Пандемията се отразява и на поддръжката на бойните ни самолети. Заради COVID кризата доставките на резервни части и изпълнението на договорите за поддръжка на МиГ-29 се бавят.

МиГ-29 е основният боен самолет на военновъздушните сили  и единственият за изпълнение на мисията по охрана на въздушното пространство на България.

Самолетите са купени преди 32 години и въпреки трудностите  българската държава успява да осигурява поддръжката им.

За обезпечаване на летателната годност на самолетите МиГ- 29 в края на 2018 г. правителството отпусна 81 милиона лева на руската страна за поддръжката на 8 самолета МиГ-29.

Снимка: btvnovinite.bg

По част от договорите обаче има забавяне на изпълнението и държавата е поискала неустойка от руската страна.

За да гарантира контрола и опазването на въздушния си суверенитет България сключи 5 договора за поддръжката на 8 машини. По 4 от тях има забавяне, обясни министърът на отбраната.

Снимка: btvnovinite.bg

„Не неизпълнение, а забавяне на изпълнението. Неустойките, които е предявило МО, са  малко над 900 хиляди евро. 180-190 хиляди евро са изплатени. Една част се оспорват от руската страна“, съобщи вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов. 

Командирът на ВВС изтъкна пандемията като причина за забавянето.

„Доставките все пак пристигат, услугите, които са планирани, се извършват и имам всички основания да съм уверен, че до края на юни  всички самолети, които са обект на договора, ще са във въздуха“, казва генерал-майор Димитър Петров.

Снимка: btvnovinite.bg

Според министъра забавянето засега не се отразява на мисията по охрана на въздушното пространство. Търсят и други алтернативи за поддръжката на машините.

„Не споделям становището, което по политически причини изтъкват някои експерти, че това са стари руски самолети. Това са български самолети, заплатени от българския народ и собственост на българската армия. Основният самолет на ВВС МиГ-29 до 2029 г. не можем да ги хвърляме на бунището, чакайки нещо отнякъде да дойде“, каза Красимир Каракачанов.

МиГ-29 ще са необходими до пристигането на новите F-16 и след това до пълната им оперативна готовност двата типа самолети ще работят заедно, категорични са от ВВС.

„Тук става дума за способността да охраняваме и контролираме въздушното пространство на Република България ... Загубвайки него, загубваме възможността за охрана и контрол на въздушното пространство“, казва генерал-майор Петров.

Първият изцяло ремонтиран самолет вече е готов. Той ще бъде тестван от български екипажи.