Как реално се прилага процедурата на санкциите по ограничаване на руски граждани и компании от пътувания и вложения на територията на Евросъюза? Нарушавано ли е въздушното ни пространство? Екипът на bTV потърси отговорите на тези въпроси.

До момента няма нарушаване на въздушния суверенитет на България и съответно на Европейския съюз, категорични са експертите от Ръководство „Въздушно движение”.

Преди седмица световната преса гръмна с изказванията на руския вицепремиер който обяви, че на път към Молдова, България и Румъния са готвели да го прехванат с изтребители.

Казусът предизвика дипломатически скандал с Румъния. Българското външно министерство не желае да коментира случая, а военното отрича да са вдигани изтребители. Ръководство на въздушното движение даде принципни разяснения на процедурите.

В повечето случаи ,дипломатическите разрешителни за прелитане излизат на мониторите на диспечерите заедно с позивната на самолета и номера на полета. Информация за лицата от забранителния списък се подава от "Консулски отношения" към външното ни министерство.

И.д. директорът на районен център РВД София Петър Данаилов посочи, че в общия случай пилотът се информира, че неговият самолет няма да бъде допуснат в българското въздушно пространство.

Процедурата изисква без значение дали лицето от забранителния списък е на борда на граждански частен, или товарен самолет, то да не бъде допускано до българското въздушно пространство.

То включва небето над териториалните ни граници и морска зона от 12 мили. Ситуацията е друга, когато самолетът лети над така наречена делегирана зона, която е с доста по-голям радиус навътре в Черно море. По думите на Данаилов, в зоната над открито небе не може да бъде „задействана в пълен мащаб”.

За "Въздушното движение" процедурата по санкциите е рутинна. Сега трафикът на пътнически самолети над България е увеличен, тъй като от съображения за сигурност те заобикалят Източна Украйна. Ръководителите на полети прогнозираха, че през лятото ще се увеличи въздушния трафик с над 400 самолета дневно, тъй като авиокомпаниите избягват да летят над Крим.