Пандемията се отразява и на поддръжката на бойните ни самолети. Заради COVID кризата доставките на резервни части и изпълнението на договорите за поддръжка на МиГ-29 се бавят.

МиГ-29 е основният боен самолет на военновъздушните сили  и единственият за изпълнение на мисията по охрана на въздушното пространство на България.

Самолетите са купени преди 32 години и въпреки трудностите  българската държава успява да осигурява поддръжката им.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

За обезпечаване на летателната годност на самолетите МиГ- 29 в края на 2018 г. правителството отпусна 81 милиона лева на руската страна за поддръжката на 8 самолета МиГ-29.

Снимка: btvnovinite.bg

По част от договорите обаче има забавяне на изпълнението и държавата е поискала неустойка от руската страна.

За да гарантира контрола и опазването на въздушния си суверенитет България сключи 5 договора за поддръжката на 8 машини. По 4 от тях има забавяне, обясни министърът на отбраната.

Снимка: btvnovinite.bg

„Не неизпълнение, а забавяне на изпълнението. Неустойките, които е предявило МО, са  малко над 900 хиляди евро. 180-190 хиляди евро са изплатени. Една част се оспорват от руската страна“, съобщи вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов. 

Командирът на ВВС изтъкна пандемията като причина за забавянето.

„Доставките все пак пристигат, услугите, които са планирани, се извършват и имам всички основания да съм уверен, че до края на юни  всички самолети, които са обект на договора, ще са във въздуха“, казва генерал-майор Димитър Петров.

Снимка: btvnovinite.bg

Според министъра забавянето засега не се отразява на мисията по охрана на въздушното пространство. Търсят и други алтернативи за поддръжката на машините.

„Не споделям становището, което по политически причини изтъкват някои експерти, че това са стари руски самолети. Това са български самолети, заплатени от българския народ и собственост на българската армия. Основният самолет на ВВС МиГ-29 до 2029 г. не можем да ги хвърляме на бунището, чакайки нещо отнякъде да дойде“, каза Красимир Каракачанов.

МиГ-29 ще са необходими до пристигането на новите F-16 и след това до пълната им оперативна готовност двата типа самолети ще работят заедно, категорични са от ВВС.

„Тук става дума за способността да охраняваме и контролираме въздушното пространство на Република България ... Загубвайки него, загубваме възможността за охрана и контрол на въздушното пространство“, казва генерал-майор Петров.

Първият изцяло ремонтиран самолет вече е готов. Той ще бъде тестван от български екипажи.