88% от децата не могат да обяснят значението на думата „пожарникар”. Това стана ясно от резултатите на матурите след 4-и клас, които излязоха вчера. Учители и експерти обясняват тревожния факт със стрес, объркване в условията и последствия от онлайн обучението.
„Като се запали огън, спасява хора от огън, където се качат на дърво, да могат да слязат”.
„Според мен е благородна професия, защото спасява хората, когато имат нужда”.
„Облечени с червени дрехи, имат шапки, камиони”.
Това са само част от отговорите на 4-класниците от столичното 96-о училище. Според преподавателя им притеснението, както и почивните дни преди изпита объркали децата.
„Според мен трябваше да бъде приет като отговор всяко аналогично обяснение на детето, нали гоним мисленето, развитието - това те смятат“, заяви Албена Кирова.
По БЕЛ учениците са постигнали средно 70,46 точки от 100, което за проф. Ангелова, а е добър резултат след две години обучение от разстояние.
„Задачите са с малка „клопка” за онези, които ги мързи да мислят и са казали, че „гаси огън”, но не всеки, който гаси огън, е пожарникар. Смисълът е да съобразят и преценят. Трудно е децата да наваксат, те нямаха присъствено обучение, да се обогати речника“, проф. Таняна Ангелова, доктор по методика на обучението по български език.
Резултатите от изпитите доказват за пореден път, че по математика учениците се справят най-трудно с геометрията, пространственото мислене и практическо прилагане на наученото в реални ситуации.
С най-висок брой точки отново са Смолян и София-град. В другия край е Сливен.