години, 36 души са убити и ранени при инциденти на жп прелези. Най-много пострадали има през 2017-та - 15 души са потърпевши от катастрофи с влакове тогава.

Едно от най-честите нарушения, заради което се стига до инциденти на жп прелези, е преминаването при спусната бариера от автомобилите. Шофьорът вижда, че бариерата остава спусната, а влакът е минал. Решава да премине в нарушение. На практика обаче следва преминаването на втори влак и така се стига до инциденти.

120 бариери годишно се подменят на жп прелез край Враца. Причината - шофьорите не спират при сигнализация за идващ влак. На други места има други фрапиращи случаи, които водят до инциденти:

„Шофьорът се състезава с влака, за да се мушне пред него - това е както съм го определил - това е игра на руска рулетка, в която печелившият винаги е влакът!

Един от най-сериозните инциденти от началото на годината е на жп прелез при Монтана, където камион премина при спуснати бариери и се вряза във влак. Днес шофьорите, които преминават в близост да инцидента твърдят, че спазват правилата.

Бариерата се пуска пет минути преди преминаването на влака, но за бързащите времето е прекалено дълго.

Въпреки оборудването на прелезите с бариери и видеонаблюдение, инцидентите не намаляват. От Асоциацията на пострадалите при катастрофи предлагат да се налагат по-строги санкции на нарушителите:

„Всеки нарушител, който премине да бъде глобен с една сериозна глоба плюс отнемане на книжка за три месеца”, предлага Владимир Тодоров.

Ако влакът се движи с 80 километра в час, дори машинистът да види кола на пътя, спирачният му път е поне хиляда метра. Затова избягването на инцидента е невъзможно.

В Европейския съюз 98% от инцидентите на жп прелези са заради неспазване на правилата за движение.