Закон във Франция задължава търговските вериги да даряват храната, чийто срок на годност изтича. В България, обаче, магазините все още предпочитат да изхвърлят храната, вместо да я даряват.
Всеки обект се разделя с десетки килограми продукция всяка седмица.
„Храната, която остава по принцип преди да бъде намалена нейната стойност, това, което законът ни позволява, е да бъде намалена нейната стойност и нейната цена, така че да стимулираме потребителя да си я купи. Оттам нататък, ако това не се случи си има фирми, които наемаме за да се изтегли от пазара”, обяснява управителят на магазин Силвия Сотянова.
Ако тя не свали от витрината храната, чиито срок изтича, магазинът й ще бъде санкциониран от Агенцията по храните. Според европейските данни, у нас годишно се унищожават над 640 хиляди тона храна. Няма обаче официална статистика.
Няма и стимули за търговците да даряват продуктите с изтичащ срок. „В България съществува следният парадокс: Ако един дарител направи разумния избор да дари храна, която не може да продаде, той е длъжен да заплати 20% ДДС върху нейната стойност. В пъти по-евтино е ако той реши да я унищожи”, посочва Цанка Миланова от Българска хранителна банка.
Тя и колегите й настояват за законови промени, които да стимулират даряването на храна и у нас. И пресмятат, че ако се приемат подобни мерки освен социален, те биха имали и положителен икономически ефект - по-малко разходи за съхранение, преработка или унищожение на храната.